ADVERTISEMENT

Author: blur_cherry

ANEKA CHEESE CAKE DAN TIRAMISU

Close [Copy link]
Post time 24-8-2007 12:01 PM | Show all posts

Reply #2699 water_lily's post

water_lily

nnt jgn lupa share..
caramel cheesecake tu klau blom ada resepi kat sini..
sila2 lah tepek ye...

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 24-8-2007 12:26 PM | Show all posts
Originally posted by nhuda at 24-8-2007 12:01 PM
water_lily

nnt jgn lupa share..
caramel cheesecake tu klau blom ada resepi kat sini..
sila2 lah tepek ye...

heheh.. memang excited memula tu amik2 gambo sampai pembantu rumah i gelakkan. kisahnya pembantu i ni (i never regard her as maid coz she's local n my distant relative - baru kije sebulan lebih).. sebab ada pembantu yg bleh nengok2kan budak2, i apalagi berkampungle lam dapur bzzzz testing new recipes heheh..

so she was laughing tgok i taking photos passionately kehkeh ..  posing sana sinih.. last2 this morning bwk camera jek.. tgok cabel udah missing.. so macamana nak upload gambo ek.. dalam camera dah penuh gambo pizza n cheesecakes.. tapi sayangnya blom leh share kat sini..

abt caramel cheesecakes tu oh yeah.. tak pasti dah ada ke belom recipe kat sini coz if i remember correctly i copy from internet - credit to Myresepi (Yani).
nanti bila i dah dpt post gambo, i sertakan recipe sekali kay.. happy baking!

Use magic Report

Post time 24-8-2007 04:06 PM | Show all posts
Originally posted by sitizaharahmk at 24-8-2007 11:34 AM
MEKACIH CINA YANG BANYAK MEMBANTU.. JUGA RAKAN-RAKAN YANG LAIN..

HUBBY MK SUKA SANGAT CHEESECAKE YANG MK BUAT MALAM TADI...
ANAK PUN SUKA.. DIAORG TAK SANGKA MK BOLEH BUAT KEK TUH...

HUBBY ...

MK,

sesama.... Bole wat biz le pasni kalu depa kata sdap ...Byk kali buat nnti lelama pandai le..

Use magic Report

Post time 24-8-2007 05:40 PM | Show all posts
kalau lam resipi ckp kena bakar tapi kita steam bake..maksudnya bain marie...buleh ke?ke menyebabkan kek tu jadi bantat?

tulungi tau!!!

Use magic Report

Post time 24-8-2007 05:58 PM | Show all posts
Originally posted by juicyblueberry at 24-8-2007 05:40 PM
kalau lam resipi ckp kena bakar tapi kita steam bake..maksudnya bain marie...buleh ke?ke menyebabkan kek tu jadi bantat?

tulungi tau!!!

tak lah. tujuan buat bain marie tu nak elak bawah tu hangus. tak de kena-mengena pun. lagipun cheese kek ni tak naik gebu macam kek biasa. unless jenis cotton cheese cake. yang tu memang akan jadi gebu.

Use magic Report

Post time 24-8-2007 05:59 PM | Show all posts
Originally posted by juicyblueberry at 24-8-2007 05:40 PM

tulungi tau!!!

cheesecake bantat??? cheesecake ni takkan naik macam kek biasa...
the reason biasanya cheesecake dibakar secara steam bake, adalah untuk mengelakkan drpd cheesecake become dry & crack...esp cheesecake yg xde base..

ni ada skit info pasal cheesecake

How to Bake the Perfect Cheesecake
Source : The Prepared Pantry

Cheesecakes have stood the test of time. And well they should梩hey are wonderfully
decadent desserts. In this section, we抣l tell you how to make delicious cheesecakes that
are picture perfect.

We抣l give you principles to help you understand cheesecakes. If you understand the
principles, you can create your own recipes. If you understand and practice these
principles, chances are you will make wonderful cheesecakes.

Principle #1
A cheesecake is a custard, not a cake. As a custard, the cheesecake should be thick, rich
and creamy. As with any custard, a cheesecake relies on the proteins in the eggs to give it
structure. The proteins coagulate as the temperature approaches 160 degrees. If it over
bakes, the custard becomes dry.

Principle #2
A long, slow bake allows for a more uniform internal temperature. Never bake over 350
degrees. We prefer a dark pan to uniformly absorb heat, not a reflective pan.

Principle #3
Don抰 over bake your cheesecake. Most cheesecakes are over baked and they tend to be
dry, not creamy. An over baked cheesecake tends to crack. The cheesecake is done when
it is still jiggly but not soupy. The top of the cheesecake will jiggle as a whole and the
center two inches will look softer. If the top is doing anything but just starting to blush a
golden color, you have probably over baked the cheesecake. Do not stick a knife or a
toothpick in the center. It is not a reliable test and it may start a crack.

Principle #4
Beat the cream cheese until it is soft and smooth. It抯 easier to make a smooth mixture of
the cream cheeses if you start with softened cream cheese. Take the cream cheese from
the refrigerator at least an hour before mixing. Beat the cheese with the paddle
attachment, not the whip.

Principle #5
Mix the ingredients into the cream cheese; don抰 whip the ingredients. If too much air is
incorporated into the filling, the cheesecake will puff when baked and sink as it cools. With
too much air incorporated into the filling, cracks are likely to develop.

Principle #6
Custards tend to be soft and may weep. To give your cheesecake more structure,
consider adding one to two tablespoons of cornstarch or flour. For a creamier cheesecake,
leave the starch out.

Principle #7
Cheesecakes rely primarily on eggs for the structure. Not only does the egg mixture have
to reach 160 to 170 degrees to coagulate, but the filling must have enough eggs. In our
experience, one egg per eight-ounce package of cream cheese plus a little milk or cream
is about right.

Principle #8
Cheesecakes are easier to remove from a pan after they have cooled slightly. Let the
cheesecake cool for ten minutes and then with a spatula or thin-bladed knife, run the blade
between the cake and the pan. If you let the cheesecake cool for any longer than that, it
may start to contract and, with the cake stuck to the pan, crack. A nonstick pan not only
makes the release easier but may help keep the cheesecake from cracking.

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-8-2007 06:24 PM | Show all posts

Reply #2706 nhuda's post

tima kasih nhuda..sb bg tips...oo...ingtkn sb steam bake tu leh bantat..bru nk cuba buat...tingin sgt nk buat but sellaunya fail.. tgk kat sini,suem dh expert...geram rasnaya..

Use magic Report

Post time 24-8-2007 06:25 PM | Show all posts

Reply #2705 shidaaziz's post

cotton cheese cake tu,kalau kita wat steam bake,buleh ke?kan di apakai telur...n mesti kena naik gebu...tulung kak shida...buntu ni...

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 25-8-2007 11:39 AM | Show all posts
Tak pe ke mod.. cikna nak tempek gambo jenis loyang pai yg cikna gunakan utk chocolate cheesecake cikna99 tuh...Off topic kerrr... Adunan cikna mmg cukup2 utk seloyang nih...

[ Last edited by  cikna99 at 25-8-2007 05:41 PM ]

Use magic Report

Post time 25-8-2007 07:30 PM | Show all posts

Reply #2709 cikna99's post

berkilat2 loyang cikna ni..mcm bru beli jerk..

cikna,nk tanya..pernh buat cotton cheesecake?

Use magic Report

Post time 25-8-2007 08:25 PM | Show all posts

Nak kena cari loyang yg macam cikna punya tu..

Use magic Report

Post time 25-8-2007 10:04 PM | Show all posts

selalu guna ni untuk buat tart.....

Use magic Report

Post time 26-8-2007 01:42 PM | Show all posts
Originally posted by cikna99 at 25-8-2007 11:39 AM
Tak pe ke mod.. cikna nak tempek gambo jenis loyang pai yg cikna gunakan utk chocolate cheesecake cikna99 tuh...Off topic kerrr... Adunan cikna mmg cukup2 utk seloyang nih...

http://xs218.xs ...

kakliza ada juga loyang ni..
tapi mmg gunakan untuk buat pie atau tat beso jer..
nanti boleh la cuba mencuba pulak ni...

Use magic Report

Post time 27-8-2007 12:29 PM | Show all posts
taraaaa.. seperti yg dijanjikan, the following i attach pics caramel cheesecakes yg i buat last week.
cheesecakes ni marvellous tapi hmm ada kisahnya juga. sbb dah lama tak buat cheesecakes, i terlupa what i normally did when i baked the mixture. selalunya i akan letak foil dlm springform or i kalo x letak foil, i akan letak springform dlm loyang yg muat2 sizenya then i put loyang ni in another loyang yg lebih besar berisi air.. malangnya time tu terlupa so i letak direct springform dlm loyang berisi air.. fuhhh air meresap dlm adunan. lucky enough i letak base yg tebal, then bila dah masak, dah sejuk, tgok base tu lembik diresapi air.. kecewa i.. alhamdulillah hanya base je yg affected, so i decided to buang base and lucky enough.. cake remain intact..
so these are pics..

1. baru keluar oven.
[/img]
2. lps sejuk dlm fridge, angkat n buang base.
[/img]
3. tak sempat deco, dah kena ngap sepotong

4. yg ni dah diletak bluberry jam.. alahai kualiti gambo x berapa jelas le.. sori
[
[img][/img]

[ Last edited by  water_lily at 28-8-2007 12:48 PM ]

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 27-8-2007 12:34 PM | Show all posts
yaAllah.. kenapa gambar ni bercelaru plak sizenya ye  tadi i dah edit kat photobucket.. awatla lagu

anyway,

ni resepi  caramel cheesecake - credit to Yani (Myresepi)

Bahan-bahan
  • Krim
  • 250g cream cheese - suhu bilik
  • 3 biji telur
  • 1cwn(200ml) sour cream
  • 1cwn(200ml) fresh cream
  • 120g gula
  • 2 sudu besar corn starch
  • beberapa titik vanila esen
  • Lapisan bawah
  • 100g biskut marie/ graham cracker
  • 50g butter(cairkan)
  • Caramel
  • 1/4 cwn(50ml) fresh milk
  • 80g gula
Cara-cara
  • Masukkan biskut ke dalam beg plastik. Ketuk-ketuk dengan kayu pencanai sehingga hancur. Masukkan butter dan ramas sehingga jadi berketul
  • Masukkan biskut ke dalam loyang. Tekan padat-padat biskut tadi.
  • Sediakan karamel. Masakkan gula dengan 1 sudu besar air sehigga perang. Padamkan api. Kemudian masukkan fresh milk. Ketepikan
  • Pukul cream cheese sehingga jadi bentuk krim. Masukkan gula -> esen vanila -> sour cream -> telur -> corn starch -> fresh cream ikut turutan sambil dipukul. Pukul sehigga jadi bentuk krim.
  • Tuangkan krim ke dalam loyang. Letakkan karamel di atas cream tadi.
  • Bakar selama 30 minit pada suhu 200C dan turunkan suhu kepada 160C. Bakar lagi selama 30 minit. untuk mengelakkan hangus pada permukaan bolehlah letak aluminium foil selepas 30 minit pertama. Bakar secara double-boiler dgn meletakkan air suam di dalam dulang.

[ Last edited by  water_lily at 27-8-2007 01:02 PM ]

Use magic Report

Post time 27-8-2007 02:22 PM | Show all posts
the next day nya.. i tried simply sinful cheesecake resepi m0ntey tu.. sebab cheesecakes ni dua2 dibuat selang sehari berturut2.. jadi boleh dibuat perbandingan dr segi rasa..
kesimpulannya, kedua2 cake ni ada penggemarnya.. as for myself.. dua2 rasanya sedap - unique dan tersendiri hehe

by the way, resepi simply sinful ni i buat half adunan je.. sebab springform kecik jek.

[ Last edited by  water_lily at 27-8-2007 02:23 PM ]

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 27-8-2007 02:41 PM | Show all posts
Originally posted by cikna99 at 25-8-2007 11:39 AM

http://xs218.xs ...

cikna brpa hengget ni? menarik nihh xsabor nk beli..

Use magic Report

Post time 27-8-2007 02:43 PM | Show all posts
Originally posted by juicyblueberry at 24-8-2007 06:25 PM
cotton cheese cake tu,kalau kita wat steam bake,buleh ke?kan di apakai telur...n mesti kena naik gebu...tulung kak shida...buntu ni...

juicy, kalau cotton cheese cake yang shida pernah cuba, memang guna teknik bain merry.

Use magic Report

Post time 27-8-2007 10:23 PM | Show all posts

Reply #2717 millennium girl's post

Dalam rm8 lbh kat yummie bangi...

Use magic Report

Post time 27-8-2007 10:47 PM | Show all posts
Originally posted by water_lily at 27-8-2007 02:22 PM
the next day nya.. i tried simply sinful cheesecake resepi m0ntey tu.. sebab cheesecakes ni dua2 dibuat selang sehari berturut2.. jadi boleh dibuat perbandingan dr segi rasa..
kesimpula ...

Setakat ni dah 6 kali  Cup wat Simply Sinful Cheesecake (SSC)..So far tak pernah mengecewakan.. Daripada resipi SSC tu Cup buat Chocolate
Cheesecakelah & Marble Cheesecake..Mmg sedap..lagipon bahan tak byk..

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Category: ExploRasa

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 08:30 AM GMT+8 , Processed in 0.477546 second(s), 47 queries .