|
Asal Hukum Bagi Ibadat
Written by Mohamad Abdul Kadir bin Sahak
Monday, 21 January 2008
Oleh: Ustaz Abd Rasyid bin Idris (Presiden IQ)
Pendahuluan
Tulisan ini adalah himpunan perkataan para ulama berhubung konsep ibadat di dalam Islam. Ia merupakan jawapan terhadap kekeliruan segelintir manusia yang tidak dapat membezakan antara kaedah syarak dalam mu抋malat dengan kaedah syarak dalam ibadat. Kesan daripada kekeliruan ini sungguh besar kerana ia antara faktor penyebab berlakunya rekaan dan tokok tambah di dalam amalan agama. Ia menyebabkan sering kedengaran ungkapan-ungkapan seperti : |
|
|
|
|
|
|
|
8- Kata as-Syeikh Abd. Rahman Bin Muhammad al-Hanbali:
الأصل في العبادات التشريع . وكل بدعة ضلالة ، هذا معنى شهادة أن محمدا رسول الله
Terjemahan: 揂sal hukum di dalam ibadat adalah apa yang disyariatkan. Dan setiap bid慳h adalah kesesatan, inilah makna penyaksian bahwasanya Muhammad adalah rasul Allah |
|
|
|
|
|
|
|
10- Perkataan Ibn Qayyim al-Jawziyyah:
الأصل في العبادات البطلان إلا ما شرعه اللّه ورسوله
Terjemahan: 摀Asal hukum di dalam ibadat adalah batal melainkan apa yang disyariatkan oleh Allah dan rasul-Nya |
|
|
|
|
|
|
|
Sebenarnya banyak lagi perkataan yang boleh dinukilkan di sini, tetapi cukuplah dengan beberapa nama yang tertera bagi membuktikan bahawa kaedah yang sebenar dalam pengabdian sebenar kepada Allah ialah berdasarkan kepada dalil, bukan akal fikiran jauh sekali hawa nafsu atau agak-agak. Asas bagi kaedah yang dikemukakan ialah firman Allah S.W.T di dalam ayat 21 Surah as-Syura:
Terjemahan: 揚atutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan - mana-mana bahagian dari agama mereka - sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah? Dan kalaulah tidak kerana kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (dari Allah, untuk menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah dijatuhkan azab dengan serta-merta kepada mereka (yang berbuat demikian). Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya |
|
|
|
|
|
|
| |
|