View: 16990|Reply: 47
|
iswara tanpa termostat
[Copy link]
|
|
iswara aku ni penah buang termostat..
adakah ini salah satu sebab keta aku pagi2 enjin tak kuat.. slow je..
amik masa nak cool
kalau aku belasah gak jalan tanpa enjin panas akan tersedak skit..
sapa leh tolong? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
termostat tu hape ae |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 syahza's post
apesal pi buang benda tu...? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 rama_rama's post
apehal lak..bukan haku yg buang laaa |
|
|
|
|
|
|
|
pasangla balik la benda 2 |
|
|
|
|
|
|
|
org slalu buang termostat kononnye nak kasik air sentiasa flow masuk,kononnye kasik sejuk...mcm la enginer kete tu buat termostat ni saje saje nak sekat air time sejuk.mesti ade purpose.jadi haku syorkan ko psg balik termostat ko tuh.dan kerna tu henjin ko tak kuat pagi2.sejuk je.rpm pun lemau bwh je.henjin menggigil dan lain lain. |
|
|
|
|
|
|
|
Thermostat atau dlm bahasa dipanggil Laras-Suhu adalah bertujuan bagi mengawal suhu kendalian (operating temperature) sesebuah enjin, bermaksud dengan adanya Thermostat ...suhu enjin dapat dikawal supaya enjin dapat mencapai suhu kendaliannya dgn cepat , oleh itu enjin dapat berfungsi dgn sempurna....sesebuah enjin akan beroperasi dgn sempurna sekiranya dapat mencapai suhu kendalian dgn cepat dan sempurna...(pada kebiasaanya suhu kendalian adalah lebih kurang pada 80-90 darjah celcius dan ada juga antara 104-106 darjah celcius)....Sekiranya thermostat dibuang maka suhu kendalian sesebuah enjin itu tidak dapat dikawal lagi...laluan coolant / penyejuk dlm enjin akan terus mengalir dari pam-air masuk terus ke radiator dan ke water jacket tanpa kawalan oleh thermosat....Sekiranya suhu kendalian sesebuah enjin lambat dicapai maka enjin tersebut akan berada dlm keadaan Cold-Start mode yg agak panjang dimana campuran udara dan bahanapi akan menjadi kaya (Rich-Mixture)...yg menyebabkan penghasilan gas HC dan Co yg tinggi ...dan mencemar alam kita ....selain dari itu enjin tersebut juga akan menggunakan bahan-api yg agak tinggi serta tidak economic kepada pemilik kenderaan tersebut....
Suhu Kendalian (operating Temperature) adalah satu keadaaan dimana enjin dapat menghasilkan output yg terbaik dan berkuasa dari sudut Torque Dan Power, Penjimatan bahan-api, Kawalan Pencemaran...dan lain2....sekian...Just my 2 Cents Technical Opinion....... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 samssi's post
Pasang balik le... tak mahal sangat rasanya. ;)
Kalau injen sejuk, memang tidak digalakkan untuk "rev" tinggi-tinggi.. Takut rosak injen le kut.
Tapi boleh cuba le... kalau ok, boleh kongsi pengalaman ;) |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 p4k4bu's post
sebenarnya takde masalah keta kat mesia ni takde termostat. dah memang climate malaysia panas..
ada risiko yg lebih bahaya kalau termostat jam disebabkan air dlm cooling system karat..bila termostat karat, valve tak bukak, air tak masuk, overheated & risiko head bengkok lebih tinggi.
periksalah air radiator selalu...jangan barkan berkarat.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 volvomania's post
Yup..betoi...aku kene dah dulu ...masa tu baru2 lagi convert henjen. Sekali 2-3 bulan pastu termostat jem...merasa gak la enjen eku tu overheat 2-3 kali..risau takut head bengkok jer...but then mujur tadepape. ...after that aku buang terus je thermostat tuh. Cuma problemnya pagi2 lambat sket ah nak tunggu enjen panas. Aku dah buang mendealah tu 3 tawon dah..so far takde lagi masalah pelik2 kat enjen aku. Kalu kat negara yg ada musim sejok termostat ni penting lah. |
|
|
|
|
|
|
|
takpe..jgn gaduh...explaination dari zannmy tu dah cukup padat dah untuk mambantu masalah ko nih...
nk lagi senang pe kata ko buatkn kipas direct....
bila pagi2 jgn on dulu...dah rpm stabil bru kasi petik itu suis bagi on...dia jalan...tamau kalu...kasi off..
ade abg pomen mana2 nk btolkn aku??hee...sbb aku rase mcm boleh jek..ni teori suka hati |
|
|
|
|
|
|
|
sebenarnya thermostat tu enjeniar tak buh saja2..
sebabnya bukan nak jaga air yg betoinya.. jaga air tu sebab kedua dan ketiga.. sebab yg pertama sekali dia nak jaga molekul2 myk enjen ni..
sebab bila myk enjen panas.. molekul2 myk enjen ni mengembang.. bila sejuk menguncup. so bila tadak thermostat ni.. keadaan molekul2 ni tak sekata.. sat besaq.. sat kecik.. so bila molekul myk enjen tu tak sekata.. prestasi enjen pun tak optimum.
so apa akan jadi kalo takda thermostat. bila sejuk.. molekul myk enjen akan menguncup.. dan geseran antara block dan piston ring sangat tinggi. sebab tu org ckp kadar kerosakan keta amat tinggi time cold-start ni. so geseran tu yg tinggi tu akan terjadi sepanjang proses pemanasan enjen.. so bila enjin dh dpt cukup temp. dia.. so molekul2 myk enjen akan mengembang dan menghalang kejadian geseran yg tinggi.. so sebab tu keta boleh hidup pd masa yg lama tanpa kerosakan.. ( contoh cruising dlm highway.. traffic jam )..
jadi kalo korang buang thermostat tu.. korang cruising dlm highway pulak.. molekul2 myk enjen menguncup sebab enjen dlm keadaan sejuk.. so selama mana korang cruising highway.. selama tu la enjen mengalami geseran melampau. sebab suhu radiator tu tak cukup utk mengembangkan molekul2 myk enjen yg sepatutnya menjadi agen mengurangkan geseran enjen.
kalau korang biarkan thermostat dlm enjen... enjen korang akan cepat panas.. so geseran melampau akan kurang.. pastu suhu enjen pun tetap.. molekul2 myk enjen pun tidak berubah.. kadar anti-geseran sangat baik.. dan kelancaran memandu dan kerosakan enjen boleh diatasi dan risiko sangat minima.
sebab tu la enginer buat thermostat. nak mengekalkan saiz molekul myk enjen. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Alt-F4 at 9-5-2008 09:04 PM
sebenarnya thermostat tu enjeniar tak buh saja2..
sebabnya bukan nak jaga air yg betoinya.. jaga air tu sebab kedua dan ketiga.. sebab yg pertama sekali dia nak jaga molekul2 myk enjen ni..
...
hmm...mmg betul pun kau cakap tu...teorinya memang betul..
tapi kau cakap ikut buku...
aku & kambeng masam cakap ikut pengalaman...tarak gaduh2 maa...
aku nak tanya sket, dah berapa bijik kereta ko pakai? berapa lama ko pakai keta tu? berapa usia keta ko tu?
cuaca daerah mana yg sejuk sangat sampai molekul minyak enjin kau menguncup? kalau usia keta tu dah lama dah tentu air radiator berkarat & thermostat akan cepat rosak lalu blok flow air (overheating), apa ko nak buat?
explanation kau kat atas tu kurang lengkap..cerita setback dia pulak...apa jadi kalau thermostat gagal berfungsi...
peace..
[ Last edited by volvomania at 9-5-2008 10:12 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
sumer nyer korang cakap tu betoi..
bottom line make sure selalu tukau air radiator 3-4 bulan sekali dan kalau buang termostat tu kasik panas enjin lama skit la pepagi sebelum jalann... kawtimmm.. |
|
|
|
|
|
|
|
Pasang balik je thermostat tu. Boleh kurangkan emission dan dlm masa yg sama minyak pon lagi jimat. Enjin kalau sejuk sangat pon tak elok jugak. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by samssi at 7-4-2008 03:37 PM
iswara aku ni penah buang termostat..
adakah ini salah satu sebab keta aku pagi2 enjin tak kuat.. slow je..
amik masa nak cool
kalau aku belasah gak jalan tanpa enjin panas akan tersedak skit. ...
Errr.. berbalik pada masalah ko ni..
ada panaskan enjin x?.. baper minit??
agak2 susah sangat nak kasik panas enjin, pasang balik ler termostat ko tuhh..
Errr.. btw, aku harap ko tak duduk di cameron highland... hihihihii |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by volvomania at 9-5-2008 10:10 PM
hmm...mmg betul pun kau cakap tu...teorinya memang betul..
tapi kau cakap ikut buku...
aku & kambeng masam cakap ikut pengalaman...tarak gaduh2 maa...
aku nak tanya sket, dah berapa biji ...
hehe.. takpe.. no heart feeling.
aku bwk keta pun takde la lama.. aku ingat baru 9thn rasanya.. aku ada keta thn 90 satu.. thn 93 satu lagi thn 2008.
keta thn 90 tu keta memula aku pakai maksudnya thn 99.. la ni dok ada lagi kat depan umah aku.. yg kedua tu aku pakai thn 2001 dan ada lagi sekarang ni.. dan yg 2008 tu baru 3 bulan la aku pakai..
pandangan aku la.. molekul2 myk enjen tu boleh mengembang dan menguncup berasaskan suhu. suhu dlm tu rendah.. so dia menguncup.. kalau tinggi dia mengembang.. tu konsep fizik dan mmg benda tu yg jadi. tp disebabkan pengembangan dan penguncupan tu hanya dlm beberapa nano mm.. so benda tu tak nampak.. walaupun tak nampak..tapi dia tetap wujud dan engineer ambik kira hal tu. disebabkan hal sekecil tu la engineer reka satu alat utk stabilkan suhu enjin.
thermostat boleh rosak.. mungkin sebab tembaga tu ke.. air karat ke..
apa jadi kalao thermostat rosak? hehe.. senang je la.. mcm ang kata la.. overheating.. sebab apa overheating?.. sebab air tak jalan la.
aku ni takde la pandai sangat bab2 keta ni.. cuma tahu sikit2 la. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sixfullbar at 10-5-2008 12:47 AM
bro..cara betul nak tukar air radiator camna?
cara aku selalu nampak sumbat hos dan isi air sampai melimpah untuk beberapa minit
haa... betoi la tu.. kalo nak sempoi lagi.. ang start keta.. sambil2 tu taruk hose dlm radiator tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 Alt-F4's post
yup betoi...
aku pakai wira dulu, bukak screw butterfly kat bawah tu, sambil on enjin, kasi air ngalir dlm 3-6minitt..
kawtimmm.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|