CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1849|Reply: 0

[Pulau Pinang] Rakyat Pulau Pinang makin cakna hak pengguna

[Copy link]
Post time 16-3-2023 01:25 PM | Show all posts |Read mode
Rakyat Pulau Pinang makin cakna hak pengguna

oleh    MOHD ISKANDAR OTHMAN    16 Mac 2023    12:32pm






Mogan melepaskan peserta program jejak penggunaan 2023 yang diadakan sempena Bulan Pengguna Kebangsaan Peringkat Pulau Pinang.




SEBERANG JAYA - Masyarakat di negeri ini semakin cakna dengan hak-hak pengguna dan mampu membuat pilihan serta tindakan terbaik daripada menjadi mangsa pihak tidak bertanggungjawab.

Timbalan Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Pulau Pinang, A Mogan berkata, peningkatan kesedaran dalam isu kepenggunaan itu dapat dilihat apabila pihaknya menerima 1,668 aduan atas pelbagai kesalahan pada tahun lalu.

Menurutnya, aduan berkaitan Akta Perlindungan Pengguna 1999 paling banyak diterima pihaknya iaitu sebanyak 476 aduan yang mana ia melibatkan kesalahan tidak mempamerkan tanda harga, harga barangan yang dijual tidak sama dengan harga yang dipamerkan serta banyak lagi.

"Kesalahan di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 pula kita menerima 476 aduan disusuli dengan kesalahan di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 (67) dan Akta Jualan Langsung dan Skim Anti Piramid 2000 (53).

"Bagi tahun ini dari Januari sehingga Mac, kita menerima sebanyak 424 aduan dan kesalahan di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999 juga yang tertinggi diterima iaitu 263 aduan," katanya ketika sidang akhbar selepas melancarkan Bulan Pengguna Kebangsaan Peringkat Pulau Pinang di sini pada Khamis.

Mogan yang juga Ketua Pegawai Penguat kuasa KPDN Pulau Pinang berkata, pihaknya akan memastikan setiap aduan yang diterima daripada pengguna akan disiasat dan diambil tindakan dalam tempoh tiga hari.

Katanya, selain mengambil tindakan produktif kepada aduan yang diterima melalui saluran hotline disediakan KPDN, pihaknya juga mempunyai pegawai yang memantau keluhan pengguna yang tular di media sosial.

"Dengan kesedaran yang semakin baik sudah pasti pengguna dapat pastikan lapan perkara penting atau hak mereka dapat dipenuhi.




"Ia termasuk hak mendapatkan keperluan asas, hak mendapatkan maklumat, hak mendapatkan keselamatan, hak menyuarakan pendapat, hak pendidikan pengguna, membuat pilihan mendapatkan ganti rugi dan hak mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat," katanya.




Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

2-3-2025 03:33 AM GMT+8 , Processed in 0.170203 second(s), 12 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list