CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 19477|Reply: 178

suzuki hayabusa K8

[Copy link]
Post time 12-4-2008 06:08 AM | Show all posts |Read mode
Hayabusa K8 - Identiti ekor tebuan

Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR

Model ini masih boleh dikenali biarpun tanpa disebut namanya atau kesemua pelekat ditanggalkan





SEJAK diperkenalkan, Suzuki Hayabusa seakan tiada pesaingnya. Jika ada sekali pun, ia adalah dirinya sendiri. Kawasaki ZX14 masih belum berjaya memecahkan monopoli Hayabusa dengan identiti punggung tebuan, imej yang sasa, tiada yang terbanding dalam kategorinya.

Sejak awal produksinya hingga ke model 2008, ia masih lagi motosikal 1.3 liter yang paling berkuasa dalam kelasnya. Ia juga menjadi anak didik Suzuki Motor Corporation yang paling disayangi.

Sungguhpun ia sebuah model yang mempunyai karakter superbike ulung, ruang untuk meningkatkan prestasinya tidak pernah tertutup. Suzuki sentiasa mengkaji dan membangunkan model ini setiap tahun.


PAPAN instrumentasi terdiri daripada meter analog dan digital.

Model 2008 menerima pembaharuan agak drastik dari segi reka bentuk. Bukan itu sahaja, ia menggunakan unit penjana enjin baru yang menggantikan generasi 1999 hingga 2007 yang menerima pelbagai penambahbaikan itu.

Unit enjin baru ini telah meningkatkan jumlah sesaran keseluruhan. Daripada 1299cc, ia kini dipertingkatkan kepada 1340cc yang didakwa menghasilkan 11 peratus lebih kuasa daripada enjin terdahulunya.

Menawarkan pecutan pantas dengan teknologi yang tidak perlu dirahsiakan, SRAD atau Suzuki Ram Air Direct merupakan pencapaian teknologi motosikal Suzuki yang membolehkan udara yang dimampatkan disalur kepada kotak udara besar dan dipaksa masuk ke landasan enjin pada laluan lurus.

Operasi enjinnya yang seimbang disumbangkan oleh counter balancer yang dikawal menggunakan gigi gear khas. Sistem pancitan bahan apinya diperkemaskan dengan sistem SDTV baru menerusi sepasang penyuntik individu pada setiap silinder dengan kapasiti kotak udara yang lebih besar.

Sistem sejukan juga begitu cekap dengan penggunaan penyejuk udara kompak yang menggunakan omboh suntikan jet minyak. Suzuki turut menggunakan teknologi canggih mereka SCEM (Suzuki Composite Electro-chemical Material) iaitu merupakan silinder yang dilapiskan untuk mengurangkan saiz silinder dan mengeluarkan haba dengan efisien.

Kuasa enjin yang hebat itu disalurkan pada kotak gear enam kelajuan dengan klac kapasiti tinggi yang menampilkan sistem tork balikan terhad yang meminimumkan kejutan enjin ketika penukaran daripada gear tinggi ke gear rendah.

Bagi mengurangkan kejutan penukaran gear, gerigi utamanya direka daripada rekaan gegunting yang membolehkan pembonceng menukar gear pada tekanan yang sama.

Sistem ekzos bersalut krom di kedua-dua bahagian motosikal ini telah digantikan dengan peredam hitam mati. Kelihatan lebih garang dan turut menyumbang kepada berat minimum dengan penggunaan penyenyap aluminium. Pengurangan berat ini bukan sahaja pada bahagian utama malah sistem penghidup terus yang dikombinasikan bersama coil penyala pada setiap palam pencucuh.

Kerangka model 2008 ini juga telah dibina semula sepenuhnya. Pada saat peminatnya berpuas hati dengan prestasi sedia ada Hayabusa, Suzuki lebih sensitif dan berganjak ke satu tahap lagi untuk tidak membenarkan mana-mana pesaing mendekatinya.

Hayabusa dipasangkan dengan kerangka aluminium berkembar yang membahagikan berat sama rata sebelum enjin dipasangkan lagi. Fork hadapannya lebih besar daripada mana-mana motosikal sekelasnya, 43mm jenis terbalik dengan salutan titanum nitraid di bahagian dalam.

Sistem suspensi boleh dilaras sepenuhnya di samping satu unit damper untuk mengurangkan tenaga menukar arah hendal. Suspensi belakangnya pula dipasangkan dengan suspensi jenis sambungan yang telah terbukti unggul bersama Suzuki dalam beberapa model sebelum ini.


TIDAK perlu meragui kemampuan sistem brek yang ada pada model Hayabusa K8 ini.

Penyerap hentaknya juga boleh dilaras mengikut kesesuaian penunggang.
Papan instrumentasinya juga telah diperbaharui dengan empat buah meter bacaan analog yang terdiri daripada meter kelajuan, takometer, kapasiti bahan api dan suhu air.
Penunjuk S-DMS juga diperbaharui, termasuk posisi gear dan indikator rpm boleh laras. Ia merupakan perubahan terbesar yang dilakukan pada model ini semenjak Hayabusa diperkenalkan.

Menghasilkan kosmetik untuk sebuah motosikal yang sedia cantik sememangnya agak sukar. Begitupun, ia berjaya dilakukan dengan baik pada model ini. Daripada sudut-sudut bulat Hayabusa, ia sedikit disimetrikalkan pada bahagian yang terdedah. Pun begitu, tidak banyak mengubah reka asal model ini. Hayabusa masih boleh dikenali, biarpun tanpa disebut namanya atau kesemua pelekat ditanggalkan.



cisss canggih betul hayabusa k8 ni..!!!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 12-4-2008 08:23 AM | Show all posts
eererr.......pesal trakder Digital meter kat Hayabusar ni???
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2008 09:02 AM | Show all posts
peh!!! berdarah idung  600cc pun aku tak berani nak pulas smpi abis, ni kan si busa ni...silap2 sempat pulas suku aje, dah kering hati
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2008 09:24 AM | Show all posts
mmg sedap layan top speed pantai timur ni
h'way bumpy sikit pon takde hal..
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2008 09:30 AM | Show all posts

Reply #4 kunyit's post

muto2 kapchai senang2 je kene tinggal 18 ratus tiang ngan Hayak-Busat ni...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-4-2008 09:34 AM | Show all posts

Reply #5 medangmru's post

moto2 size camni  kaler depa banyak oren aje ek... tapi aku rasa tu satu tarikan gak... lagi satu  safe pakai warna terang ni  
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 12-4-2008 09:46 AM | Show all posts

Reply #6 amazed's post

bangganyer aku...sbb tema muto aku pun oren...kekekeke
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2008 10:44 AM | Show all posts
Haiya.... Banyak Busuk Wo...!!!!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 12-4-2008 10:50 AM | Show all posts
Haiya manyak busa laa ini moto... anyway, motor Hayabusa ni memang terkenal dengan reputasi dier sebagai motor production terpantas kat dunia masa mula2 diperkenalkan. Tapi sayangnya model2 sejak tahun 2001 dah ada speed limiter, so takleh gi lagi laju drp 300 km/h laa so kalau nak laju lagi memang wajib bikin ECU dier laa.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-4-2008 11:15 AM | Show all posts
Originally posted by nik2121 at 12-4-2008 10:44 AM
Haiya.... Banyak Busuk Wo...!!!!


LMFAO...  thats more information than i need, nik...      ko kena sembor dgn deodorant kat bilik ko  kalu banyak busuk wokey...   now berbalik pada suzuki haiyaaaaaaabusa... yup manyak busaaat  ooo oo  
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-4-2008 11:16 AM | Show all posts
Originally posted by medangmru at 12-4-2008 09:46 AM
bangganyer aku...sbb tema muto aku pun oren...kekekeke



kalu tema muto ko pink ko.. aku cayer  ko musti bangga gak.. ...  medang.. paste ler gambo moto ko.. aku nak gak tengok..  
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2008 11:39 AM | Show all posts
Jom layan video...

Hayabusa 0 - top speed



R1 VS Hayabusa

Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2008 08:50 PM | Show all posts
mmg banyak busak.....
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2008 07:41 AM | Show all posts

Reply #9 Squall-Leonhart's post

gilo vavi bawak moto meter naik 300km/h
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2008 10:03 AM | Show all posts
wheelley jek dekat 140kmh.............

[ Last edited by  cikguranggi at 13-4-2008 10:05 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2008 12:04 PM | Show all posts

Reply #14 al-asil's post

Tu dah pasang speed limiter laa dier cuma sampai 300 km/h jer, kalau buang speed limiter tu bleh naik sampai 320 km/h... dasat tak...?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-4-2008 01:57 PM | Show all posts

Reply #16 Squall-Leonhart's post

hari tu Kriss aku potong Hayabusa ni slamber je...
Dia tersangkut kat traffic jam... X leh cilok
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2008 01:59 PM | Show all posts
Errr... trade in motor 135LC aku ni lps tak downpayment beli hayabusak ni??
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2008 02:10 PM | Show all posts
hayabusa ni 6 speed,mmg patut la bole cecah 320kmh ++
kriss aku gear 4 pon dah 180kmh, kalau tambah lagi 2 gear
mau sayurr je aku tapau hayabusa ni..
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2008 02:11 PM | Show all posts

Reply #17 nik2121's post

Dah tentu laa, motor Hayabusa kan besar giler bagak, kalau jatuh tu mau nak kena 2-3 orang nak angkat dier balik...

Tapi walau apa pun jenis motor yang dipakai pun time ujan dok bawah jambatan jugak, tak pun bus stop, hehehe...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 08:32 PM GMT+8 , Processed in 0.058863 second(s), 33 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list