CARI Infonet

Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: seribulan

...Melapangkan Fikiran...

[Copy link]
Post time 15-2-2017 04:19 PM | Show all posts
tapi saya dh la kat dalam jantung mcm nak pecah, bila bercakap, memang dengar shaking. so sad..wuaaaa..

perasaan tu datang dengan sendiri je

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 15-2-2017 04:24 PM | Show all posts
Amonrey replied at 15-2-2017 03:19 PM
tapi saya dh la kat dalam jantung mcm nak pecah, bila bercakap, memang dengar shaking. so sad..wuaaa ...

Kena selalu prektis...dgn bff..dgn femili...depan cermin...pets @ pokok pun tak apa...the wall...

janji kena prektis...satu lagi teks mesti gempak...isi quotation...stories...jika bersangkutan...

Use magic Report

Post time 15-2-2017 04:25 PM | Show all posts
miss.emy replied at 7-2-2017 12:48 PM
Untuk melancarkan segala urusan dan ucapan, amalkanlah Doa Nabi Musa dari Surah Taha, Ayat 25-28.  ...

panic attack ai datang kdg2 tak duga pun. kadang2 dh baca segala ayat tapi still xbleh control gemuruh tu. so lepas tu mula la rasa down n tak confident huhu

Use magic Report

Author| Post time 15-2-2017 04:25 PM | Show all posts
Amonrey replied at 15-2-2017 03:18 PM
oo ye ke..bagusnya..saya sekrang wpun ada junior baru masuk ofis ni, tapi dorang lagi confident da ...

For English...you just need to make sure...you use words that are comfortable to your level...start small, build up to bombastic words later...

Use magic Report

Post time 15-2-2017 04:28 PM | Show all posts
seribulan replied at 15-2-2017 04:25 PM
For English...you just need to make sure...you use words that are comfortable to your level...star ...

thank you for your advice.

Use magic Report

Author| Post time 15-2-2017 04:31 PM | Show all posts
Amonrey replied at 15-2-2017 03:28 PM
thank you for your advice.

• Don't talk right away. You should never talk as you walk out on stage. ...
  • Show up to give, not to take. ...
  • Make eye contact with audience members one by one. ...
  • Speak unusually slowly. ...
  • Ignore the naysayers. ...
  • Turn nervousness into excitement. ...
  • Say thank you when you're done.

Use magic Report

Follow Us
Post time 16-2-2017 09:04 AM | Show all posts
seribulan replied at 15-2-2017 04:31 PM
  • Don't talk right away. You should never talk as you walk out on stage. ...
  • Show up to giv ...

• Wow, thanks..good tips.
    Tapi, turn nervous into excitement tu pun, kdg2 if i too excited, gemuruh and shaking tu tetiba datang..
    Someone ada cakap yang maybe i addicted to caffeine yang buat jadi lagi teruk.

Use magic Report

Post time 16-2-2017 09:05 AM | Show all posts
    Tapi kalau i dengan kawan2 ai memang ok, cuma bila nak present, nak cakap dalam meeting rasa mcm nak jumpa monster plak. aduiii...stressnyaaaa

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 16-2-2017 09:27 AM | Show all posts
    Amonrey replied at 16-2-2017 08:05 AM
    Tapi kalau i dengan kawan2 ai memang ok, cuma bila nak present, nak cakap dalam meeting rasa mcm nak ...

Cuba tonton an English movie, the King's Speech..kisah benar Raja England yang bermasalah dalam pengucapan awam...recommended

Use magic Report

Author| Post time 16-2-2017 09:29 AM | Show all posts
    Edited by seribulan at 16-2-2017 08:33 AM
    Amonrey replied at 16-2-2017 08:04 AM
    Wow, thanks..good tips.
    Tapi, turn nervous into excitement tu pun, kdg2 if i too excited, gemuruh ...

8 Ways to Instantly Improve Your Public Speaking                                      

Best Jobs for Public Speaking

By Brooke Howell, Monster Contributing Writer

Want to become a top-paid executive? Better work on your public speaking. This highly valued communications skill is also among many people's top fears -- 74% of people suffer from speech anxiety -- but it's one that can be conquered.

Here's how:

• Prioritize preparation. Showing up prepared is the No. 1 way to calm your nerves going into a public speaking experience, says Ryan Estis, who speaks for a living and wrote about how he calms his nerves in a 2011 blog post. Preparation will also help you to improve the quality of your speaking. "Too often, speakers are not as effective as they could be because they haven't given enough thought or practice to what they really want to say and how they want to say it," says leadership coach Scott Eblin.

• Alter your outlook. A few years ago Eblin learned how your thoughts about speaking can affect your nerves after getting some good advice from a speaking coach. "He told me to think right before I went on stage, 'Wow, I get to share a message I'm passionate about with a thousand people. How cool is that?'" explains Eblin. "That simple shift of 'I get to share a message' was huge for me. It helped me to view the event as a cool opportunity instead of something to be nervous about."

• Make peace with quiet.  "To calm one's nerves, get comfortable with not speaking," advises communications coach Eileen Sinett. "Allowing oneself the choice of speaking with words or speaking without words -- presence and silence -- is awkward and uncomfortable at first, but freeing and calming in the end. Being silent and noticing one's breath is a key practice to overcoming nervousness."
         Once you've calmed your nerves, there are more steps you can take to advance your public speaking skills.

• Embrace the short and sweet. Talking too long is a common problem with public speakers, says Sinett. "Since the average listening attention span is just 20 minutes, speakers need to embrace 'less is more' and learn how to make those 20 minutes memorable."

• Embody energy. Eblin recalls a client who gave him the most useful speaking advice of his career when she told him that his job as a speaker was to lead the audience's energy rather than let their energy lead him. "She was absolutely right. Ever since then, I really try to get clear on the level of energy I need to show up with to deliver an effective presentation."

• Engage in eye contact. Start in your day-to-day life by becoming "a real expert at one-one eye contact within a group," says Sinett. "This is not just looking at a person's eyes but rather looking deeply through the eyes to the essence of the individual. This makes the connection that makes all the difference between speaking at or to an audience, and speaking with an audience."

• Turn to TED. Watch some of the highest-rated TED talks and learn from the way the speakers handle themselves, advises Eblin. Then "recruit some trusted friends to give you feedback as you practice those techniques."

• Rinse and repeat. With speaking, "like most things in life, the more you do something, the more work you put into it, the more you study and learn, the better you get," says Estis.

Use magic Report

Post time 16-2-2017 02:47 PM | Show all posts
    seribulan replied at 16-2-2017 09:29 AM
    8 Ways to Instantly Improve Your Public Speaking                                      

Thank you seribulan..tak sangka banyak manfaat dapat join thread ni. hehe.. kadang2 mmg berangan depan cermin dapat cakap dengan confident tp bila actual event, hmmmm..berterabur..but i'll try my best!

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 16-2-2017 02:49 PM | Show all posts
    seribulan replied at 16-2-2017 09:27 AM
    Cuba tonton an English movie, the King's Speech..kisah benar Raja England yang bermasalah dalam pe ...

definitely i will catch up later. TQSM!

Use magic Report

Post time 26-2-2017 12:36 PM From the mobile phone | Show all posts
    dulu meols suka sketch..sebab terpengaruh ngan peyton sawyer dalam one tree hill..
    rasa macam dalam dunia lain sambil pulak dengar lagu alternative rocks kan..
    drama.drama.drama.
    tapi bila dah kerja dah dewasa ni, mana ada masa nak buat itu semua..
    so kalau stress kat opis, rileks kejap tengok gag concert..
    tak pun gi gosip2..meols actually tak suka biar outsiders tau meols stress..so balik umah baru cite abes2 kat husband...panjang plak bebel eh..

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 26-2-2017 11:13 PM From the mobile phone | Show all posts
    Berbicara ngan manusia hmm x smua bole simpan rahsia..
    Berbicara dgn bnda hidup..kdg2 agak membantu ringankan apa yg ada dlm kepala
    Berbicara melalui penulisan.. Biasa buat, tp lepas tu kena ronyok balik kertas takut ada yg jumpa pi baca..jadik bahan pulak nnti

Sudahnya..berbicara dgn diri sndiri.. Luahkan pads Dia yg maha mengerti & mengetahui..

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 27-2-2017 09:41 AM | Show all posts
    kalau nk hilangkan stress cara i, i akan mandi lama-lama. lepas mandi mesti rasa lapang dan fresh gitu

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 6-3-2017 10:49 AM | Show all posts
    1. Relaksasi
    Melakukan relaksasi terbukti boleh membuat seseorang menjadi tenang dalam menghadapi pelbagai situasi yang kurang menyenangkan atau penuh tekanan.Relaksasi dapat dilakukan dengan berbagai variasi, misalnya menarik nafas dalam-dalam, melakukan latihan-latihan ringan untuk merengangkan otot-otot, atau pun dengan kata-kata: "relaks; tenang je take it easy;tak ade ape ape kot".

2. Humor
    Walaupun amarah merupakan suatu hal yang serius tetapi jika anda mahu merenungkan atau memerhatikannya secara mendalam maka tidak jarang di dalam kemarahan seringkali tersimpan hal-hal yang boleh membuat anda tertawa. Bahkan seringkali anda mendapati bahawa hal-hal yang menjadi penyebab kemarahan adalah suatu hal yang lucu dan sangat kecil. Namun demikian dalam penggunaan humor hendaklah perlu diperhatikan 2 hal: 1) jangan menggunakan humor hanya untuk mentertawakan masalah yang sedang anda hadapi tetapi gunakan humor sebagai suatu cara yang konstruktif untuk menyelesaikan masalah; 2) jangan menggunakan humor-humor yang bersifat kasar atau sarkastik sebab hal itu merupakan bentuk ekspresi kemarahan yang tidak sihat.

3. Mengubah Persekitaran
    Apa yang dimaksudkan dengan mengubah persekitaran dapat berupa penataan kembali tempat tinggal ataupun tempat kerja anda. Mengubah persekitaran juga bererti mengubah aturan main yang berlaku di persekitaran tersebut dan juga termasuk mengubah kebiasaan diri anda sendiri untuk mengelakkan persekitaran yang tidak menyenangkan atau keluar dari lingkungan tersebut untuk sementara waktu. Contoh: daripada anda menjadi marah-marah kepada rakan kerja kerana jenuh dengan keadaan kerja yang ada, maka ada baiknya anda mengambil cuti kerja dan pergi ke suatu tempat untuk menenangkan diri. Dengan cara ini maka fikiran anda akan menjadi fresh kembali dan siap bekerja tanpa marah-marah.

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 6-3-2017 11:14 AM | Show all posts
    kalau aku tak berbicara..aku kalau stress lebih suka dengar muzik instrumental pastu tido

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 6-3-2017 11:22 AM | Show all posts
    iols x leh  stress.....nnt sakit kepala
    apa yg iols buat akan try buang rasa stress tu jauh2
    iols slalu ckp dgn diri sendiri...jgn pikir... jgn pikir
    ilang sakit kepala tu maknanya ilanglah stress iols

paling abis pn cite kt adik kt beradik iols...
    cite ngn kengkawan tu tak lah...
    dulu rajin gak nak bercerita ngn kengkawan..
    skrg ni no more dah...
    cite ngn darah daging sendirik jelaaa

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 6-3-2017 11:26 AM From the mobile phone | Show all posts
    Bicara dgn best buddy..

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 6-3-2017 12:08 PM From the mobile phone | Show all posts
    Cakap dengan kucing. Sampai dia stress kena layan i. Thank you bingo

Rate

View Rating Log

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
    Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-4-2024 10:30 PM GMT+8 , Processed in 0.092971 second(s), 57 queries .