Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
49293
View
152
Reply

Sejarah Status NEGARA milik Sabah dan Sarawak yg cuba dipadamkan..!

[Copy link]

Author: Acong       Show all posts   Read mode

Post time 16-4-2013 04:05 PM | Show all posts
nobito posted on 15-4-2013 06:04 PM
Typical Malay memang suka cerita dongeng kononnye negara Melayu tu wujud...hakikatnya negara Malay ...

negara bugis ade berbilang kaum x..opsss..bugis langsung xde negara..merempat pastu menyalak je pandai..
Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2013 05:28 PM | Show all posts
Acong posted on 31-3-2013 01:26 PM
hebat..............

Acong ... Apa salahmu hingga dibanned?

Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2013 02:29 PM | Show all posts
gedOng88 posted on 16-4-2013 04:05 PM
negara bugis ade berbilang kaum x..opsss..bugis langsung xde negara..merempat pastu menyalak je pa ...

Typical Malay memang suka tanya dan jawab soalan sendiri kan...itu yang pasti
Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2013 02:58 PM | Show all posts

spesis Ungke je yang tanya 'Ek' pastu jawab sendiri 'Uk...
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2013 03:38 PM | Show all posts
nobito posted on 21-4-2013 02:58 PM
spesis Ungke je yang tanya 'Ek' pastu jawab sendiri 'Uk...

spesis bugis je sendiri wat lawak.. sendiri gelak terguling2 cam kene sawan..sakai le katekan..
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2013 06:47 PM | Show all posts
Kita lucu dengar lawak dia sambil korek idong tu...tanya sendiri jawab sendiri...Ek Uk Ek Uk bunyinye
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2013 10:04 PM | Show all posts
biar korek idung..jangan korek coli bugis je..
Reply

Use magic Report

Post time 6-11-2013 12:44 PM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 25-3-2013 02:35 PM
apa la... nak kata bodoh marah... rujuk balik perjanjian asal yang ditulis oleh kerajaan Britain dan ...

Secara sedar atau tak sedar, status Negara telah di"downgrade"kan kan kan kan... walaupun ada yg sedar, tapi baru sekarang ada sesetengah pihak yg cuba mebangkitkan balik... kalau untuk kebaikan, rakyata sbh dn swk akan sokong!
Reply

Use magic Report

Post time 7-11-2013 07:27 PM | Show all posts
mdalipunte posted on 13-4-2013 08:42 PM
Jika ditipu .. lawanlah ... mintak merdeka ... seperti Singapore lakukan ....

Bodoh pun iya, goblok pun iya kau ni ....

Singapura tak minta merdeka, Singapura dikeluarkan dari Malaysia.
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2013 11:19 AM | Show all posts
robotech posted on 7-11-2013 07:27 PM
Bodoh pun iya, goblok pun iya kau ni ....

Singapura tak minta merdeka, Singapura dikeluarkan da ...

Tak nak keluarkan juga Sarawak dan Sabah dari Malaysia? .....

Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2013 12:54 PM | Show all posts
rnoor posted on 8-11-2013 11:19 AM
Tak nak keluarkan juga Sarawak dan Sabah dari Malaysia? .....

Atas dasar apa? Ikut Perjanjian Malaysia Perkara 18 (Sarawak) & Perkara 20 (Sabah), ada menyatakan Sabah & Sarawak takleh kuar dari Persekutuan Malaysia.
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2013 06:33 PM | Show all posts
rnoor posted on 8-11-2013 11:19 AM
Tak nak keluarkan juga Sarawak dan Sabah dari Malaysia? .....

mana bleh keluarkan 'fix deposit' parti pemerintah dari malaysia.
kalu sabah sarawak hilang, kaler biru tinggal baper kerat je kat
semenanjung



Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2013 11:10 AM From the mobile phone | Show all posts
aku tak faham lah dgn segelintir org Sarawak & Sabah yg begitu racist dgn org semenanjung. Sibuk nak keluarkan negeri dorg dari Malaysia. Dahla Malaysia ni besar mana je. Sabah, Sarawak tu besar mana je? Ada besar China ke?

Sibuk nak kata org Semenanjung punca Sabah Sarawak miskin. Siapa yg undi pemimpin di sana? org semenanjung ke? bagilah jadi negara sekalipun, kalau org Sabah Sarawak punya pemikiran seperti PRU lepas. boleh jadi lebih miskin dari skang.

spatutnya yg diperjuang bukanlah menjadikan Sabah Sarawak tu negara. Yg patut dibebaskan ialah pemikiran org Sabah Sarawak tu sendiri. jangan tahu nak salahkan org lain je. yg kaya mahmud taib yg korg puja2 tu jgak. aku rasa kalau kau bagi org semenanjung jadi KM sarawak mesti lagi maju dari KM korg skang.

bagi org Sabah Sarawak yg okay didalam Malaysia. yg menuntut hak mereka melalui proses pilihanraya aku salute. bagi puak2 bodoh yg tak habisan menyalahkan org Semenanjung dan ingin mengeluarkan Sabah Sarawak dari Malaysia. Anda mmg golongan bodoh. Jgn kata maju cam Singapore. Silap2 miskin cam Bangladesh. Dah pilih pemimpin korup.
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2013 12:36 PM | Show all posts
benadzam posted on 2-12-2013 11:10 AM
aku tak faham lah dgn segelintir org Sarawak & Sabah yg begitu racist dgn org semenanjung. Sibuk nak ...

yg ni aku sokong sgt..esp tang ayat yg patut dibebaskan ialah pemikiran diorg,walopun aku tak suka umngok, tapi aku rasa ada kebaikannya juga umno masuk sabah..antara kebaikannya byk kemajuan sabah dapat berbanding sarawak yg dikontrol oleh sekutu taib je..tgk bandar kk n kuching je dah cukup..pesat betul pembangunan bandar kk berbanding kuching yg hhmmm...sama je sejak 5thn lepas..dari segi harga barang pun kk lebih murah dr kcg sbb swak mengamalkn dasar ekonomi tertutup kengkonon utk jaga iks tempatan, padahal nak jaga kantung poket pemerintah..last last rakyat yg teruk dpt barang tak berkualiti pada harga mahal sbb xde persaingan n dimonopoli org2 tertentu je...lagi satu kk ni ramai usahawan bumiputra..kcg pulak mmg penuh dgn cina jela...susah nk cari peniaga bumiputra, kalau yg kecik2 merempat kat pasar satok tu ramai la...huhu..kesian kan, tapi diorg masih menyalahkn org semenanjung atas kedaifan diorg...padahalyg bapak besar pelahap white rajah n konco2 diorg buat2 tak nampak..barang mahal, tak banyak pilihan pun lantakla, yg penting ungok jgn masuk swak n jgn gugat kekayaan taib okeh...
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2013 01:00 PM From the mobile phone | Show all posts
pumpkingirl posted on 2-12-2013 12:36 PM
yg ni aku sokong sgt..esp tang ayat yg patut dibebaskan ialah pemikiran diorg,walopun aku tak suka ...

aku rasa antara parti taib dgn umno. better lagi umno. walaupun sekarang ni sarawak berstatus negeri bagi aku dah mcm negara. dan raja mereka ialah taib. pemimpin kat semenanjung pn tak berani nak sentuh taib ni.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2013 09:24 AM | Show all posts
Apa perancangan Sarawak atau Sabah jika keluar dari Malaysia...bolehkah atau cukupkah guru-guru Sarawak dan Sabah untuk mengajap pelajar di sana kalau nanti orang Semananjung diminta keluar. Apa polisi KL kepada rakyat Sabah dan Sarawak yg mencari rezeki di Semananjung..adakah sebagai ekspat....adakah nanti jd kes PATI..semua tu perlu kajian akademia sosiopolitik yang menyeluruh.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 03:10 PM | Show all posts
benadzam posted on 2-12-2013 11:10 AM
aku tak faham lah dgn segelintir org Sarawak & Sabah yg begitu racist dgn org semenanjung. Sibuk nak ...
keluarkan negeri dorg dari Malaysia. Dahla Malaysia ni besar mana je. Sabah, Sarawak tu besar mana je? Ada besar China ke?
Begitu juga orang Semenanjung pada Sabah & Sarawak. Spesis orang Semenanjung la yang paling banyak prejudis kat orang Sabah Sarawak. Sabah & Sarawak tu sangat besar dari sudut geografi, kalau digabungkan lebih besar sedikit dari keluasan semenanjung. Kalau Sabah Sarawak tak join Tanah Melayu, kirim salam la Malaysia konpem terkubur.

Sibuk nak kata org Semenanjung punca Sabah Sarawak miskin. Siapa yg undi pemimpin di sana? org semenanjung ke? bagilah jadi negara sekalipun, kalau org Sabah Sarawak punya pemikiran seperti PRU lepas. boleh jadi lebih miskin dari skang.
Jaga tepi kain Semenanjung dulu. Tanya rakyat Kelantan mengenai hak royalti mereka. Tanya rakyat Terengganu tatkala PAS memerintah di sana mngenai hak royalti minyak yang dinafikan & ditukar pd wang ehsan. Camtu le jahatnya orang Semenanjung menindas sesama mereka sebab berlainan kiblat politik. Di Sabah Sarawak, ia adalah berkaitan hak pengagihan hasil makhsul negeri2 mereka yang digunakan untuk merancakkan ekonomi Semenanjung walhal Sabah, kekal sebagai antara negeri miskin tegar.

spatutnya yg diperjuang bukanlah menjadikan Sabah Sarawak tu negara. Yg patut dibebaskan ialah pemikiran org Sabah Sarawak tu sendiri. jangan tahu nak salahkan org lain je. yg kaya mahmud taib yg korg puja2 tu jgak. aku rasa kalau kau bagi org semenanjung jadi KM sarawak mesti lagi maju dari KM korg skang.

Sarawak generally dari segi pengurusan pentadbiran sosio ekonomi jauh lebih baik dari sesetgh negeri di Semenanjung, melainkan Selangor shj. Kesan penjarahan ekonomi akibat polisi Persekutuan dan campurtangan politik dari Semenanjung boleh dilihat secara jelas ke atas Sabah.

bagi org Sabah Sarawak yg okay didalam Malaysia. yg menuntut hak mereka melalui proses pilihanraya aku salute. bagi puak2 bodoh yg tak habisan menyalahkan org Semenanjung dan ingin mengeluarkan Sabah Sarawak dari Malaysia.
Mungkin yang anti-Persekutuan Malaysia ada sebab tersendiri. Kna tengok dari perspektif mereka.

Anda mmg golongan bodoh. Jgn kata maju cam Singapore. Silap2 miskin cam Bangladesh. Dah pilih pemimpin korup.
Anda juga mungkin bodoh. Jika Sabah Sarawak & Singapura tak bersatu dengan Tanah Melayu, maka takkan ada negara Malaysia. Mana mungkin Singapura yang ditendang & diludah keluar dari Persekutuan mampu menyaingi dan jauh meninggalkan Malaysia keterbelakang. Mana mungkin Sabah Sarawak yang pada awal penubuhan Malaysia adalah setaraf dengan Semenanjung, tiba2 diturun taraf secara berperingkat hanya tak lebih dari mana2 negeri di Semenanjung hatta setaraf Perlis sekangkang kera.

Jangan salahkan orang Sabah Sarawak kerana terusan mengundi pemimpin korup padahal kamu orang Semenanjung sama bangang bodohnya mengundi pemimpin korup & rejim yang sama sejak dari zaman merdeka lagi.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 03:27 PM | Show all posts
pumpkingirl posted on 2-12-2013 12:36 PM
yg ni aku sokong sgt..esp tang ayat yg patut dibebaskan ialah pemikiran diorg,walopun aku tak suka ...
umngok, tapi aku rasa ada kebaikannya juga umno masuk sabah..antara kebaikannya byk kemajuan sabah
Kemajuan Sabah hanya di bandar2 utama. Namun begitu, di pedalaman, walaupun Sabah antara penyumbang besar kepada ekonomi Persekutuan, tetapi ia masih di tangga belakang ekonomi berbanding negeri2 lain. Itu ketakseimbangan pada Sabah.

dapat berbanding sarawak yg dikontrol oleh sekutu taib je..tgk bandar kk n kuching je dah cukup..pesat betul pembangunan bandar kk berbanding kuching yg hhmmm...sama je sejak 5thn lepas..dari segi harga barang pun kk lebih murah dr kcg sbb swak mengamalkn dasar ekonomi tertutup kengkonon utk jaga iks tempatan, padahal nak jaga kantung poket pemerintah..l
Teruk mana pun Pehin Taib Mahmud, dia tu berjaya jaga hak2 rakyat Sarawak daripada dijarah Persekutuan. Korup tak korup, itu tunggu dulu. Ada sebab mengapa Taib orang terus pangkah memerintah. Sebab secara umumnya, dia ibarat tembok melindungi Sarawak daripada penjajahan langsung mentaliti Semenanjung. Bila orang Sarawak tengok balik kesan penjarahan pada adik mereka, Sabah oleh parti politik Semenanjung & polisi Persekutuan ke atas Sabah, sekurang2nya rakyat Sarawak boleh harapkan Taib supaya apa yang berlaku pada Sabah takkan berlaku di Sarawak.

last last rakyat yg teruk dpt barang tak berkualiti pada harga mahal sbb xde persaingan n dimonopoli org2 tertentu je...
Sebab Sarawak masih lagi belum self sufficient dalam food production. Apabeza Semenanjung yang rakyat semakin tenat sebab hargai barangan semua melambung naik hatta produk IKS sekalipun.

lagi satu kk ni ramai usahawan bumiputra..
Sino Kadazan di Sabah pun Bumiputra jugak di Sabah beb ... oh jangan lupa, ramai kat KK tu belum tentu bumiputra Sabah, banyak yang 'bumiputra celup' sakai Pilak aka Pinoy aka Suluk mengaku Bumiputra ...

kcg pulak mmg penuh dgn cina jela...
Sama macam KL.

susah nk cari peniaga bumiputra, kalau yg kecik2 merempat kat pasar satok tu ramai la...huhu..kesian kan,

Tapi KL lagi teruk, bumiputra makin hilang sebab pendatang macam Indon Myanmar Bangladesh meniaga.

tapi diorg masih menyalahkn org semenanjung atas kedaifan diorg...

Ini banyaknya adalah rakyat Sabah. Mereka melihat bagaimana polisi permainan politik Pereskutuian yang sewenang2nya memberi kerakyatan ekspress kepada warga pendatang Filipina tanpa memikirkan kesan sosio-politiko-ekonomi kepada Bumiputra Sabah, merubah demografi populasii di sana, menyumbang kepada krisis jenayah, dan akhir sekali melibatkan kepada ancaman dalam negeri Sabah.


padahalyg bapak besar pelahap white rajah n konco2 diorg buat2 tak nampak..barang mahal, tak banyak pilihan pun lantakla, yg penting ungok jgn masuk swak n jgn gugat kekayaan taib okeh...

Daripada jadi macam Sabah, lebih baik orang Sarawak kekalkan Taib. Apa untungnya Sabah dapat? Ekonomi macam tu juga antara, miskin masih tegar, Pinoy berlambak dan jadi warga ...
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 03:37 PM | Show all posts
aku rasa antara parti taib dgn umno. better lagi umno.


Better lagi PBB. Taib berjaya menggabungkan Bumiputra bukan Islam dengan Bumiputra Islam dalam satu parti bagi mempertahankan hak Bumiputra. Itupun UMNO copy paste taktik Taib bila masuk ke Sabah.

walaupun sekarang ni sarawak berstatus negeri bagi aku dah mcm negara. dan raja mereka ialah taib. pemimpin kat semenanjung pn tak berani nak sentuh taib ni.


Sebab mana2 pemimpin yang memerintah Malaysia tahu, kunci untuk memenangi PRU ada pada Taib Mahmud.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 03:46 PM From the mobile phone | Show all posts
robotech posted on 5-12-2013 03:10 PM
Begitu juga orang Semenanjung pada Sabah & Sarawak. Spesis orang Semenanjung la yang paling banyak ...

sorry ye bro. tapi aku tak pernah lihat lagi prejudis warga semenanjung pada sabahan dan sarawakian. cukuplah 3 bulan aku di bumi Sarawak dan aku boleh katakan separuh Sarawakian di sana anti pada org Semenanjung. Dan sepanjang aku hidup di KL yg melihat kebanyakan warga Sabah yg bermastautin disini juga masih menebal semangat kenegeriannya dan juga prejudisnya.

tak perlu nak katakan Kelantan. kerana Kelantan itu pernah ke menyalahkan Sabah Sarawak atas kekurangan mereka? tidak. mereka menyalahkan kerajaan persekutuan.

okay tentang isu kerajaan pula. umum tahu bahawa Sabah Sarawaklah yg memainkan peranan terbesar terhadap kejayaan terhadap kerajaan yg telah lama ingin kami, majoritinya ingin tukar di Semenanjung ni.

Aku ada ramai kawan yg berasal daripada Sabah dab Sarawak. Dan aku berpendapat bahawa mereka lebih terbuka dan tidak menyalahkan org Semenanjung atas kesilapan majoriti org di negeri mereka. Terutamanya Sarawak yg terkenal dgn keangkuhan Taib.

Aku pun tak faham kenapa kau seperti sangat terasa, telah aku katakan sindiran aku itu kepada mereka yg anti semenanjung dan asyik menyalahkan org semenanjung. mungkin kau adalah salah seorang daripadanya? Jika kau menyalahkan kerajaan kerana Sarawak seperti sekarang, ya aku setuju. Tetapi jika kau menyalahkan keseluruhan semenanjung dan inginkan Sabah Sarawak keluar dari Malaysia. Bagi aku cetek sangat pemikiranmu itu.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 05:31 PM | Show all posts
sorry ye bro. tapi aku tak pernah lihat lagi prejudis warga semenanjung pada sabahan dan sarawakian. cukuplah 3 bulan aku di bumi Sarawak dan aku boleh katakan separuh Sarawakian di sana anti pada org Semenanjung. Dan sepanjang aku hidup di KL yg melihat kebanyakan warga Sabah yg bermastautin disini juga masih menebal semangat kenegeriannya dan juga prejudisnya.

Engkau baru 3 bulan, aku duduk di Sarawak selama 10 tahun, keluarga aku bermastautin di sana lebih 15 tahun, adik aku berkahwin dengan gadis bangsa Iban. Memandangkan aku orang Semenanjung yang lama mendiami bumi Borneo, maka perspektif aku lebih unik berbanding kamu.

Jika orang Sarawak anti Semenanjung pun, banyak sebabnya. Tentang isu Allah, tentang pengagihan hak hasil pendapatan negeri kepada Persekutuan, dan juga apa yang disaksikan warga Sarawak terhadap Sabah.

tak perlu nak katakan Kelantan. kerana Kelantan itu pernah ke menyalahkan Sabah Sarawak atas kekurangan mereka? tidak. mereka menyalahkan kerajaan persekutuan.

Cuba fikir, sapa kontrol Semenanjung? Sapa kontrol Persekutuan? Orang Malaya gak kan? Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kalau orang Semenanjung fikir Sarawak pasal Taib aje, apa salahnya orang Sabah Sarawak fikir Persekutuan = Semenanjung.

okay tentang isu kerajaan pula. umum tahu bahawa Sabah Sarawaklah yg memainkan peranan terbesar terhadap kejayaan terhadap kerajaan yg telah lama ingin kami, majoritinya ingin tukar di Semenanjung ni.

Oh please. Aku pun PR juga. PAS dowh. Otai poremer smua tau. Tanya sekor2 puak PR kat Semenanjung pasal Sarawak, tak habis2 isu Taib. Itu saja.

Habis tu, kalau tak dapat tukar Gomen kat Semenanjung, nak salahkan Sabah Sarawak jugak ke? Padahal politik mereka jauh berbeza dari Semenanjung. Sedangkan parti PR drp Semenanjung gagal nak menawan hati penduduk Sabah Sarawak, malahan di Sabah PR sendiri bercakaran sebab gagal berkompromi, macamana orang nak sokong?

Aku ada ramai kawan yg berasal daripada Sabah dan Sarawak. Dan aku berpendapat bahawa mereka lebih terbuka dan tidak menyalahkan org Semenanjung atas kesilapan majoriti org di negeri mereka.

Bang oii, sebab tu kat Semenanjung ada geng Felda, geng PPRT, geng kampung, geng urban yang mana tahap pemikiran berbeza. Sama la Sabah dan Sarawak, orang pedalaman, orang bandar pun berbeza pemikiran. Apa nak heran?

Di Semenanjung, boleh dikatakan semua orang di negeri lain tak berkenan dengan orang Kelantan, tambah2 lagi kat KL kental sikit prejudisnya. Orang Kelantan pula tak hirau orang negeri lain klau dia jumpa set Kelantan sama.

Terutamanya Sarawak yg terkenal dgn keangkuhan Taib.

Biarlah Sarawak dengan Taibnya. Pasal apa nak heran. Bukan jejaskan Semenanjung pun.
Aku pun tak faham kenapa kau seperti sangat terasa, telah aku katakan sindiran aku itu kepada mereka yg anti semenanjung dan asyik menyalahkan org semenanjung.

Kau kena duduk, fikir skit pasal apa mereka ni anti-Semenanjung. Bukan main pukul rata macam tu. Kna dengar pandangan mereka. Perhatikan isu dari kacamata mereka. Aku pun tak setuju dengan prejudis mereka, tapi aku boleh paham mengapa mereka berpandangan sedemikian.

Anti semenanjung ni dah lama dah. Dari datuk turun ke cucu. Mesti ada sebab. Bukan2 buta2 nak benci orang Semenanjung.

mungkin kau adalah salah seorang daripadanya? Jika kau menyalahkan kerajaan kerana Sarawak seperti sekarang, ya aku setuju.

Tak, tapi aku di posisi yang jauh lebih baik daripada kamu untuk menyentuh isu ini. Sebab aku orang Semenanjung yang bekerja lebih sedekad di Sarawak, ahli keluarga aku pun ada yang berdarah anak Sarawak, bekas pelajar2 aku semuanya orang Sabah & Sarawak, kerja aku dlu membawa aku ke serata Sabah dan Sarawak, membolehkan aku bercampur gaul dengan masyarakat Borneo tanpa kira agama, bangsa dan bahasa.

Tetapi jika kau menyalahkan keseluruhan semenanjung dan inginkan Sabah Sarawak keluar dari Malaysia. Bagi aku cetek sangat pemikiranmu itu.

Pemikiran kau yang belum berkembang bila kau gagal memahami mengapa pihak anti-Persekutuan menjadi sedemikian. Pandangan kamu hanya terhad pada ruang lingkup orang Semenanjung. Otak masih sempit. Bila kamu mula melangkau pemikiran sebagai Melayu Semenanjung, atau orang Semenanjung dan mula berfikir secara Malaysiana, iaitu menyelami pemikiran dilema kaum2 lain bukan sahaja di Semenanjung malah isu Sabah & Sarawak, baru kau boleh dapat anjakan minda ...

Ini pengalaman peribadi, setelah aku balik semula ke Semenanjung ...

Lebih menyedihkan, mana2 orang Semenanjung yang aku jumpa, taktau mende apa sangat pasal Sabah dan Sarawak.

Padahal itu negeri2 sebahagian daripada Malaysia. Dok komplen masuk Sabah Sarawak ada had la apalah, padahal buta sejarah mengenai hak2 autonomi Sabah & Sarawak. Macam benor sakainya pengetahuan pasal Sabah Sarawak. Please ye, ramai dah aku jumpa orang Semenanjung dok tanya kat aku ada lagi tak orang Sarawak duduk atas pokok.

Itu baru sikit je. Last edited by robotech on 5-12-2013 05:33 PM

Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 12:01 AM From the mobile phone | Show all posts
robotech posted on 5-12-2013 05:31 PM
Engkau baru 3 bulan, aku duduk di Sarawak selama 10 tahun, keluarga aku bermastautin di sana lebih ...

oh perspektif kau yg bermastautin sana? tapi lain pula dgn ramai kawan aku yg mmg asal sana. mereka tidak menganggap persekutuan tu semenanjung, sebab mereka adalah malaysian. dan mereka bangga. mereka juga tidak meletakkan kesalahan itu dan lantas menyebar kebencian masyarakat negeri Sarawak dan Sabah malah menentang segala usaha utk mengeluarkan negeri mereka dari Malaysia. Kerana apa? Kerana mereka sedar dimana pun ada org jahat, pemimpin korup. Bukan terletak pada negerinya.

Bercakap pasal Kelantan lagi? Haha. Sama ke isu nya sekarang? Pernah ke Kelantan mahu jadi negara? Atau soalan lebih tepat pernah ke Kelantan itu menyalahkan Sabah Sarawak walaupun jelas Sabah Sarawak adalah penyumbang terbesar kejayaan Sarawak sekarang. Okay cukup aku rasa isu Sabah Sarawak ni lain daripada Kelantan. Sebab ini isu anti sehingga meniupkan dakyah2 ingin membenci Malaysia. Ya! Malaysia. Bukan perihal Semenanjung lagi.

Aku bukanlah marah pada pengundi Sabah Sarawak atas kejayaan kerajaan baru2 ni. Aku cuma marah kenapa perlu dipersalahkan org Semenanjung atas apa yg berlaku di Sabah Sarawak? Jika Sarawak itu begitu bagus di bawah Taib, so kenapa perlu ada sentimen anti semenanjung dan negara Sarawak? Apa lagi yg tak puas hatinya?

Siapa yg pukul rata? Lagi lawak. Dah aku katakan sindiran itu pada org disana yg anti semenanjung serta ingin mengeluarkan Sarawak dari Malaysia. Yg kau gatal nak terasa kenapa? Yg okay tu okaylah. Sedangkan aku berdiskusi perkara ni dgn kawan aku yakni saudara Taib pun dia tak seemosi dan menganggap dirinya lebih berpengetahuan dari sesapa. Even pasal Sarawak dan Taib.

Ayat aku senang je. Pada yg asyik nak menyalahkan org semenanjung atas apa yg berlaku di Sabah Sarawak sana serta nak sangat Sabah Sarawak ni keluar dari Malaysia. Itu tak perlu. Anjakan pemikiran itu yg perlu diubah dahulu. Harus diulang ye pada sesiapa yg ada sentimen sebegitu. Nanti kau kata aku pukul rata plak. Haha
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 12:17 AM From the mobile phone | Show all posts
aku tak faham dgn org yg boleh memahami org yg nak mengeluarkan Sabah Sarawak dari Malaysia dan Anti Semenanjung.

Tetapi tak boleh faham org yg terasa susah hati akibat pemikiran anti semenanjung dan juga ingin menyelamatkan kesepakatan yg terjalin antara Borneo dan Semenanjung selama ini.

Yg sibuk nak mengeluarkan negeri menjadi negara dan juga menyebar sentimen anti semenanjung didiam saja. Yg hanya meluahkan kegusaran salah faham yg terjadi antara Sabah Sarawak dan Semenanjung ditembak pula. Oh ye lupa dia kan lebih layak, dah lama duduk sana. Kenal ramai org, bergaul. So buatlah sesuatu. Cukup ke dgn ayat "aku faham kenapa mereka anti begitu". So kau leh faham tak kenapa aku begitu emosi sekali kenapa patut berfikiran sebegitu? ke kau faham dan ambil kisah perasaan org mcm tu je?  wahai @robotech
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 10:23 AM | Show all posts
benadzam posted on 6-12-2013 12:01 AM
oh perspektif kau yg bermastautin sana? tapi lain pula dgn ramai kawan aku yg mmg asal sana. merek ...
mereka tidak menganggap persekutuan tu semenanjung, sebab mereka adalah malaysian. dan mereka bangga. mereka juga tidak meletakkan kesalahan itu dan lantas menyebar kebencian masyarakat negeri Sarawak dan Sabah malah menentang segala usaha utk mengeluarkan negeri mereka dari Malaysia. Kerana apa? Kerana mereka sedar dimana pun ada org jahat, pemimpin korup. Bukan terletak pada negerinya.

Macam ni la, try tengok balik geng semangat anti-Persekutuan ni .... set belah mana? Aku berani cakap, golongan ni tak pernah kluaq dari negeri mereka sendiri, kalau adapun mungkin geng mata sepet tongkang yang lebih sudu daripada kuah. Daripada 10 orang, mungkin hanya 1 je anti-Malaysia.

Cuba tengok rakan2 Borneo kamu yang Malaysiana ... mereka ni pastinya ada pengalaman belajar luar dari negeri sendiri, atau bekerja luar daripada Borneo.

Bercakap pasal Kelantan lagi? Haha. Sama ke isu nya sekarang? Pernah ke Kelantan mahu jadi negara?
Sebab ada kaitan kat situ. Sebab kamu mungkin tak nampak. Isu royalti minyak, isu disekat bantuan ... semua ni dibaca oleh orang kat Borneo. Terutama Sabah. Negeri kaya raya hasil sumber alam tapi rakyat masih merempat lagu tu, bangsa pendatang ditatang bagai minyak yang penuh. Sapa tak marah ... dulu Kadazandusun majoriti, tiba2 mendadak tak masuk di akal jadi minoriti bila bangsa Suluk, sah2 memang minoriti pun, tiba2 naik berkali ganda jadi macam majoriti. Habaq sat?

Mana la tak panaih hati Bumiputra Sabah ...

Atau soalan lebih tepat pernah ke Kelantan itu menyalahkan Sabah Sarawak walaupun jelas Sabah Sarawak adalah penyumbang terbesar kejayaan Sarawak sekarang.

Kelantan takkan persalahkan Sabah Sarawak sebab takde kena mengena. Tapi Kelantan salahkan kerajaan Persekutuan. Set ynag kat Sabah & Sarawak ni, bagi mereka Persekutuan = Semenanjung. Jadi kalau salahkan Persekutuan, sama ja salahkan Semenanjung. Yang ini pun sebenaqnya pukul rata juga bagi pihak mereka. Alah, apa nak heran. Kita pun sama, asal isu Israel = Amerika Syarikat. Kita pun dok pukul rata. Benda ni kira biasa la.

Okay cukup aku rasa isu Sabah Sarawak ni lain daripada Kelantan. Sebab ini isu anti sehingga meniupkan dakyah2 ingin membenci Malaysia. Ya! Malaysia. Bukan perihal Semenanjung lagi.

OK, kita tak sentuh isu Kelantan. Ni aku nak tanya, kau reti beza tak isu di Sabah dengan isu di Sarawak? Sebab aku nampak kau pukul rata orang Sabah & Sarawak yang anti Malaysia. Mat, sini aku nak bagitau, isu anti-Persekutuan berbeza di Sabah dan juga Sarawak. Malah aku berani jamin, geng anti Malaysia di Sabah jauh lebih kuat gerakannya.

Aku bukanlah marah pada pengundi Sabah Sarawak atas kejayaan kerajaan baru2 ni. Aku cuma marah kenapa perlu dipersalahkan org Semenanjung atas apa yg berlaku di Sabah Sarawak? Jika Sarawak itu begitu bagus di bawah Taib, so kenapa perlu ada sentimen anti semenanjung dan negara Sarawak? Apa lagi yg tak puas hatinya?

Kau kena paham la ... bila bercakap pasal Sarawak dan Sabah masa lepas PRU, sikit2 dari mulut orang Semenanjung ... Sikit lagi dah kita PR nak menang, tapi orang Sabah Sarawak masih dok pangkah BN lagi. Masih menyalahkan Sabah & Sarawak sebab gagal membentuk kerajaan baru di peringkat Persekutuan.

Satu lagi, semak sejarah. Sarawak hanya dijajah British selepas perang dunia kedua sehinggalah Sarawak merdeka pada 22 Julai 1963. Masa itu Sarawak adalah sebuah negara sehingga dimasukkan ke Persekutuan Malaysia pada 16 Sept 1963. Dan sebelum perang dunia kedua, Sarawak hanya jajahan takluk Brunei yang akhirnya diserahkan kepada James Brooke yang menubuhkan dinasti Diraja Puteh Sarawak (White Rajahs of Sarawak). Jadi Sarawak adalah sebuah negara yang berinstitusi Raja, walaupun Raja bangsa England. Sebab tu, waris2 Rajah Brooke sampai sekarang boleh guna Royal Title sperti Dayang atau Abang pada pangkal nama (untuk tujuan rasmi).

So, masih ada orang2 tertentu yang mungkin rasa, Sarawak ni sepatutnya dah boleh diurustadbir oleh pribumi sendiri tanpa perlu masuk ke dalam Persekutuan Malaysia.

Siapa yg pukul rata? Lagi lawak. Dah aku katakan sindiran itu pada org disana yg anti semenanjung serta ingin mengeluarkan Sarawak dari Malaysia. Yg kau gatal nak terasa kenapa? Yg okay tu okaylah. Sedangkan aku berdiskusi perkara ni dgn kawan aku yakni saudara Taib pun dia tak seemosi dan menganggap dirinya lebih berpengetahuan dari sesapa. Even pasal Sarawak dan Taib.
Kau ada pukul rata. Sebab cara kau tak pandai membezakan antara isu anti-Malaysia di Sarawak, dan anti-Malaysia di Sabah. Cuba perhalusi isu one by one, state by state.

Ayat aku senang je. Pada yg asyik nak menyalahkan org semenanjung atas apa yg berlaku di Sabah Sarawak sana serta nak sangat Sabah Sarawak ni keluar dari Malaysia. Itu tak perlu. Anjakan pemikiran itu yg perlu diubah dahulu. Harus diulang ye pada sesiapa yg ada sentimen sebegitu. Nanti kau kata aku pukul rata plak. Haha
Tapi puak2 anti Malaysia hanya terkinja2 sahaja. Yang Sabah dan Sarawak mahu, Persekutuan perlu menghormati & menunaikan janji2 Perjanjian Malaysia Perkara 18 (Sarawak) & Perkara 20 (Sabah). Tapi Persekutuan banyak tak ambil peduli sangat. Sebab tu rakyat Sabah & Sarawak ada makan hati. Malahan dengan jelas pun, Perjanjian Malaysia Perkara 18 & 20 ada menyatakan Sabah & Sarawak tak boleh keluar dari Malaysia (yang ni puak anti Malaysia buat2 tak nampak).

So bila Persekutuan tidak mengotakan janji atau berdalih dalam beberapa isu dalam Perjanjian Malaysia, maka geng anti-Malaysia beranggapan, mengapa perlu kekal dalam Malaysia.
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 10:44 AM | Show all posts
benadzam posted on 6-12-2013 12:17 AM
aku tak faham dgn org yg boleh memahami org yg nak mengeluarkan Sabah Sarawak dari Malaysia dan Anti ...
Semenanjung.

Tetapi tak boleh faham org yg terasa susah hati akibat pemikiran anti semenanjung dan juga ingin menyelamatkan kesepakatan yg terjalin antara Borneo dan Semenanjung selama ini.

Bro, kau cuba pikir, kau posting kat bod mana? Bod Sejarah kan? Sesiapa yang nak mengkaji sejarah, hatta amatur mahupun profesional adalah non partisan, perlu memahami konteks sejarah dari kacamata dua belah pihak. Yang aku tengok, kau pun secara umum, masih melihat isu ini secara ruang lingkup orang Semenanjung sahaja.

Aku memang terasa, sebab aku dah lama jadi warga Sarawak. Adik beradik tiri aku orang Sarawak. Ipar aku orang Sarawak. Dalam kalangan mereka ada pro Taib, anti Taib, pro Persekutuan & anti Persekutuan. But they're family, anything goes. So that's why I can understand their views and concerns on various issues.

Yg sibuk nak mengeluarkan negeri menjadi negara dan juga menyebar sentimen anti semenanjung didiam saja.
Sebab golongan anti Malaysia hanya di pinggiran sahaja. Gerakan mereka tak kemana. Bukan dapat banyak sokongan. Lain la macam Hindraf la ...

Puak ni cuma menyalak di FB. Suara mereka hanya kat Internet, itupun mana sangat orang amik peduli. Cuma, bila golongan ekstremis fasis rasis kat Semenanjung macam PERKASA malaun tu, media semua bagi liputan meluas.

Yg hanya meluahkan kegusaran salah faham yg terjadi antara Sabah Sarawak dan Semenanjung ditembak pula.

Kegusaran kau tak bertempat. Sebab kau hanya dengar cakap2. Ini bod sejarah, facts matters, not hearsays. In fact, if this is CI board, I'm sure as hell many would come into the discussion with guns ablazing from both sides.

Isu ni dah banyak kali ditimbulkan di bod CI. Dua2 pihak tibai satu sama lain. Cakap semua pakai kepala lutut. Stendet la, CI.

Tapi ni bod Sejarah. So kau juga kena expect, jika ditibai, tibai itu ada sebab. Contohnya, kurang fakta.

Oh ye lupa dia kan lebih layak, dah lama duduk sana. Kenal ramai org, bergaul. So buatlah sesuatu.
Aku masih dalam proses belajar. It took me 3 years to adjust back to Malayan-mindset. In fact, coming back to West Malaysia is a culture shock for me & it was difficult process to fit in when you're acclimatised, acculturated, assimilated with the Borneo cultural collectives.

For me, anti-Malaysian sentiments are a waste of time to ponder. The most important thing is, the Federal Govt MUST recognised and honored the Malaysia 18 & 20 Points Agreement. As simple as that. And stop imposing Federal values to Borneo cultural sensitivities. Start recognising the unique demographic & cultural diversity from the Borneo cousins.

Cukup ke dgn ayat "aku faham kenapa mereka anti begitu".
Ya, sebab aku pengkaji Sejarah. Kau bagaimana?

So kau leh faham tak kenapa aku begitu emosi sekali kenapa patut berfikiran sebegitu? ke kau faham dan ambil kisah perasaan org mcm tu je?  wahai @robotech
Ya, aku faham kau emosi. Tapi pakai emosi tanpa fakta ialah ikut hati mati, ikut rasa binasa. Tak boleh macam tu sebab kita di bod Sejarah. Ini bukan bod Politik atau CI boleh gitu2 sahaja.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.065168s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list