Benarkah bergerak lebih tiga kali membatalkan solat?
SOLAT adalah masa istimewa kita bersama YANG MAHA PENCIPTA. Maka, laksanakanlah ia dengan seikhlas hati dan penuh perhatian. Foto: 123RF
BENARKAH bergerak lebih tiga kali membatalkan solat?
Solat adalah medan pertemuan buat kita dan ALLAH SWT, maka tidak hairanlah ia wajib dilakukan dengan penuh khusyuk. Makna khusyuk yang dimaksudkan bukan sekadar memfokuskan fikiran dan hati, tetapi juga gerakan anggota tubuh.
Dalam mazhab Syafie, solat tidak dikira sempurna melainkan dengan menahan diri daripada bergerak-gerak. Bahkan, pendapat utama adalah ibadah akan terbatal jika berlakunya pergerakan besar melebihi tiga kali berturut-turut ketika solat.
Hukum asal bergerak di luar gerakan solat sememangnya ditegah oleh ulama Syafi’iyah. Pun begitu, tidak semua jenis pergerakan dikira membatalkan solat jika ia dilakukan atas keperluan tertentu.
SOLAT sering diibaratkan sebagai tiang agama kerana tanpanya, tidak berguna segala amalan lain yang dilakukan. Tabiat bersolat seharusnya dipupuk sejak kecil lagi. Foto: Google
Jenis gerakan dalam solat
1. Gerakan yang diwajibkan.
Misalnya, seseorang yang sedang solat menyedari di kopiahnya ada najis, kemudian dia bergerak untuk menanggalkan penutup kepala tersebut. Maka, ia termasuk gerakan yang diwajibkan.
Perkara ini diceritakan dalam hadis ketika Rasulullah SAW menjadi imam kepada para sahabat, baginda membuka selipar dan meletakkan di sisi kirinya; maka apabila jemaah melihat keadaan tersebut, mereka juga turut membuka selipar.
Selepas selasai menunaikan solat, baginda bertanya: “Apa yang menyebabkan kamu semua membuka selipar?” Maka para jemaah menjawab: “Kami melihat kamu membuka selipar, maka kami membuka selipar kami.”
Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya, malaikat Jibril AS telah datang kepadaku dan memberitahu bahawa terdapat kekotoran di selipar tersebut. Jika sesiapa yang datang ke masjid, dia perlu melihat, jika ada kekotoran terdapat pada seliparnya, maka dia perlu membersihkannya sebelum mendirikan solat.” (Hadis Riwayat Abu Daud)
Contoh lainnya adalah ketika seseorang tersalah menghadap kiblat, lalu ada yang mengingatkan, maka dia harus berpaling atau memutar badannya ke arah kiblat yang betul.
BAGI kaum lelaki, tiada yang lebih baik melainkan solat di masjid pada saf pertama, seperti yang pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW. Foto: Unsplash
2. Gerakan yang disunnahkan.
Gerakan ini bermaksud melakukan perbuatan yang hukumnya sunnah dalam solat.
Contohnya, seseorang yang sedang solat bergerak untuk meluruskan saf atau ia melihat ada tempat yang kosong di depannya. Lalu ia bergerak maju ke depan untuk mengisi kekosongan itu.
3. Gerakan yang diharuskan.
Dalam erti kata lain, gerakan yang sedikit kerana adanya hajat atau keperluan. Contoh gerakan ini adalah seperti perbuatan Rasulullah SAW yang pernah menggendong anak kecil ketika solat.
Daripada Abi Qatadah al-Ansari RA, katanya: “Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah menunaikan solat dalam keadaan baginda memikul/mendukung cucunya, Umamah Binti Abi al ‘Ash. Apabila baginda sujud, baginda meletakkannya. Dan apabila baginda berdiri, baginda mendukungnya.” (Hadis Riwayat Bukhari)
BAGI mazhab Syafie, penyempurnaan tamakninah dalam solat tidak dapat disempurnakan melainkan dengan mengurangkan pergerakan ketika beribadah. Foto: 123RF
4. Gerakan yang diharamkan.
Gerakan yang diharamkan adalah perbuatan yang memenuhi tiga syarat, iaitu gerakannya banyak, berturut-turut dan dilakukan bukan dalam keadaan darurat.
5. Gerakan yang dimakruhkan.
Gerakan selain yang disebutkan tadi di mana hukum asal gerakan (di luar gerakan solat) adalah dimakruhkan. Contohnya, orang yang banyak bergerak seperti melihat jam, mengaru-garu kepala atau memegang hidung.
Jika gerakan yang dilakukan terlampau banyak dan berturut-turut, ia akan membatalkan solat.
Batal solat bergantung kepada anggota
USTAZ Azhar Idrus. Foto: Google
Dalam pada itu, pendakwah terkenal, Ustaz Azhar Idrus menjelaskan bahawa solat hanya akan terbatal sekiranya pergerakan berlaku melebihi tiga kali melibatkan anggota berat.
Sebaliknya, jika anggota ringan seperti jari yang digerakkan, hukumnya hanya makruh meskipun ia berlaku lebih daripada tiga kali.
1. Anggota berat penyebab batal solat.
Antara perbuatan yang membatalkan solat ialah bergerak anggota berat (seperti lengan dan kaki) sebanyak tiga kali berturut-turut atau sekali sahaja perbuatan yang melampau sehingga menyebabkan hilang rupa orang yang sedang solat walaupun tidak sengaja.
Misalnya, seorang yang menggaru kaki kanannya dengan kaki kirinya atau membetulkan kopiahnya dengan tiga kali angkat berturut-turut angkat.
Contoh bagi sekali gerakan yang melampau pula adalah seperti melompat kerana terkejutkan cicak yang jatuh di atas kakinya. Walaupun tidak sengaja, ia tetap membatalkan solat kerana perlakuan itu tidak ada rupa orang yang sedang melakukan solat.
ANGGOTA kecil seperti jari boleh membatalkan solat jika digerakkan melebihi tiga kali secara sengaja. Foto: 123RF
2. Bergerak anggota ringan tidak batalkan solat.
Gerakan yang sedikit seperti kepala bergerak ketika melafazkan bacaan tidak membatalkan solat.
Begitu juga jika menggerakkan jari sekalipun berturut-turut kerana jari adalah anggota yang ringan maka tidak batal solat. Oleh itu, menggaru dengan jari berulang-ulang kali tidak ada masalah dengan syarat hanya jari yang bergerak bukan tapak tangannya.
Namun jika tapak tangan bergerak sama ketika menggaru itu tiga kali berturut-turut maka batal solatnya kerana tapak tangan adalah anggota yang berat.
Pun begitu, mengerakkan jari dengan tujuan bermain-main maka batal solatnya sekalipun jari itu adalah anggota yang ringan kerana orang yang niat bermain adalah orang yang tidak lagi berniat untuk solat.