View: 19716|Reply: 89
|
NIKAH MUTAAH - ( jawapan untuk always_typo)
[Copy link]
|
|
dari thread "PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH"
m/s 2
Quote:
Originally posted by billionaire at 2005-5-21 12:23 PM:
s5-Q-Adakah syiah menggunakan dalil ayat dari surah An Nisaa ayat 24 utk menghalalkan kahwin mut'ah? Atau ada ayat-ayat lain?
A-
bukan Syiah sahaja yang menggunakan nas dari an-Nisa' 24 untuk menghalalkan mutaah, malah semua mazhab Islam juga begitu.
always -typo
Maaf kerana kekurangan ilmu saya.
Saya bertanya kerana saya mengikut terjemahan kitab Asbaabun Nuzul karangan Imam Sayuti yang saya ada menceritakan antara sebab2 turunnya ayat itu adalah tidak langsung menyebut soal nikah Muta'h tetapi lebih kepada mengadakan hubungan dengan wanita Ahli Kitab hamba tawanan perang yg sudah berkahwin (maaf, saya tak dpt menulis hadith Asbaabun Nuzul tu di sini). That explains the sentence " dan (diharamkan juga kamu mengawini) wanita yang bersuami" pada permulaan ayat itu.
Adakah puan pasti ayat inilah yang menghalalkan mut'ah? Atau mut'ah itu dihalalkan berdasarkan hadith Rasulullah semata-mata dan dengan itu boleh diharamkan dengan penggunaan hadith juga.
Mungkin puan boleh menurunkan hadith Asbaabun Nuzul yang menghubungkan ayat ini dengan nikah Mut'ah? Terimakasih.
Ada saya pernah terbaca praktis mut'ah semasa khalifah Abu Bakr berlaku kerana sahabat ada yang terkeliru dengan larangannya yang berlaku semasa perang Khaibar yang mana ada sahabat spt Ibn Abbas tidak terlibat dalam peperangan itu kerana dia masih berumur bawah 15 tahun ketika itu. Sebab itulah Ibn Abbas menarik balik fatwanya dan kemudian Umar ibn Khattab me"reinforce"kan kembali larangan melakukan nikah mut'ah tersebut untuk memperbetulkan semua para sahabat dan oleh itu semua sahabat bersetuju dengan arahan Umar itu.
Muslim : Book 008, Number 3266:
'Ali (Allah be pleased with him) heard that Ibn Abbas (Allah be pleased with them) gave some relaxation in connection with the contracting of temporary marriage, whereupon he said: Don't be hasty (in your religious verdict), Ibn 'Abbas, for Allah's Messenger (may peace be upon him) on the Day of Khaibar prohibited for ever the doing of it-And eating of the flesh of domestic asses.
2005-5-23 12:07 PM |
|
|
|
|
|
|
|
Quote:
Originally posted by always_typo at 2005-5-23 12:07 PM:
Maaf kerana kekurangan ilmu saya.
Saya bertanya kerana saya mengikut terjemahan kitab Asbaabun Nuzul karangan Imam Sayuti yang saya ada menceritakan antara sebab2 turunnya ayat itu adalah tidak langsung menyebut soal nikah Muta'h tetapi lebih kepada mengadakan hubungan dengan wanita Ahli Kitab hamba tawanan perang yg sudah berkahwin (maaf, saya tak dpt menulis hadith Asbaabun Nuzul tu di sini). That explains the sentence " dan (diharamkan juga kamu mengawini) wanita yang bersuami" pada permulaan ayat itu.
Adakah puan pasti ayat inilah yang menghalalkan mut'ah? Atau mut'ah itu dihalalkan berdasarkan hadith Rasulullah semata-mata dan dengan itu boleh diharamkan dengan penggunaan hadith juga.
Mungkin puan boleh menurunkan hadith Asbaabun Nuzul yang menghubungkan ayat ini dengan nikah Mut'ah? Terimakasih.
Ini hadith yang saya kutip dari buku terjemahan Lubabun Nuquuli fii Asbabun Nuzuuli karya Imam Jalaluddin As Suyuti yang saya ada tentang ayat 4:24
Diriwayatkan oleh Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi dan An-Nasa-i yang bersumber dari Abi Sai'd Ak Khurdi. Abu Sai'd Al-Khudri berkata: "Kami (para sahabat) mendapatkan beberapa tawanan wanita yang sudah bersuami dari peperangan Authas. Mereka enggan digauli oleh yang berhak terhadap tawanan itu. Lalu kami bertanya kepada Nabi saw. Maka turunlah ayat "WAL MUHSANAA TU MINANNISAA" Nabi saw bersabda "..kecuali harta rampasan yang diberikan Allah kepada kalian, maka halal bagi kita kemaluan2 mereka".
Dikemukakan oleh Ath-Thabarani yang bersumber dari Ibni Abbas. Ibnu Abbas berkata " Ayat itu diturunkan pada waktu perang Hunain, ketika Allah memberikan kemenangan kepada orang Islam dan mendapatkan tawanan beberapa orang wanita ahli kitab yang sudah bersuami. Ada seorang lelaki (muslim) apabila hendak menggauli seorang wanita dari tawanan tersebut, wanita itu selalu enggan dan berkata :"Sesungguhnya saya sudah bersuami". Lalu bertanyalah ia kepada Rasullullah saw mengenai hal tersebut. Maka turunlah ayat "WAL MUHSANAATU MINNNISAA" sampai akhir ayat.
Dikemukakan oleh Ibnu Jarir yang bersumber dari Ma'mor bin Sulaiman dari bapanya. Bapa Jarir berkata: "Orang Hadhrami menganggap bahawa orang lelaki dibebani membayar mahar dengan harapan dapat memberatkannya (sampai tidak dapat membayar tepat pada waktunya untuk mendapatkan tambahan pembayaran). Maka turunlah ayat "WALLA JUNAA 'ALAIKUM FIIMAA TARAADHAITUM...
Tidak ada sebarang reference kepada mut'ah pada ketiga-tiga hadith di atas.
Juga, saya lihat banyak reference pihak syiah menunding ke arah bahagian komentari tafsir-tafsir ulama sunni seperti Ibn Kathir, Al Baghawi dan At Tabari tentang ayat ini. Yang saya dapat tahu dari satu laman web Pakistan, rata-rata sebenarnya reference syiah itu cuma menunding kepada bahagian komentari yang merekodkan perihal rujukan Mut'ah kepada ayat ini sebagai TIDAK BENAR atau TIDAK TEPAT dan At Tabari dan Al Baghawi telah menolak cara bacaan Ibn Abbas.
Mungkin puan billion atau tuan nahzaluz boleh mencerahkan lagi hal ini berdasarkan rujukan2 yang tuan puan ada dalam simpanan masing-masing. Terimakasih.
always_typo
2005-5-25 09:51 AM
page 2
PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH
http://forum.cari.com.my/viewthr ... ghlight=&page=2 |
|
|
|
|
|
|
|
salam
minta maaf kerana sudah lama tidak berkunjung ke forum, dan tidak dapat menjawab dengan lebih cepat soalan Always typo tempo hari. Mohon maaf sekali lagi. Di sini, bill ada menyediakan sebuah jawapan secara ringkas mengenai mutaah.
_______________________________________________________
Ayat 24 an-Nisa |
|
|
|
|
|
|
|
AYAT MUTAAH TIDAK DIMANSUHKAN
Imran Bin Husain berkata: 揝etelah ayat mutaah itu turun, tidak ada yang sesudah itu yang menghapuskannya dan Rasulullah saaw membolehkannya dan kami melakukannya di zaman Rasulullah saaw dan sampai Rasulullah saaw wafat, dia tidak pernah melarangnya, kemudian 憇eseorang |
|
|
|
|
|
|
|
UMAR YANG MELARANG MUTAAH
Minta maaf. Bahagian ini akan menjadi panjang apabila dimuatkan hadis2 mengenai mutaah 杙elarangannya serta kebolehannya. Namun, biarlah kali ini pembaca menilainya sendiri, dan Allah menjadi saksi bahawa kami telahpun melaksanakan tugas menyampaikan apa yang benar:
1-Amirul Mukminin Ali a.s
Imam Ali a.s berkata: "Kalau Umar tidak melarang mutaah, nescaya tidak akan berzina kecuali orang yang celaka" (at-Tabari, Tafsir, 5/9 dengan sanad sahih,
dan lain-lain hadis dari Imam Ali a.s mengenai larangan Umar ini dicatatkan oleh Tsa'labi dalam tafsirnya mengenai an-Nisa' 24; ar-Razi dalam Tafsirnya, Jil.3; Abi Hayyan, Tafsir, Jil.3; Naisaburi, Tafsir, Sayuti dalam Durr al-Mantsur, jil.2, hlm.140, Kanzul Ummal Jil.8 dengan jalan yang berbeza-beza)
2-Jabir bin Abdullah al-Ansari
1) Ibnu Abbas dan Ibnu Zubair berselisih pendapat mengenai 2 mutaah. (Ibnu Abbas membenarkan mutaah sementara org yang kedua menolaknya). Maka Jabir bin Abdullah menjawab, "Kami melaksanakan kedua mutaah itu bersama Rasulullah saaw. Kemudian Umar melarang keduanya, lalu kami pun tidak pernah melakukannya lagi" (Muslim, Sahih, juz 4, bab Nikah Mutaah, hadis ke 8 dan al-Baihaqi, Sunan, 7/206)
2) Muslim dalam Sahihnya, dari Ibnu Abi Nadrah yang berkata: Ibnu Abbas memerintahkan mutaah, sedangkan Ibnu Zubair melarangnya. Maka dia menyampaikan hal itu kepada Jabir. Jabir menjawab, 揇i hadapanku beredar hadis: Kami melaksanakan mutaah bersama Rasulullah saaw. Ketika Umar menjadi khalifah, dia berkata, 慡esungguhnya Allah menghalalkan kepada RasulNya apa yang Dia kehendaki. Maka sempurnakanlah haji dan umrah dan laksanakalah pernikahan ini (nikah permanen). Namun, jika ada seorang lelaki menikahi seorang perempuan untuk jangka waktu tertentu (nikah mutaah), pasti aku merejamnya dengan batu.挃 (Muslim, Sahih, jil.4, bab.Nikah Mutaah, hadis no.8) |
|
|
|
|
|
|
|
Sedikit perbincangan
Sekiranya mutaah dianggap terbatal dan adalah satu bentuk perzinaan, maka pelakunya mestilah dihukum rejam ataupun disebat seratus sebatan. Tetapi, pengarang al-Fiqh ala-l-Madhahib al-Arba抋h (yang ditulis pada tahun 50 an) sendiri menetapkan hukumannya hanya sebagai ta抸ir, iaitu hukuman mengikut budi bicara hakim. Ini adalah khilaf yang masih menyelubungi kaum Sunni dalam hal kehalalannya. Begitu juga bahawa fakta bahawa ulamak-ulamak besar Sunni sendiri berbeza pendapat mengenainya. Imam Malik sendiri misalnya, Imam Zufar, Imam Syaibani dari mazhab Hanafi mengatakan hukum mutaah adalah harus.
Sehubungan dengan ini, Imam Malik mengatakan bahawa mutaah adalah harus kerana tidak ada 慸alil |
|
|
|
|
|
|
|
MAT KAMPONG
2005-6-26 02:49 PM
PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH
page 3
http://forum.cari.com.my/viewthr ... ghlight=&page=3
Salam abusaed,
Alhamdulillah kerana masih memperjuangkan isu ini... teruskan, insya'allah umat Islam sebenar akan berjaya....
MK ~ DOK TERTANYA JUGA, NAPE PUAK SYIAH NI TAK PERNAH NAK BERDAKWAH DENGAN YANG BUKAN ISLAM... TETAPI YANG SELALU MENJADI TARGETNYA IALAH ASWJ? NAPE YE? |
|
|
|
|
|
|
|
[quote]Quote:
Originally posted by billionaire at 2005-6-22 22:58:
Sedikit perbincangan
Sekiranya mutaah dianggap terbatal dan adalah satu bentuk perzinaan, maka pelakunya mestilah dihukum rejam ataupun disebat seratus sebatan. Tetapi, pengarang a ...
Bill,
Mana dia hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali mengenai muta'ah? Hang terlupa atau saja buat-buat lupa?[/quote]
MAT KAMPONG
2005-6-26 02:52 PM
PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH
page 3
http://forum.cari.com.my/viewthr ... ht=&page=3quote |
|
|
|
|
|
|
|
Quote:
Originally posted by billionaire at 2005-6-22 12:58:
Sedikit perbincangan
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengharamkan apa-apa yang telah Allah halalkan bagimu."(al-Maidah 87)..
Tapi ayat ini memang terang maksudnya ... tapi ayat dali kau tentang mutaah dan yang hang dok jaja sana sini... sikit pun tak sebut pasal muta'ah... tup..tup kau boleh sebut itulah ayat suruh lakukan muta'ah... semuanya andaian dan tafsiran sendiri...
Jadi ianya sama ler... yang kau tu nak halalkan benda yang diharamkan.... nak campur adukkan dan nodai kesucian institusi perkahwinan yang suci ini.
Ini ler kalau dah sex maniac, yang haram pun nak dihalalkan...
TERONG PIPIT
2005-6-26 02:52 PM
PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH
page 3
http://forum.cari.com.my/viewthr ... ht=&page=3quote |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by billionaire at 2005-6-22 08:57 PM:
1) Ibnu Abbas dikatakan keliru dengan hukum mutaah kerana masih kanak-kanak sewaktu kewafatan Rasulullah saaw. Persoalannya, apakah benar Ibnu Abbas masih kanak-kanak sewaktu masalah mutaah dirujukkan kepadanya? Sekiranya benar hukum mutaah dirujukkan kepada seorang kanak-kanak berusia 15 tahun maka ianya mungkin boleh dinilai semula (Dan apakah mungkin orang akan merujukkan masalah hukum dari seorang remaja belasan tahun sedangkan masih terdapat ramai sahabat-sahabat senior?)
Saya lihat Dr. penjawab ini kurang faham point yang digunakan oleh golongan ASWJ dalam hal ini. Setahu saya, kata segolongan ASWJ, salah satu sebab kenapa kemungkinan Ibn Abbas keliru adalah kerana dia tidak hadir dalam perang Khaibar di mana Nabi memerintahkan pengharaman mut'ah kerana umurnya belum cukup 15 tahun ketika itu.
Bukan kerana dia berumur 15 tahun ketika hukum mutaah dirujuk kepadanya.
Lagi satu saya ingin tahu dari puan billion adakah ada sebarang kenyataan dari Saidina Ali yang membatalkan larangan Saidina Umar secara jelas selepas perlantikan Saidina Ali sebagai khalifah? Ini amat penting kerana puan berkata Saidina Ali tidak setuju dengan tindakan Saidina Umar me"reinforce" pengharaman nikah mut'ah...jadi sebagai seorang yang percaya kebenaran, sepatutnya dia DENGAN JELAS menghalalkan semula nikah mut'ah spt jelasnya Saidina Umar dalam mereinforce pengharaman mut'ah. (Kenapa dia tidak menentang Umar ketika "pengharaman" mut'ah oleh Umar? We can only speculate).
Yang saya tahu ini yang Saidina Ali kata:
Ali Bin Abi Taleb (r.a.a.) said that the Messenger of Allah (s.a.w.) had forbidden temporary marriage on the day of Khaybar and had forbidden the eating of the meat of domestic camels. [narrated by bukhary, Muslim, Tirmizy, Ibn Majah, Nasa`i, Tahawy, Shafi'i, Bayhaqy, and Hazimy]
Abu Bakr Bin Hafs reported according to Ibn 'Umar who said: "When Ali was given the Caliphate, he thanked Allah Most High and praised Him and said: 'O people, the Messenger of Allah (s.a.w.) had permitted temporary marriage three times then forbade it. I swear by Allah, ready to fulfil my oath, that if I find any person who engages in temporary marriage without having ratified this with a proper marriage, I will have him lashed 100 stripes unless he can bring two witnesses to prove that the Messenger (s.a.w.) had permitted it after forbidding it.' " [Ibn Majah]
Banyak sumber syiah yang mengatakan nikah mut'ah ini popular di kalangan ulama'2 sunni...saya hairan kenapa ianya tidak popular LANGSUNG di negara-negara yang mengikuti mazhab sunni seperti India, Pakistan, Malaysia, Indonesia dan sebagainya? Kerana geng sunni ni banyak suka ikut perlakuan ulamak mereka...saya hairan kenapa dia orang tinggalkan nikah mut'ah?
Juga saya ingin mengulang permintaan saya yang original untuk sebarang Asbaabun Nuzul yang merefer ayat Istimta' itu kepada nikah mut'ah. Surah An Nisa' Ayat 24 inilah yang paling penting, samada ianya adalah berkaitan dengan nikah mut'ah atau pun tidak langsung berkaitan nikah mut'ah.
Yang saya jumpa cumalah Ibn Kathir yang quote kata-kata Mujahid bahawa ayat ini refer kepada Nikah Mut'ah. Tapi quotation itu hanyalah atas tujuan akademik, malah Ibn Kathir sendiri menerangkan tafsir ayat itu dari segi orang yang tak mampu membayar mas kahwin tetapi berkahwin boleh menunda pembayaran mas kahwinnya pada masa kemudian yang ditetapkan oleh kedua2 pihak, bukan melibatkan nikah mut'ah. Jelas di situ, Ibn Kathir tidak bersetuju dengan pendapat Mujahid tersebut.
Ibn Kathir (d.774) describes the differing opinions on mut抋h marriage as follows: "There is no doubt that it (mut'ah) was legislated in early Islam and then abrogated. Ash-Shafi'ee and a group of scholars held that it was allowed then abrogated, then allowed and abrogated a second time. Others said this occurred on even more occasions. Yet others said it was allowed in the first instance, then abrogated and not permitted again after that. It is reported from Ibn Abbas and a group of Companions that it was allowed due to a necessity. And this is also reported from Imam Ahmed. Ibn Abbas, Ubbay ibn Ka'ab and Sa'eed ibn Jubayr as-Suddee would recite: 'Seeing that you derive benefit from them (istamta'tum), give them their dowers' (4:24) and Mujahid said: 'This was sent down regarding mut'ah marriage,' however, the majority have differed with that." (Tafsir Ibn Kathir 1/p.486)
Beberapa hadith lagi pasal nikah mut'ah utk panduan bersama.
Imam Muslim has narrated that according to Mohammad Bin 'Abdullah Bin Numayr who said: "My father had narrated to us according to 'Ubaidullah according to Ibn shahab according to Alhassan and 'Abdullah the sons of Mohammad Bin 'Ali according to their father according to 'Ali (r.a.a.) that he heard Ibn 'Abbas (r.a.a.) being lenient towards temporary marriage, so he said, 'wait Ibn 'Abbas, the Messenger of Allah (s.a.w.) had forbidden it on the day of Khaybar when he also prohibited the meat of domestic camels.' "
According to Misdad Bin Masarhad according to 'AbdulWareth according to Isma'il Bin Ummaya according to Alzahry who said: "We were with 'Umar Bin 'Abdul'Aziz and we recalled temporary marriage, a man called Rabee' Bin Sabra said to him: 'I testify that according to my father that it happened that the Messenger of Allah (s.a.w.) had forbidden it on the farewell pilgrimage.' " [narrated by Abu Dawood and Imam Ahmad]
According to Abu Huraira (r.a.a.), the Messenger of Allah (s.a.w.) had forbidden or abolished temporary marriage, its marriage and its divorce, its waiting period, and its inheritance. [narrated by DarQutny, Ishaq Bin Rahwiya, and Ibn Habban]
______________________________________________
always_typo
2005-6-28 11:14 AM
PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH
page 3
http://forum.cari.com.my/viewthr ... ht=&page=3quote |
|
|
|
|
|
|
|
[quote]Quote:
Originally posted by billionaire at 2005-6-22 08:57 PM:
UMAR YANG MELARANG MUTAAH
Imran Bin Husain berkata: 揝etelah ayat mutaah itu turun, tidak ada yang sesudah itu yang menghapuskannya dan Rasulullah saaw membolehkannya dan kami melakukannya di zaman Rasulullah saaw dan sampai Rasulullah saaw wafat, dia tidak pernah melarangnya, kemudian 憇eseorang |
|
|
|
|
|
|
|
Berkenaan dgn rujukan2 ASWJ yg dimuatkan dlm artikel tu ada baiknya kita merujuk dahulu kpd kitabnya yg asal kalau boleh, supaya jelas apakah yg dimaksudkan. Sama juga dgn rujukan2 Syiah dlm artikel2 ASWJ, kalau boleh kita rujuk dulu, baru clear.
Bila saya baca artikel bill di atas, saya melihat ada beberapa perkara yg perlu disemak kembali. Utk menyemaknya saya rasa boleh kot saya ambil tanggungjawab tu sbb kat tmpt saya kerja ada library, kitab banyak, kitab Syiah pun ada. Insya Allah saya akan try setakat yg sempat dan dgn buku yg ada. Kalau tak ada tak boleh nak buat apa lah ...
__________________________________
Nahzalus
2005-6-30 01:00 AM
PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH
page 3
http://forum.cari.com.my/viewthr ... ht=&page=3quote |
|
|
|
|
|
|
|
A.Typpo: 2005-6-28 11:14 AM
Saya lihat Dr. penjawab ini kurang faham point yang digunakan oleh golongan ASWJ dalam hal ini. Setahu saya, kata segolongan ASWJ, salah satu sebab kenapa kemungkinan Ibn Abbas keliru adalah kerana dia tidak hadir dalam perang Khaibar di mana Nabi memerintahkan pengharaman mut'ah kerana umurnya belum cukup 15 tahun ketika itu.
Bukan kerana dia berumur 15 tahun ketika hukum mutaah dirujuk kepadanya.
bill: Yang menarik di dalam kenyataan anda di atas ialah 慘emungkinan |
|
|
|
|
|
|
|
Ibnu Abbas menarik balik fatwanya?
Berikut pula adalah jawapan yang dipetik dari laman web Answering Ansar mengenai isu yang berkaitan dengan perbincangan:
http://www.answering-ansar.org/
___________________________________________
Reply Two - Ibn Abbas rejected Umar's prohibition on Mut'ah during his lifetime
We are quoting from:
Fathul Bari Volume 9 p. 73
Sharh Hidaya Volume 3 p. 51
Jaza al Masalik Sharh Muwatta Imam Malik Volume 9 p. 04
Mirqat Sharh Mishkat Volume 6 p. 20 Dhikr Mut'ah
Insaan al Haywaan Volume 2 p. 52 Dhikr Mut'ah
Neel al Authar Volume 6 P. 51, Bab al Nikah:
Fathul Qadeer, Sharh Hidaya Volume 3 p. 51
Ibn Katheer writes:
The fatwa of Ibn Abbas on the permissibility of Mut'ah was never revoked by him.
We read in Fathul Bari:
"On Mut'ah's prohibition comments of Ibn Abbas have a weak chain. Whilst his fatwa on Mut'ah's permissibility is more Sahih".
We read in Mirqat Sharh Mishkaat:
"Ibn Zubayr mocked Ibn Abbas for issuing a fatwa on Mut'ah's permissibility and this event happened after the death of 'Ali, during the Khilafath of Ibn Zubayr and this proves that Ibn Abbas believed in the permissibility of Mut'ah until his dying days"
We read in Fathul Qadeer
"Ibn Abbas position on the permissibility of Mut'ah until his last day is proven".
In Rasal wa Masail Volume 3 pages 53-54:Imam of the Pakistani Wahabi's Maulana Sayyid Abu'l A'lal Maududi was asked whether Ibn Abbas revoked his position on Mut'ah by one of his Wahabi supporters and this was his answer:
The comments of the people of knowledge in connection with this are before me, and it is true that differences exist chapter those traditions that I have noted do not prove that Ibn Abbas had deemed his opinion to wrong, rather it would suggest that he had only issued edicts in its support?
In Fathul Bari, Allamah Ibn Hajr noted these comments from Makkan narrators:
'The people of Makka noted the Fatwa of Ibn Abbas, on the permissibility to practise Mut'ah, although there are also calls wherein he revoked this position, but these chains are weak, whilst Sahih tradition purport that he deemed it permissible' later Ibn Hajr admits that there are differences over whether he revoked it.
------------------------------------------------------------------
* Diharapkan anda telahpun mendapat gambaran yang jelas mengenai masalah ini. |
|
|
|
|
|
|
|
A.Typo: Lagi satu saya ingin tahu dari puan billion adakah ada sebarang kenyataan dari Saidina Ali yang membatalkan larangan Saidina Umar secara jelas selepas perlantikan Saidina Ali sebagai khalifah? Ini amat penting kerana puan berkata Saidina Ali tidak setuju dengan tindakan Saidina Umar me"reinforce" pengharaman nikah mut'ah...jadi sebagai seorang yang percaya kebenaran, sepatutnya dia DENGAN JELAS menghalalkan semula nikah mut'ah spt jelasnya Saidina Umar dalam mereinforce pengharaman mut'ah. (Kenapa dia tidak menentang Umar ketika "pengharaman" mut'ah oleh Umar? We can only speculate).
bill: 憌e can only speculate |
|
|
|
|
|
|
|
Jika anda perhatikan dengan lebih berhati-hati, maka anda akan dapati bahawa Imam Ali (seperti yang daidakwakan) adalah satu2nya yang meriwayatkan bahawa memakan daging keldai jinak dan kahwin mutaah diharamkan di Khaibar. (dipetik dari Answering Ansar)
-----------------------------------------------------------
In all the traditions recorded by Bukhari in chapter 155 of Maghazi concerning the events in Khayber, only one speaks about the prohibition on domestic donkeys, and there is no mention of Mut'ah. This narration's are:
-Tradition No.668-669, from Anas bin Malik ( only domestic asses is mentioned).
Traditions No.684, 68e, 687, from Ibn Omar (the prohibition of the meat of domestic asses and garlic IS mentioned)
Tradition No.688, from Jabir bin Abdullahi (only the prohibition of the flesh of domestic asses is mentioned).
Traditions No.689 and 690, from Ibn Aufa (only the prohibition of the flesh of domestic asses is mentioned).
Tradition No. 693, from Bara 'a bin Azib ( only the prohibition of the flesh of domestic asses is mentioned).
Tradition No. 694 from Ibn Abbas (only the prohibition of the flesh of domestic asses is mentioned).
In Sahih Muslim- Tradition No.4440, only the prohibition of the flesh of domestic asses is mentioned.
Tradition No.4765, from Abu Tha'laba (only the prohibition of the flesh of domestic asses is mentioned).
Traditions No.4768 & 4769, from Abu Aufa (domestic asses is mentioned).
Traditions No.4770, 4771, 4772, 4773, from Adi Ibn Thabit , from Bara' and Abdullah bin Aufa, (only domestic later asses is mentioned).
Traditions No. 4774, 4775, from Salma bin Akwa' and Ibn Abbas ( only domestic asses is mentioned).
Tradition No.4776, from Yazid bin Ubaid (only domestic asses is mentioned).
In Sunan Nisai- vol.7 pg. 205, there are nine traditions and all except one, say that on the Day of Khayber only the flesh of domestic asses was prohibited.
----------------------------------------------------------
Hadis pengharaman keldai jinak adalah mutawatir sedangkan hadis pengharaman keldai dan mutaah adalah Ahad/tunggal sahaja. Jelas yang lain2nya tidak pernah mendengar pengharaman mutaah ini di Khaibar. |
|
|
|
|
|
|
|
always_typo
Banyak sumber syiah yang mengatakan nikah mut'ah ini popular di kalangan ulama'2 sunni...saya hairan kenapa ianya tidak popular LANGSUNG di negara-negara yang mengikuti mazhab sunni seperti India, Pakistan, Malaysia, Indonesia dan sebagainya? Kerana geng sunni ni banyak suka ikut perlakuan ulamak mereka...saya hairan kenapa dia orang tinggalkan nikah mut'ah?
Dari mana anda mendapat kenyataan ini, anda sendirilah yang mengetahuinya. Sekiranya anda hairan mengapa mereka lebih suka mengikut ulama mereka dan meninggalkan mutaah, maka janganlah anda hairan kerana ulama2 sunni jugalah yang membela bermati2an perbuatan Umar menghalang penulisan wasiat. Maka janganlah anda hairan apabila mendapati ulama2 sunni dan geng2 sunni lebih suka memilih apa yang diperkatakan mazhab mereka berbanding mengikuti apa yang dijelaskan al-Quran dan hadis sahih, malah keluarga Nabi pun mereka tak mau ikut sekiranya bertentangan dengan mazhab yang mereka pegang. Pohon maaf. |
|
|
|
|
|
|
|
Juga saya ingin mengulang permintaan saya yang original untuk sebarang Asbaabun Nuzul yang merefer ayat Istimta' itu kepada nikah mut'ah. Surah An Nisa' Ayat 24 inilah yang paling penting, samada ianya adalah berkaitan dengan nikah mut'ah atau pun tidak langsung berkaitan nikah mut'ah.
Yang saya jumpa cumalah Ibn Kathir yang quote kata-kata Mujahid bahawa ayat ini refer kepada Nikah Mut'ah. Tapi quotation itu hanyalah atas tujuan akademik, malah Ibn Kathir sendiri menerangkan tafsir ayat itu dari segi orang yang tak mampu membayar mas kahwin tetapi berkahwin boleh menunda pembayaran mas kahwinnya pada masa kemudian yang ditetapkan oleh kedua2 pihak, bukan melibatkan nikah mut'ah. Jelas di situ, Ibn Kathir tidak bersetuju dengan pendapat Mujahid tersebut.
Ibn Kathir (d.774) describes the differing opinions on mut抋h marriage as follows: "There is no doubt that it (mut'ah) was legislated in early Islam and then abrogated. Ash-Shafi'ee and a group of scholars held that it was allowed then abrogated, then allowed and abrogated a second time. Others said this occurred on even more occasions. Yet others said it was allowed in the first instance, then abrogated and not permitted again after that. It is reported from Ibn Abbas and a group of Companions that it was allowed due to a necessity. And this is also reported from Imam Ahmed. Ibn Abbas, Ubbay ibn Ka'ab and Sa'eed ibn Jubayr as-Suddee would recite: 'Seeing that you derive benefit from them (istamta'tum), give them their dowers' (4:24) and Mujahid said: 'This was sent down regarding mut'ah marriage,' however, the majority have differed with that." (Tafsir Ibn Kathir 1/p.486) Persoalan anda sepatutnya sudah lama dijawab oleh Ibnu Katsir sendiri. Tanyakan kepadanya dalil apakah yang membuatkannya begitu yakin akan halalnya mutaah pada period awal Islam. Apakah hadis, apakah ayat al-Quran? Sekiranya dia tidak percaya akan turunnya ayat 24 mengenai mutaah, maka tentu ada ayat lain yang dipercayainya menyebabkan halalnya mutaah. Sedangkan sumber rujukan lain mengenai persoalan asbabun nuzul ayat 24 ini telah pun disertakan dalam posting2 yang lalu. Sekiranya anda masih belum mampu merujuknya dengan saksama dan belum dapat peluang melihatnya sendiri, maka bersabar dan carilah jalan unutk itu. Jangan terburu-bur menyalahkan lawan anda.
berikut bill petik keseluruhan dari terjemahan inggeris Ibnu Katsir tersebut, dan janganlah lupa untuk melihat bagaimana hadis yang datang berikutnya pada para ke 2 itu menerangkan bahawa mutaah memang telah dihalalkan:
" |
|
|
|
|
|
|
|
always_typo
Beberapa hadith lagi pasal nikah mut'ah utk panduan bersama.
Imam Muslim has narrated that according to Mohammad Bin 'Abdullah Bin Numayr who said: "My father had narrated to us according to 'Ubaidullah according to Ibn shahab according to Alhassan and 'Abdullah the sons of Mohammad Bin 'Ali according to their father according to 'Ali (r.a.a.) that he heard Ibn 'Abbas (r.a.a.) being lenient towards temporary marriage, so he said, 'wait Ibn 'Abbas, the Messenger of Allah (s.a.w.) had forbidden it on the day of Khaybar when he also prohibited the meat of domestic camels.' "
According to Misdad Bin Masarhad according to 'AbdulWareth according to Isma'il Bin Ummaya according to Alzahry who said: "We were with 'Umar Bin 'Abdul'Aziz and we recalled temporary marriage, a man called Rabee' Bin Sabra said to him: 'I testify that according to my father that it happened that the Messenger of Allah (s.a.w.) had forbidden it on the farewell pilgrimage.' " [narrated by Abu Dawood and Imam Ahmad]
According to Abu Huraira (r.a.a.), the Messenger of Allah (ss.a.w.) had forbidden or abolished temporary marriage, its marriage and its divorce, its waiting period, and its inheritance. [narrated by DarQutny, Ishaq Bin Rahwiya, and Ibn Habban]
bill:terimkasih kerana membawakan kepada kami hadis2 tentang pengharaman mutaah yang saling bertentangan di antara satu sama (1&2) lain agar semua forumner dapat melihat pertentangan di antara mereka dengan lebih jelas. Pada akhir posting ini, anda akan dapat melihat lebih jelas bagaimana pertentangan sesama hadis ini telah berlaku. |
|
|
|
|
|
|
|
[quote][quote]Quote:
Originally posted by billionaire at 2005-6-22 08:57 PM:UMAR YANG MELARANG MUTAAHImran Bin Husain berkata: 揝etelah ayat mutaah itu turun, tidak ada yang sesudah itu yang menghapuskannya dan Rasulullah saaw membolehkannya dan kami melakukannya di zaman Rasulullah saaw dan sampai Rasulullah saaw wafat, dia tidak pernah melarangnya, kemudian 憇eseorang |
|
|
|
|
|
|
| |
|