|
SEJAK 1983, era permotoran negara mengalami perubahan ketara apabilabanyak kenderaan terutama kereta mula memasang cermin gelap dan iaberlarutan sehingga sekarang.
Itu adalah sebahagian daripada penambahan, pengubahsuaiandan pemasangan pelbagai aksesori kenderaan terutama milik persendirianyang kadang kala dilihat semakin sukar dikawal berikutan permintaantinggi terhadap aksesori terkini yang berada di pasaran.
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebenarnya memberikelonggaran dengan membenarkan pemasangan aksesori tetapi mestimengikut syarat bertujuan memastikan kenderaan itu selamat dipandu.
Mungkin ramai pemilik kenderaan tidak mengetahuibahawa bukan semua aksesori yang dipasang mendatangkan faedah selainuntuk kecantikan kerana ia juga mengundang padah jika tersilappercaturan dan tidak mengikut spesifikasi ditetapkan.
Pemilik seharusnya bijak membuat pilihan ketika memasangaksesori dengan memastikan ia bersesuaian dengan kemampuan kenderaan,selamat dan selesa digunakan, misalnya pemilihan rim dan tayar yangsesuai serta menukar enjin berkuasa lebih besar.
Aksesori tak ikut spesifikasi undang bahaya
BAGI sesetengah pemilik kenderaan khususnyagolongan muda, memiliki kenderaan yang cantik dilengkapi pelbagaiaksesori seolah-olah menjadi kebanggaan dan kegilaan di zaman serbamoden ini.
Pemilik kenderaan sanggup berhabisan beribu ringgitsemata-mata mahu memiliki kereta yang menarik perhatian tanpa menyedarimereka sebenarnya menempah bahaya dengan mengubahsuai, menambahaksesori tanpa kelulusan dan mengikut spesifikasi ditetapkan.
Memang diakui, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberikebenaran untuk mengubahsuai kenderaan atau menambah aksesori tetapi iahanya merujuk kepada perkara yang tidak menjejaskan keseimbangan,keselamatan hingga membahayakan ketika dipandu.
Perkara ini membabitkan banyak perkara dan kebiasaannyapemilik kenderaan akan menukar saiz tayar, rim, memasang cermin gelap,mengubah suai ekzos dan memasang pelbagai aksesori lain antaranyatermasuk air spoiler, skirt, bonet, lampu, penghadang angin.
Pembantu Pengarah Teknikal JPJ, Ir Mohamad Dalib, ketika mengulassenario itu berkata, kebanyakan pemilik kenderaan baru akan menukartayar dan rim supaya kelihatan lebih cantik tanpa mengetahui jenis danspesifikasi yang sesuai untuk kenderaan mereka.
Katanya, tayar kenderaan dianggap sebagai nyawa kepadapemandu kerana ia akan menentukan hala tuju keselamatan dan sehubunganitu, mereka perlu memastikan tayar yang ditukar bersesuaian danmenyemak kemampuan had laju maksimum dan ketahanannya.
揓angan mudah tertipu untuk mendapatkan tayar yang menariksedangkan ia sebenarnya adalah tayar celup, tayar korek dan tayarpotong. Pemilik perlu tahu apa yang mereka mahu, mereka boleh rujukpada buku panduan manual atau notis pada pintu kenderaan sebelahpemandu untuk menyemak jenis tayar dan spesifikasi yang sesuai.
揚enggunaan rim yang terlalu besar dan berat sebenarnyatidak sesuai untuk kenderaan. Mereka hanya dibenarkan menukar kepadasatu saiz lebih besar, misalnya daripada saiz 13 inci kepada 14 inci,攌atanya.
Ini kerana, walaupun nampak menarik, ia memberi kesan kepadaputaran roda luaran menyebabkan pergerakan tayar kenderaan dan憄ick-up |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
aku punya stendet mendettt |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by disclaimer at 12-2-2008 06:20 AM
揚enggunaan rim yang terlalu besar dan berat sebenarnyatidak sesuai untuk kenderaan. Mereka hanya dibenarkan menukar kepadasatu saiz lebih besar, misalnya daripada saiz 13 inci kepada 14 inci,攌atanya.
ala.. dier worang dengki tak dapat pakai rim 17" mcam haku.. miahahah |
|
|
|
|
|
|
|
rim aku mmg bertambah saiz 1" jek pun......nasib jimat minyak........
fast punya rim besar tapi ringan....lagik jimat minyak sehh..........
MADE IN JAPANG punya.......... |
|
|
|
|
|
|
|
tang ekzos aku tak berani usik.......sbb minyak dah mahal skrg.....
tapi tang tinted cermin mmg keta aku ada gelap sikit sbb panas.......... |
|
|
|
|
|
|
|
wa paling geli keta mesia yg perasan mitsubishi
cam celake je evo jadi2an tu |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by spirkaklampuru at 12-2-2008 09:53 AM
tang ekzos aku tak berani usik.......sbb minyak dah mahal skrg.....
tapi tang tinted cermin mmg keta aku ada gelap sikit sbb panas..........
lagi gelap, lagi jimat minyak
sebab bila cahaya kurang masuk, haba juga kurang masuk, kabin kurang panas, aircond tak perlu kerja keras, jadi kurang minum minuman bertenaga dia (minyak)
masalahnya policy maker kat mesia ni tak terfikir semua tu, sebab dengki tahap gaban
seperti posting no satu tu:
[quote] 揝ecara peribadi, saya beranggapan mereka yang memasangcermin gelap sebenarnya cuba menyorok identiti dikenali, sepatutnyamereka berbangga kerana memiliki kenderaan mahal dan mewah.
揫b]Sepatutnya mereka bangga memandu kereta mewah keranahasiltitik peluh sendiri, tetapi nak sorok dan ini bolehmenimbulkanpelbagai perspektif masyarakat, |
|
|
|
|
|
|
|
Meh aku paste ni, supaya lebih jelas
Making changes to your vehicle is something many car proud owners would like to do. Many of us are unaware of the JPJ regulations governing modifications made to the vehicle. However, there are some minor modifications that you are allowed to do without first seeking JPJ抯 approval. These include minor modifications and adding on of accessories that would not affect the stability and safety of your car. The list of changes you can make without JPJ approval are as follows:
1.Installation of air spoiler at the front or rear of the vehicle.
2.Installation of side skirt, aerofoil and door visor.
3.Installation of protecting guards at the front or rear of the vehicle.
4.Minor modifications on the radiator grilles, bonnet, or the shape and design of the lights.
5.Minor modifications to increase the width of the tyre wings or mudguard.
6.Modification or installation of bigger bumpers (steel or fiberglass) at the front or the rear.
7.Installation of bigger rims and tyres.
8.Installation of carrier brackets on the roof of the car.
9.Installation of sunroof.
10.Installation of additional brake light (red) or signal lights (amber).
11.Installation of spotlights or halogen lights (white or yellow) at the front only. This refers to the installation of lights in addition to the existing headlamps
However, these minor modifications and installation of accessories must comply with the Motor Vehicles (Construction and Use) Rules 1959 or the Motor Vehicles (Construction, Equipment and Use) Rules 1988. For example:
1.The air spoiler, aerofoil or side skirt must not exceed 150mm from the outer edge of the rear tyres (Diagram 1 and Diagram 2).
2.The door visor must not exceed 100mm in width and height (Diagram 3).
3.The use of bigger rims or wider tyres must be completely covered by the mudguards or mudflaps (Diagram 3).
4.Protecting guards must not cover the lamps. Sharp edges or protruding parts
must not protrude more than 100mm. In addition, the overall width must not exceed the width of the original car make-up.
5.If bigger bumpers or protecting guards are installed, the addition at the front or
Rear of the vehicle must not exceed 50% of the vehicle抯 wheelbase.
6.The distance between the headlamps and signal lights from the body of the car must not exceed 300mm and 400mm respectively from the widest part of the car body after modification.
7.Carrier brackets must not exceed the length and width of the car roof. Carrier brackets must not exceed 400mm in height.
WHAT WE NEED TO BE APPROVE IS!!
Modifications that require prior approval from the JPJ
If the modifications or instalment of additional equipment that you intend to make will result in a drastic change in the shape, size, stability, safety and original specs of your vehicle, a written permission from the JPJ is required before you can proceed with the modifications. These modifications would include:
Modifications to the monocoque frame of the vehicle.
Modification to the original size and shape of the vehicle.
Modification from a sedan car to a convertible.
Modification to the fuel combustion system.
Modification to the brake system.
Modification to the steering system.
Modification to the wheelbase of the vehicle.
The use of fibreglass body to replace steel body.
Change of engine.
Illegal Modifications
These illegal modifications are strictly not allowed on any vehicle:
Blinking lights (except signal lights and hazard lights) at the front or rear of the vehicle. (takut polis atau jpj tersilap nampak kereta macam ni geng2 mereka )
1.Installation of blue, purple, or green lights.
2.Installation of musical horns, or two-toned horns.
3.Installation of spot lights at the rear of the vehicle.
4.Installation of tinted glass or any other coloured material that exceeds 30% tint on the front and rear windscreens and 50% tint on the side windows. (perghh..ni consider illegal yer )
[ Last edited by sixfullbar at 12-2-2008 10:26 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 disclaimer's post
aper ler pekdah nyerr kontol aksesori ni.. accident tetap banyak gakk..
baik jaga jln supaya kurang berlobang n korak sana sini.. lagi berpekdahh..
kurang sikit aksident nak ngelak lobanggggg... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 takumi86's post
betul tu! mereka ni saja nak cari kesalahan org, kesalahan sendiri buat2 tak nampak? yelah, kan best menyaman, duit masyukkk..daripada kuar duit nak baiki jalan belobang |
|
|
|
|
|
|
|
kriss aku rim 17 chrome.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 sedondon's post
hehehe......keta aku pun ada DNA mitsubishi.....
jadi kalau dia geli aku tampal emblem MITSUBISHI minggu depan aku kena cabut le...... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by c===8 at 12-2-2008 10:08 AM
wa paling geli keta mesia yg perasan mitsubishi
cam celake je evo jadi2an tu
Sangat bersetuju.
Dekat traffic light ekzos dia yg paling bingit mcm tongkang pecah..
Bila greenlight pick up tak ke mana pun
Tapi nak buat mcm mana..kata dah ada "genetic" evo dlm body... |
|
|
|
|
|
|
|
tak dpt pasang enjin MIVEC, dpt pasang sticker MIVEC besar2 kat cermin belakang pun jadi la, janji ada MIVEC |
|
|
|
|
|
|
| |
|