Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 28619|Reply: 97

Planner / Organizer : Organize Diri Sambil Minda Jadi Kreatif

[Copy link]
Post time 14-1-2015 01:10 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum..

Hai...I saje nak share ngn korang, hobi baru yang iols pun masih bertatih lagi...iaitu, create organizer / planner..

sesuai dengan tahun baru..and azam baru iols, nak jadikan diri lebih organize...walaupun skang ni pun memang dah terurus..

organizer tak macam scrapbook..walaupun ade la jugak gune sticker..washi tape bagai sume.

tapi organizer lebih kepada planning and remind ourself to do something in time. sambil tu, kite boleh igt, or suke hati kite la nak luah ape dalam organizer kita..boleh jadi diary jugak..

okay..ni contoh2..organizer dari oversea..

ini diorang panggil dashboard..yang mana diorang simpan sticky notes, pin, paper clip sume dalam nih..senang, kalau ape2 mende nak tag, dah ade dalam dashboard.

organizer paling terkenal ialah filofax and kikkik planner..ada yang cute ade yang jenih lebih executive..depends pada orang tu sendiri..

filofax yang lawa2 susah nak jumpa kat malaysia..byk kat oversea..tapi harga mahal la..

satu filofax pocket size dah rm150...tu pun belum masuk shipping.

tapi kalau korang nak guna pun, tak kisah jenis organizer yang macam mana

asalkan korang ade kreativiti yang hias organizer korang tu..macam kat atas..

ade juga iols jumpa youtube yang hias planner yang murah2..dan masih cute juga..

ini washi tape..

iols belum tgk kat kedai DIY berape harga washi tape..tapi kalau kat diaso pun ade..satu 5 hinggit..

even sticker pun ade kat diaso..tapi i rasa tak berbaloi beli kat diaso sebab satu 5 hinggit, padahal sticker sikit je pun..

ade jumpa kat lelong, sticker yang cute2 nih...tapi belum sampai lagi la..

mende ni mungkin baru untuk orang malaysia, tapi dah lama kat oversea..iols suke tgk youtube..jadi tertarik dengan hobi baru nih..boleh jadi leka and tak sunyi layan sebab perlu fokus untuk hias organizer nih...

jadi, kalau korang ade hobi yang sama cam iols, meh la share2 kat sini...iols mule2 nak letak kat board tanya wanita, since wanita je suka mende2 nih...

kalau rasa tak mampu cam iols, tayah beli mahal2 filofax ke kkk planner ke..boleh je beli kat mph or popular..

asalkan uols kreatif. tak jadi hal kalau mahal ke murah.

iols punye beli kat kinokunya..tu pun 70 hinggit..boleh la muat masuk handbag.

cume barang2 byk yang takde kat malaysia, since tak jadi trend kat malaysia kan..

iols cari barang untuk organizer kat daiso n DIY je...

itu pun sticker beli kat lelong.com.my

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 14-1-2015 01:14 PM | Show all posts
HOW TO GUIDE

10 Ways to Personalise Your Planner

The great thing about planners is that there are nearly an endless amount of ways to customise them and add personality to keep you motivated with your daily goals and to-dos! I am asked all the time about my planner personalisations and so I thought it would be fun and helpful if I gave you a run down of 10 Ways to Personalise Your Planner! I use a Filofax Original Planner in Fluoro Pink.

Personalize-Your-Planner-Pen

#1 Pens

A really cute and coordinating pen is must have item in my planner that I think adds a lot of personality to it. There are quite a variety of pens out there in planner world, and among them multipens like the Pilot Hi-Tech C Coletto are very popular because they give you the ability to write in a variety of colors! Friction pens as well are very popular because they are erasable and as a planner person, you know how scary it can be to write in an appointment and then have things change!

Personalize-Your-Planner-Charms

#2 Charms

Planner charms are a very fun way to add personality to your planner because you can literally use a wide variety of charms to coordinate with your interests. Although many sellers on Easy make custom charms in fun shapes like coffee cups, cute animals and even desserts, you can find charms at your local craft store or use ones off a keychain!

Personalize-Your-Planner-Dashboard

#3 Custom Dashboard

As one of the first pages in your planner, a custom dashboard can do a lot to help motivate and inspire you whenever you open it up! It’s simple enough to make your own dashboard by laminating pretty scrapbook paper or cutting down an acrylic screen print to size. I recommend using acrylic prints or laminating regular paper so your dashboard is coated and more durable- it also works well for holding and removing sticky notes!

Personalize-Your-Planner-Dividers

#4 Custom Dividers

Custom dividers are an excellent way to create a theme for your planner. You can purchase sets of themed dividers on Etsy, but I like to make mine by printing out images and pictures, adding tabs and then laminating everything so it’s nice and sealed! Use your own pictures, quotes, and snippets from magazines to create a collage for your dividers or stick to pretty scrapbook papers if you like a simpler look!

Personalize-Your-Planner-Page-Markers

#5 Page Markers

I love to use page markers to help me quickly locate important notes and pages in my planner. There are lots of different varieties of page markers; magnetic ones, paper clips, and even adhesive tabs. They are a great way to add color and style to your planner that you can appreciate even when your planner is closed!

Personalize-Your-Planner-Inserts

#6 Printable Inserts

Although your planner may come with a set of dedicated inserts, there is always room for more, specifically, for fun and inspirational inserts that help to add personality to your planner and keep you on track with more than just your to-dos and schedule! The insert above is actually a free printable checklist titled 30 Days of Thankfulness that is available through my shop! Inserts like this are a great way to add inspiration to your planner and to add a little fun to your days!

Personalize-Your-Planner-Stickers-and-Washi

#7 Stickers & Washi

Although planner decoration isn’t for everyone, if you do want to add a little fun and interest to your planner pages, using stickers and washi tape is a fun way to do it! I have quite the collection of washi tape and I always have more than enough stickers around because I usually make my own and print them onto full sheet labels! The sets shown above are currently for sale on my shop, so if you want to print your own stickers at home and like these designs, feel free to check them out!

Personalize-Your-Planner-DIY-Folder

#8 DIY Folder

Not all planners are created with equal amounts of pockets and storage, so if you need an extra space to store stickers and notecards or whatever else you need to keep inside your planner, check out my easy DIY Folder Tutorial that shows you how to turn a regular file folder into the perfect little storage solution for your planner!

Personalize-Your-Planner-Journaling-Cards

#9 Journaling Cards

Journaling cards are a great way to add instant decor and inspiration to your planner. They can even act as page markers, dashboards and even dividers! This #INSTALOVE card comes from my personal collection of printable journaling cards and is designed to be a frame for square, Instagram style pictures. This is a great way to keep photos of your friends and family with you in your planner! You can also use project life cards and MAMBI pocket pages like this striped card above!

Personalize-Your-Planner-Colorful-Paper

#10 Colorful Paper

Why use plain old white paper in your planner when you can quickly add interest to your pages by using rainbow-colored copy paper? I keep a stack of colorful papers around and cut them down to size and punch them in my planner. They are great for color coding notes or visually dividing up sections or just adding a little fun to your pages!

Use magic Report

Post time 14-1-2015 02:15 PM | Show all posts
So creative!

Saya pun berminat jugak..

Use magic Report

Author| Post time 14-1-2015 03:05 PM | Show all posts
Edited by lil_honey at 14-1-2015 03:11 PM

huhu...ni iols punye...
iols buat sendiri..
template untuk planner iols mintak kat pinterest...
uols carik je kat pinterest

iols guna yang nih..

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Use magic Report

Author| Post time 14-1-2015 03:05 PM | Show all posts
missdara replied at 14-1-2015 02:15 PM
So creative!

Saya pun berminat jugak..

tu la..penangan youtube la nih..
iols mule2 nak tgk decoration bilik je kat youtube..
skali tu..tertengok yang ni plak
terus jadi suka...

at least ade la mende nak buat masa lapang...

Use magic Report

Author| Post time 14-1-2015 03:07 PM | Show all posts
cuma brang2 accessories memang susah nak dapat kat malaysia yang comel2...
kalau kat oversea selalu diorang beli kat Target..
tapi kat sini tah la..tu yang buat patah semangat sikit nak buat..
tapi takpe..boleh je guna ape yang ade...

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 14-1-2015 03:08 PM | Show all posts

Use magic Report

Post time 14-1-2015 03:10 PM | Show all posts
lil_honey replied at 14-1-2015 03:05 PM
tu la..penangan youtube la nih..
iols mule2 nak tgk decoration bilik je kat youtube..
skali tu.. ...

Hihihi..

Betul tu..

Yours punya kat atas tu mmg cute..

Kte punya hobi skrg suka tgk patchwork design..

Tapi belum mula lg..
Kumpul design lawa2 dlu

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 14-1-2015 03:19 PM | Show all posts

patchwork tu ape?? macam picisan kain kan??

iols skang pantang tgk sticky notes yang cute mute, mesti iols beli...

Use magic Report

Post time 14-1-2015 03:37 PM | Show all posts
lil_honey replied at 14-1-2015 03:19 PM
patchwork tu ape?? macam picisan kain kan??

iols skang pantang tgk sticky notes yang cute mute, ...

Hehehe..iye..

Picisan kain with various kind of designs..

Cantik jugak.. Cuma nak jahit tu yg agak malas..

Awk punya hobi pun unik sbb jrg kat M'sia...

Use magic Report

Author| Post time 14-1-2015 10:21 PM | Show all posts

Use magic Report

Post time 17-1-2017 03:49 PM | Show all posts
finally! jumpa jugak benang ni. nyaris2 nak bukak benang yg sama

bersempena tahun baru, moh la kita berswitch off planner/organizer serta share info2 dan idea utk decorate dan mcm mana uols guna organizer/planner

Use magic Report

Post time 17-1-2017 03:51 PM | Show all posts
sis mod @lil_honey, mohon uols highlight benang ni. i rasa ramai porumer yg berkongsi idea & info pasal planner /organizer dlm mcm2 benang kt bod lain. sampai OT benang asal.

tenkiu

Use magic Report

Author| Post time 17-2-2017 09:53 AM | Show all posts
babydoll replied at 17-1-2017 03:51 PM
sis mod @lil_honey, mohon uols highlight benang ni. i rasa ramai porumer yg berkongsi idea & info pa ...

iols baru pasan uols komen sini..ahahah..iols takleh highlite..sebab bukan mod sini..

Use magic Report

Post time 27-3-2017 12:37 PM | Show all posts
hi
dulu2 i pun rajin buat planner
my dad setiap tahun akan reserved planner yang tebal dan cantik untuk i
macam2 i deco dan dulu i rajin beli lollipop yang ada sticker dalam tu untuk planner
skrg tak ada masa nak buat planner lagi
kalau ada masa i snap gambar2 planner tu

Use magic Report

Author| Post time 27-3-2017 04:15 PM | Show all posts
miniyami replied at 27-3-2017 12:37 PM
hi
my dad setiap tahun akan reserved planner yang tebal dan cantik  ...

planner ofis i pun i deco cantik2...bos i tgk pon..haha..tekejut gak la..

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 24-5-2017 09:33 PM | Show all posts
skrng dah ada iplanner, mcm kt bawah ni.

usually guna ipad pro with stylus

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Use magic Report

Post time 24-5-2017 09:34 PM | Show all posts
sapa2 yg hobi suka decorate planner atau iplanner, mai la share sini

Use magic Report

Author| Post time 22-8-2017 08:54 AM | Show all posts
babydoll replied at 24-5-2017 09:34 PM
sapa2 yg hobi suka decorate planner atau iplanner, mai la share sini

iols skang main bujo..
tapi still guna gak planner biasa..
cume nak decorate dah tak berapa sgt..
more to simple and writing.

Use magic Report

Author| Post time 22-8-2017 08:54 AM | Show all posts
miniyami replied at 27-3-2017 12:37 PM
hi
my dad setiap tahun akan reserved planner yang tebal dan cantik  ...

now community planner malaysia ni pun dah besar..
iols jarang sgt la join, sebab takde masa..
dan sebab takde masa sgt ni la..da tak decorate sgt planner2 nih..

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 02:11 AM GMT+8 , Processed in 0.125008 second(s), 50 queries .