JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
33645
View
105
Reply

bahasa Tamil

[Copy link]

Author: genot       Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-1-2010 12:19 AM | Show all posts |Read mode
Amboi, tarak sapa noh nak bukak thrid bahasa Tamil ka dah ada dah? Kalu ada dah leh merge jah.... aku tau skit2 jah, tringin nak belajar sbenarnya, tapi xreti2 jugak... ada la dua tiga patah pernah dengar sb dok menonton filem2 Tamil. Jom kongsi.

naa - aku
nee - engkau
yaen - aku punya
sigram - segera
veethu - rumah
pandru - babi
moothal - bodoh
woottagum - unta
vel - lembing
theivam - dewa
kasi - duit
ille - tarak
aamma - ya
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2010 12:22 AM | Show all posts
maram - pokok
kaaval - polis
koil - kuil
paiyen - budak lelaki
ponnu - budak pompuan
shakthi - kuasa
chakram - roda
poove - bunga
malar - ijau
poonai - kucing
thanni - air
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2010 02:11 AM | Show all posts
maangak (malayalam) - mangga
mampallam - mangga
pallam - buah
shanggeetham - lagu
paala - susu
poochak (malayalam) - kucing
putthaagam - buku
pushpam - bunga
katril - pisau
khadgamu (telugu) - pisau
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-1-2010 01:10 AM | Show all posts
thappu - salah
shappadu - makan
kadavule - tuhan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-1-2010 09:39 PM | Show all posts
theertham (senskrit) - mineral water
chovalaayam (senskrit) - tandas
athangavadee (senskrit) - pengganas
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-1-2010 09:40 PM | Show all posts
sugandaram - kemerdekaan
thanthaiy - bapa
vaalnuli - saluran
woolagam - dunia
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-1-2010 02:36 AM | Show all posts
paambu - ular tedung
aadu paambe (malayalam) - mnari lah ular tedung
anna - abang
akka - akak
thangkatchi - adik pompuan
thampi - adik laki2
manusham - manusia
varsham (telugu) - ujan
chellam - my dear
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-1-2010 02:39 AM | Show all posts
appa - ayah
atchan (malayalam) - ayah
ayya - tuan
amma - mak
thaiyyi - ibu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-1-2010 12:33 AM | Show all posts
sakthi (senskrit) - energy, power
swaami - sami, padri
bhootham (senskrit) - antu
vangi - bank
vaazhai - pisang
panthu - bola
ketta - terok
vilangku  - menatang
eppothum - slalu
ellaam - smua
ellaatharappinarum - smua jenis orang
vimaanam (senskrit) - kapal trobang
vaanilaiyam - epot
karrru - udara
vaanam - langit
yaerral - udang
meenavar - pelaut
meen - ikan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-1-2010 12:39 AM | Show all posts
kalai - seni
arungkaatchiygam - muzium
karvam pidiththavar - keangkuhan
chuttamaippu - pertubuhan
azhagan - lawa
thaadi - janggut
chudai - bakul
kattil - katil
periya - besar
chinna - kicik
parravi - burong
vaangu - beli
rotti - roti
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2010 03:47 PM | Show all posts
pundek - f**ck
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2010 12:54 PM | Show all posts
hahaha sempoy gak cakap tamil noo, berlipat tergulung berbelit lidah abih aih kalau nak sebut
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-1-2010 01:31 PM | Show all posts
kakakaka....... tu arh, aku syoq nak maki mamak kat kedai mamak jah....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-1-2010 06:13 PM | Show all posts
taatha - atok
patthi - nenek
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-1-2010 10:45 PM | Show all posts
blajaq kira2 yang simple dolu no...

1 wunnu
2 rennu
3 munnu
4 naalu
5 aanji
6 aaru
7 erru
8 ettu
9 moppatu
10 pattu

aku ingat ni aku belajaq kat mekah dolu ngan janitor, hehehe, depa mai dr kerala. dp ajaq cakap loghat malayalam la... kat sini dolo2 x tringin nak blajaq pown, x sangka lak kedai mamak makin lama makin fofolar dalam kalangan melayu penggemar makanan berasaskan bulu ketiak dan sbgainya maka jadik keperluan plak untuk maki depa, hehehe....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-1-2010 07:08 PM | Show all posts
theivalayam - gereja
punitha elichabeth - saint elizabeth

hahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2010 01:10 AM | Show all posts
mempelam tu asal dari bahasa tamil rupanya, kalau mcm tu pauh tu asal dar bahasa mana? sanskrit ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-1-2010 03:19 PM | Show all posts
pauh asal dr bahasa org tempatan kot.... kat kedah pon kami masih panggil pauh gak, tp ni basa lama... mempelam tu basa kat kawasan yg bandar2 skit, sb kat bandar byk org India.

mempelam = mangga + phalam (buah)
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2010 06:01 PM | Show all posts
Amboi, tarak sapa noh nak bukak thrid bahasa Tamil ka dah ada dah? Kalu ada dah leh merge jah.... aku tau skit2 jah, tringin nak belajar sbenarnya, tapi xreti2 jugak... ada la dua tiga patah pernah de ...
genot Post at 4-1-2010 00:19


I rasa u copy paste dari mana2 kot, sebab sebutan bahasa tak betul.
Reply

Use magic Report

Post time 30-1-2010 06:03 PM | Show all posts
Amboi, tarak sapa noh nak bukak thrid bahasa Tamil ka dah ada dah? Kalu ada dah leh merge jah.... aku tau skit2 jah, tringin nak belajar sbenarnya, tapi xreti2 jugak... ada la dua tiga patah pernah de ...
genot Post at 4-1-2010 00:19


Byk perkataan melayu asal dari tamil. Bukan susah mana pun nak pandai, kalau ada minat, boleh aje.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.048502s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list