|
Assalammualaikum,
Kita tahu yang agama Kristian mempercayai dosa tanggung, dimana mereka mengatakan bahawa manusia menanggung dosa Adam kerana Adam telah memakan buah khuldi (maaf kalau salah) di dalam syurga.
Kita percaya yang agama kita tidak membenarkan dosa tanggung, kerana semuanya akan diadili dengan seadilnya pada hari Kiamat nanti.
Walau bagaimanapun, mengapakah terdapat hadis yang membenarkan dosa tanggung?. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 eastrun's post
paste sini hadis tu...... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by eastrun at 14-12-2007 12:30 PM
Assalammualaikum,
Walau bagaimanapun, mengapakah terdapat hadis yang membenarkan dosa tanggung?.
apa hadis tersebut? boleh tolong kemukakan.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 goldraja's post
Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani ditanya : Ada sebahagian orang yang berkata bahawa apabila terdapat sebuah hadits yang bertentangan dengan ayat Al-Qur抋n maka hadits tersebut mesti kita tolak walaupun darjatnya shahih. Mereka memberi contoh sebuah hadits.
Ertinya : 揝esungguhnya mayat akan diseksa disebabkan tangisan keluarganya |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 eastrun's post
masalah ini melibatkan perbincangan ilmu hadis.. apa yg dinyatakan oleh Albani adalah sebahagian dari kaedah ilmu hadis dlm menangani hadis bercanggah, sama ada bercanggah sesama hadis atau bercanggah dgn al-quran..
menurut Ibn Hazim dlm kitab al-Ihkam fi Usul al-Ahkam, jilid 2, ms 204-205, tidak akan terjadi percanggahan sedikitpun dalam al-Quran dan Hadis. percanggahan hanya terjadi kerana keterbatasan ilmu pengetahuan kita.
kita perlu mengetahui bahawa mmg terdapat hadis yg bercanggah, hadis musykil, hadis nasakh dan hadis mansukh yg bertaraf sahih..
jadi sebelum kita berhujah dgn hadis, kita perlu ketahui asas ilmu hadis.. contoh masalah yg melibatkan hadis bercanggah ialah hukum menyimpan patung dlm rumah, hukum taat kepada pemerintah dan hukum niat puasa..
waallahu a'alam..
p/s teringat pada sorang forumer yg bermati-matian membela hukum wajib taat kpd pemerintah dan haram wujudkan parti pembangkang.. dia menggunakan dalil hadis bercanggah dan hadis hukum yg telah di'mansukh'kan. alasannya hadis yg diberi adalah hadis sahih. terserlah kejahilannya dlm ilmu hadis.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 goldraja's post
Persoalannya Raja, apakah hadith yang membicarakan tentang hukum sesuai sepanjang zaman, atau ianya tertakluk kepada kehendak zaman?
Tentang wajib taat kepada pemerintah tu, memang ada disebut didalam Al-'Aqidah At-Tahawiyah.
http://www.geocities.com/~abdulwahid/muslimarticles/tahawi.html
72. We do not recognize rebellion against our Imam or those in charge of our affairs even if they are unjust, nor do we wish evil on them, nor do we withdraw from following them. We hold that obedience to them is part of obedience to Allah, The Glorified, and therefore obligatory as long as they do not order to commit sins. We pray for their right guidance and pardon from their wrongs. [/1] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 St.Yeepi's post
kita mahu hukum disesuaikan dgn zaman atau zaman yg perlu disesuaikan dgn hukum.. atau pun kita perlu adakan hukum baru utk setiap zaman.. bergantung kpd sejauh mana pemahaman kita terhadap maksud hadis..
kewajipan taat kpd pemerintah sudah byk dibahaskan.. di sini cuma nak nyatakan ttg kewujudan hadis bercanggah sahaja.. |
|
|
|
|
|
|
|
DAH NAMANYA NEGARA DEMOKRASI, TAKKAN TAK BOLEH ADA PEMBANGKANG PULAK? |
|
|
|
|
|
|
|
nanti jgn pula ada yg tanya, parti islam haram masuk pilihanraya sebab dlm tak islam wujud sistem demokrasi berpelembagaan. |
|
|
|
|
|
|
| |
|