Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
5114
View
215
Reply

Setuju kah Sistem Beraja Malaysia Dimansuhkan?

 Close [Copy link]

Author: cak!       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-2-2009 04:17 PM | Show all posts |Read mode
Setelah berpikir-pikir terbenak dihati aku untuk mengusulkan persoalan ini kerana :

1. Sultan/Raja di Malaysia tidak mempunya peranan yg byk dlm pentadbiran Malaysia. Kebanyakannya sebagai lambang sahaja, tetapi elaun mereka sangat tinggi termasuk kaum kerabat mereka juga dapat. Tidak perlu bersusah payah membuat kerja seperti rakyat marhaen dan juga pemimpin2. seharusnya mereka juga perlu diberi tugas yg lebih berperanan utk pentadbiran negeri/negara. Jika tidak kurangkan elaun mereka dan mansuhkan elaun utk kaum kerabat mereka.

2. Mansuhkan terus sistem beraja kerana mereka tidak berperanan dlm menyumbang kerja keras utk malaysia. Ketua agama Islam tapi tak membangunkan Islam pon kekdahnya, bini pon xbertudung. Setakat jadi lambang baik tak yah.

3. Berkecuali. Ada baik dan buruknya sistem beraja ni. So ada pon xpe xde pon xpe.

4. Perlukan Sistem beraja ni supaya negara Malaysia aman dari tragedi perbalahan perkauman ataupun lebih tepat menegakkan ketuanan Melayu di Malaysia. Biarlah mereka dan kaum kerabat menelan segala elaun yg tinggi sesambil goyang kaki.

[ Last edited by  cak! at 12-2-2009 04:40 PM ]
Single Polls, Total 154 Users voted
The Poll is closed or expired, you can not vote
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:24 PM | Show all posts
kalo nak mansuh, adakah undang2 baru akan digubal untuk compensate kehilangan sultan tu?
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:26 PM | Show all posts
nanti ada yg demo depan umah ko plak kang....

namun begitu... aku setuju ngan ko... bukan sbb cost ke hape... tapi sbb tiada manusia perlu dimuliakan sebegitu rupa...

abihlah depa berdemo depan umah aku...
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:28 PM | Show all posts
kang satu malaysia jem umno buat demo...
aku tak de le rasa sampai perlu dimansuhkan...
cuma kita terlampau banyak sultan/raja... terlalu membazir... dan kompleks..
sorang AGUNG cukup le...
yg lain buang... atau buat le sistem penggiliran ke ..
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:30 PM | Show all posts
Originally posted by cak! at 12-2-2009 04:17 PM
Setelah berpikir-pikir terbenak dihati aku untuk mengusulkan persoalan ini kerana :

1. Sultan/Raja di Malaysia tidak mempunya peranan yg byk dlm pentadbiran Malaysia. Kebanyakannya sebagai lam ...


raja tu ttp raja...disebabkan sultan2 tu la wujudnya negeri2 melayu....perak, kedah , kelantan, tganu, phg, johor, n9, selangor...kalau takde sultan2 tu, maka takde la negeri2 tersebut, yg ada hanyalah tanah melayu as a whole...dan takde la bandar2 diraja yg korang tinggal tu...
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:30 PM | Show all posts
Daripada mansuh baik kurangkan bilangan raja raja nih..

aku suggest, raja negeri negeri sebelah utara satu.. selatan satu.. timur satu.. dan agung satu..

tapi raja gopal, raja solai, raja singgam dan yang sebagainya tak perlulah dikurangkan..
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:30 PM | Show all posts
Originally posted by cak! at 12-2-2009 04:17 PM
Setelah berpikir-pikir terbenak dihati aku untuk mengusulkan persoalan ini kerana :

1. Sultan/Raja di Malaysia tidak mempunya peranan yg byk dlm pentadbiran Malaysia. Kebanyakannya sebagai lam ...


Ko tak takut ke ko boleh didakwa dibawah akta asutan..
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:31 PM | Show all posts
sampai tahap camgini org2 kita nak pertikaikan institusi beraja sebabkan matlamat politik tergugat???
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:32 PM | Show all posts
Originally posted by dainese at 12-2-2009 04:31 PM
sampai tahap camgini org2 kita nak pertikaikan institusi beraja sebabkan matlamat politik tergugat???


bukan sebab baru minggu lepas ke sistem beraja ditubuhkan?
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:32 PM | Show all posts
Originally posted by Anak_Nogori at 12-2-2009 04:30 PM


Ko tak takut ke ko boleh didakwa dibawah akta asutan..


aku pun cadangkan gitu la....tahan masuk ISA...
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:33 PM | Show all posts
over reacting

kici punye hal..

ada oang kalah perang tapi kendian dia pih blajo menuntut ilmu lagi kendian perang kembali dan menang

ada jenis manje nak mampus..kalo dia dapat dia suke..kalo dia tak dapat abis rumah sendiri pun dia bako

sundri mau ingatlah
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:33 PM | Show all posts

Balas #4 atira\ catat

bagus ni.pastu hanya agung je dapat duit elaun.yang lain tu tak payah la.banyak duit rakyat boleh jimat.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:33 PM | Show all posts

Reply #8 dainese's post

politik ke??
pembaziran tak nampak??
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:33 PM | Show all posts
by the way sultan england ada berapa orang????... aku rasa mesti lagi ramai dari malaysia kan..
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:34 PM | Show all posts

Reply #12 cyclotron's post

agung kene jaga semua negeri dalam malaysia...
so berbaloi la dgn elaun yg dibayar..
banyak le sket keje
nak kejar artist pon tak sempat dah he he he
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:35 PM | Show all posts

Balas #13 atira\ catat

aku nak tanya..kenapa baru sekarang baru nko nampak pembaziran nih semua??
tak masa 1 tahun lepas, 3 tahun lepas???
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:36 PM | Show all posts
Originally posted by dainese at 12-2-2009 04:32 PM


aku pun cadangkan gitu la....tahan masuk ISA...


AN kalau ada forumner yg ditahan dibawah ISA..AN akan kata..bagus lah...berani buat kena berani tanggunglah..jangan plak meroyan kata zalim lah, tak boleh bersuara la bla bla bla.

tapi yg AN paling sedih nanti kalau Forum CARI dilibatkan sama...tak pa lah..kalau dah qadaq dan qadar CARI ditutup krn seorang dua individu, kena terima lah...AN boleh pi forum lain...no hal..
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:38 PM | Show all posts
kenapa takde org tak setuju....
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:38 PM | Show all posts

If it ain't broken, don't fix it...

Enuff said
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:38 PM | Show all posts

Reply #16 dainese's post

sejak tahun 2002 aku register cari ni aku dah dok bising pasal ni...
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:40 PM | Show all posts

Reply #17 Anak_Nogori's post

boleh kita buat kenduri forumners cari kat kamunting... pasti meriah..
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:40 PM | Show all posts
raja/sultan patut dikekalkanlah.tapi macam aku cakap tadi, biar agung je yang diberi elaun.yang lain tu tak payah la.usaha la sikit, tengok yamtuan N9 tu, pandai bisnes/buat duit sendiri.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:41 PM | Show all posts
Originally posted by dainese at 12-2-2009 04:31 PM
sampai tahap camgini org2 kita nak pertikaikan institusi beraja sebabkan matlamat politik tergugat???


zaman dah berubah yop.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:42 PM | Show all posts
sistem tak melahirkan attitude

the thought yang menterjemahkan perangai or akhlak manusia tu nanti

kasik la sistem kominis sekali pun

even dalam batu ulat mampu ada rezki sendiri

sultan azlan buat apa dia fikir baik untuk SEMUA, tapi rakyat buat apa depa fikir baik UNTUK DIRI MASING2 jek
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2009 04:43 PM | Show all posts
pada aku sistem beraja merupakan satu sistem yang tak sepatutnya dihapuskan....tapi aku nak tambah.....disebabkan Sultan ni dilantik sebagai ketua agama, kalau boleh anak2 Sultan ni perlu diwajibkan mengambil kelas Agama dan wajib mentaati ajaran gurunya, kalau tidak mereka takkan boleh dilantik menjadi pemangku malah pengganti Sultan....aku target anak Sultan sebab yang Sultannya dah x boleh nak buat apa dah....yang rosak byk anak2 diorang.....Ampun Tuanku...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.060918s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list