View: 2168|Reply: 9
|
Fikir Dulu Sebelom Memiliki
[Copy link]
|
|
nak amik keta ni, kena amik kira beberapa perkara penting, antaranya:
1. penggunaan - bagaimana penggunaan kita? town-driving? long distance? angkut orang? speeding? kalu utk town-driving, better cari auto. senang tak payah2 nak kalut tukaq gear. kalu utk long distance, beli keta yg berCC tinggi, cthnya 1.5 dan ke atas. sedap nk bawak kat highway dan bleh save skit minyak. kalu utk angkut org, bleh la beli MPV sebab keluasan dan bilangan seat dia. tp kalu jarang2 bawak orang, baik beli saloon saja. utk speeding lak, cari la keta yg enjin dia dah di tune. cthnya caldina ka, civic type-R ka. tak payah nk susah2 modifed keta.
2. fuel consumption - penggunaan bahanapi ni berkadar langsung dgn stail pemanduan keta jgk. walaucamna pun, weight-to-power ratio jgk memainkan peranan penting. cthnya, toyota rush, SUV yg agak underpower kerana pada 3000rpm, halajunya hanyalah 95km/j. berbanding viva yg boleh dikatakan save minyak. selain tu, enjin VVT-i dan i-VTEC jgk agak popular sbb mampu save minyak. i-DSI jgk tak mengecewakan dan lebih jimat kerana ada 8 spark-plug.
3. harga - ni bergantung kepada pengeluar keta. selain drpd harga OTR keta tu sendiri, interest rate dan insurans perlu dipertimbangkan jgk. lani, keta yg berCC rendah daripada 1600 mempunyai nilai insurans dan LKM yg rendah berbanding keta berCC >1600. monthly installment jgk perlu diberikan perhatian.
4. maintenance / sparepart - availability of pusat2 servis perlu diselidik dulu. bkn apa, takut beli keta model2 sekian, susah lak nk pi servis keta. dari segi maintenance, semakin tinggi CC keta tu, semakin tinggi la ongkos nk jaga keta tu. alatganti jgk perlu dipertimbangkan sepertimana pusat servis. kalau keta tu merupakan model yg popular, senang la nk dapat alatganti. tp kalau model pelik2, cthnya ferrari, pakai susah la nk dapat sparepart dgn kadar segera dan mgkn terpaksa tunggu sbb kena order dulu.
5. 2nd hand price - keta yg popular di atas jalan raya akan mempunyai nilai 2nd hand yg tinggi bila nk juai balik berbanding keta yg tak byk atas jalan raya, cthnya 1 dalam 1000 ka, 1 dalam 1500 ka.
apa yg aku nyatakan di atas ni hanyalah pendapat peribadi aku saja. semua kelima2 perkara ni takkan menjadi masalah sekiranya anda sememangnya orang yang BERDUIT...... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 nascimento's post
tq...bagus info...apa pong memang tepuk dada...tanya RM...cukup ke dak nak tanggung semuanya... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 nascimento's post
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 nascimento's post
thanks.. good info.. tengah survey2 nk carik keta ni |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 nascimento's post
nice info, bro.
no 5. tu "1 dalam 1000 ka, 1 dalam 1500 ka" aper maksudnyer ? |
|
|
|
|
|
|
|
btol,btol,btol..info yg baik |
|
|
|
|
|
|
|
paling penting beli keta mesti ...
1. mampu bayar tiap2 bulan
2. mampu isi minyak
3. mampu bayar maintenance keta
4. mampu bayar insurance & roadtax tiap2 tahun.
5. bukan beli ikut nafsu je ....
|
|
|
|
|
|
|
|
Balas #5 batu_bergolek\ catat
no 5. tu "1 dalam 1000 ka, 1 dalam 1500 ka" aper maksudnyer ?
tu perbandingan/nisbah kalo hang beli keta yg tak ramai orang pakai. maksudnya market value sangat rendah.
contoh: sebijik chevrolet Spark : Myvi... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 nascimento's post
la tu maksudnyer, aku ingat "ka" tu short form utk istilah. |
|
|
|
|
|
|
| |
|