|
[Edisi Sains Am]
Motive for MH370 diverted route (academic discussion)
[Copy link]
|
|
sbb tu aku kata motif bukan kerana wang tebusan.
tak pernah ade lagi dlm sejarah kes rampasan flight pd zaman moden ni yg bermotifkan wang tebusan yg betul2 berjaya.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by system_failure at 12-8-2015 12:58 AM
2. Kalau bunuh diri, apahal susah-susah nak pi jauh-jauh? Apahal nak bunuh diri dengan bunuh orang lain sekali?
thats why i told u this is not about a real 'commit suicide'.
lets think about this..
- you want to make everyone think u are "dead".... officially...
but the problem is, the authorities (court and hospital) need to have a proof of dead.. which means your body laa....
so,
how to make you an officially a dead man without giving them your dead body??
this is like a games...
just create 1 accident with hundread of people were dead..... including you.
easy right?
|
|
|
|
|
|
|
|
contohnya camgini:
En.Setan atas sesuatu sebab yg kita tak ketahui ingin melarikan diri dari En.Iblis.
So dia ingin mencipta satu situasi yg mana dia dah mampus.
Dah tentu ler En.Iblis nakkan proof mayat dia baru ler puas ati. Kalau setakat org kata je still tak pueh ati...
Takkan En.Setan nak bagi mayat org lain pulok? kantoi laa
Jadi dia mencipta suatu keadaan yg mana kerajaan akan declare dia dahpun mampus secara rasminya, maka dia menciptalah satu eksiden ramai2 dan takde sorang pun yg selamat. Lagi bes semua mayat pun hancur dan tak dapek nak dikenal pasti.
Maka secara rasminya En.Setan dan mampus tetapi beliau masih hidup dihujung dunia... cewahh...
dan dia pasti akan dtg membelengu kehidupan En.Iblis dikemudian harinye.......
Sekian my duoploh sen,..
|
|
|
|
|
|
|
|
sebenarnya, aku jugak pernah berpegang pd teori kerosakan atau system malfuntion sebelum nie..
ianya antara penjelasan yg sgt logik pd waktu itu... sedangkan kebanyakan ummah terutama seripah sopiah pula berpegang pd fahaman songsang ciptaan bangang dia sendiri yg jelas terpesong....
jom tgk pic ni:
line biru tu adalah pergerakan pesawat yg dikesan oleh radar tentera.
jika kerosakkan teknikal, knpa selepas sampai p.pinang dia divert ke utara?
lagi satu,
laluan yg dia pilih betul2 atas border antara 3 negara.
adakah ini kebetulan kerana kerosakkan teknikal?
penculik ni bijak.
dia matikan transponder pd persempadanan malaysia-vietnam. bukan sejak awal lagi dia berlepas dari klia.
tujuannya supaya semua org fokus pada titik pusat itu... sedangkan dia bergerak songsang kebelakang.
Ni adalah basic bagi seorg magician. Dia suka buat org fokuskan mata pd satu tmpt tapi dlm masa yg sama trick berlaku ditempat yg lain. Ni dipanggil trick ilusi.
Pastu,
Dia memang dah menjangkakan radar tentera berkeupayaan mengesan dia w'pun dia dah matikan transponder.
Tapi ade satu kelemahan. Radar tentera selalunya hanya meliputi kawasan negara kita sahaje.
Thats why dia memilih bergerak ke utara dan akhirnya hilang dari jangkauan dan capaian radar tentera.
Kita akhirnya membuat kesimpula seperti apa yg dia kehendaki iaitu menganggap dia bergerak terus ke utara..
tapi sebaliknya dia divert ke arah selatan...
lagi sekali kita termasuk dlm perangkap dia... membazirkan masa mencari di zon utara.
dia berani mempertaruhkan tanggapan umum yg mana dia takkan bergerak ke zon selatan sebab takde apa pun kat situ...
pastu minyak pulak mesti tak cukup punye.... org giler je yg nak pi sana...
ye dia memang giler... giler yg bijak.
menggunakan apa yg dipanggil dlm terms aviation iaitu glidding....
jadi, minyak yg hanya cukup utk jarak 1km misalnya boleh di prolong menjadi 2km...
aku pun tak sangka dia seberani itu utk glide sehingga ke altitud rendah dan climb balik pastu glide lagi....
sehingga sepatutnya sampai ke destinasi....
tapi sayangnya perkiraan dia sedikit gagal.
tapi gua kagum beb...
|
|
|
|
|
|
|
|
In that case, our commando should have intelligence knowing who actually shot MH17? That area is not as isolated as Diego Garcia.
|
|
|
|
|
|
|
|
Not real suicide?
- you want to make everyone think u are "dead".... officially...
but the problem is, the authorities (court and hospital) need to have a proof of dead.. which means your body laa....
so,
how to make you an officially a dead man without giving them your dead body??
this is like a games...
just create 1 accident with hundread of people were dead..... including you.
easy right?
In my opinion, not really easy. Who could be prime suspect for suicide? It is the pilot with great experience to do that! What motive then, for suicide?
contohnya camgini:
En.Setan atas sesuatu sebab yg kita tak ketahui ingin melarikan diri dari En.Iblis.
So dia ingin mencipta satu situasi yg mana dia dah mampus.
Dah tentu ler En.Iblis nakkan proof mayat dia baru ler puas ati. Kalau setakat org kata je still tak pueh ati...
Takkan En.Setan nak bagi mayat org lain pulok? kantoi laa
Jadi dia mencipta suatu keadaan yg mana kerajaan akan declare dia dahpun mampus secara rasminya, maka dia menciptalah satu eksiden ramai2 dan takde sorang pun yg selamat. Lagi bes semua mayat pun hancur dan tak dapek nak dikenal pasti.
Maka secara rasminya En.Setan dan mampus tetapi beliau masih hidup dihujung dunia... cewahh...
dan dia pasti akan dtg membelengu kehidupan En.Iblis dikemudian harinye.......
Sekian my duoploh sen,..
Macam tak masuk akal, selagi motifnya tak jelas. Kes pilot Jerman yang bunuh diri, dapat kesan motif bunuh diri dalam masa yang singkat. Adalah tak munasabah seseorang yang tekad nak bunuh diri tidak menunjukkan apa-apa kesan tanda-tanda kemurungan atau apa-apa kesan persiapan untuk bunuh diri beberapa hari atau minggu sebelum kejadian.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mnm77 at 12-8-2015 01:43 PM
So sekarang dah bertukar kepada hijack & suicide...?
Ok kita lihat fakta seterusnya
line biru tu adalah pergerakan pesawat yg dikesan oleh radar tentera.
jika kerosakkan teknikal, knpa selepas sampai p.pinang dia divert ke utara?
lagi satu,
laluan yg dia pilih betul2 atas border antara 3 negara.
adakah ini kebetulan kerana kerosakkan teknikal?
Persoalan yang menarik. Kemungkinan pilot bercadang nak mendarat di Penang atau Langkawi, yang terkedat selepas buat air turn back. Namun cubaan nak mendarat mungkin menemui kegagalan, next attempt buat turning lagi, tetapi turning itu mungkin tak berjaya sepenuhnya...
Namun teori hijack pun nampak boleh masuk akal juga, kalau nak difikirkan hijacker merupakan seorang yang sangat berkemahiran dalam mengendalikan b777. Tapi yang susah nak masuk akal, motif hijack untuk bunuh diri...? Kalau kapal kena hijack secara 'remotely', mungkin lebih masuk akal.
ye dia memang giler... giler yg bijak.
menggunakan apa yg dipanggil dlm terms aviation iaitu glidding....
jadi, minyak yg hanya cukup utk jarak 1km misalnya boleh di prolong menjadi 2km...
aku pun tak sangka dia seberani itu utk glide sehingga ke altitud rendah dan climb balik pastu glide lagi....
sehingga sepatutnya sampai ke destinasi....
tapi sayangnya perkiraan dia sedikit gagal.
tapi gua kagum beb...
1. Gliding tak dapat nak bertahan lama kalau memang terbang rendah.
2. Terbang rendah tinggi rendah tinggi lagi consume banyak fuel, sefaham saya. Kita perlukan perjelasan dari pilot yang ada pengalaman. Calling abang @kelana36
|
|
|
|
|
|
|
|
climb to high altitude, glide down, then climb again,and glide down again hanya akan menggunakan lebih minyak.
sebabnya gliding distance tak jauh mana over a given time and every climb tu consume a lot of fuel. Masa glide tu pun, engine still running, walaupun at idle power, but still consume fuel.
Kalau powered glider tu lain la, sebab semasa glide pun dia boleh climb lagi dengan menggunakan termal, engine completely shut down.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
its an open secret now. Bila hijacking in process, the pilot will switch on the hijack code on the transponder. So bila somebody nak hijack, bila dah dapat masuk cocpit, the first thing he do is to disable the transponder. MAS does not have the policy of using ACARS in full mode, only engine paramameter jer yang transmitted out, itu pun at every half n hour interval. package yg paling murah la. Kalau full package, the engineering can monitor the planes whereabout, attitude, altitude, speed and level , engine parameters and all other aircrafts system, at all time throughout the flight. Thats how the airbus boleh tau punca crash A330 Airfranch kat Atlantic dulu tu walaupun blackbox tak jumpa lagi.
So berbalik kepada MAS punya ACARS, yang menggunakan VHF radio juga, signal lost tu biasa, so appeared macam kena switch off la. So, kalau orang nak hijack, mesti dia study dulu pasal transponder, basic function kat flight management computer tu untuk direct the plane to anywhere. Tqk perlu flying skill pun, just punch in DIRECT TO key to waypoint VAMPI, contohnya, the plane will turn by itself to that point, fliing direct tak ada konar kiri kanan dah. Kebetulan waypoint to berada di tengah tengah antara 3 negara... bukan la nak mengelak radar detection.. kalau nak mengelak radar why terbang close to Butterworth Air Base, kat situ kita ada Air Defence Centre .
just some inputs for further discussion. |
|
|
|
|
|
|
|
Terima kasih atas pencerahan
|
|
|
|
|
|
|
|
Ooo.... begitu rupanya....
Thanks for the info...
|
|
|
|
|
|
|
|
just punch in DIRECT TO key to waypoint VAMPI, contohnya, the plane will turn by itself to that point
Tumpang tanye skit...
Dari igari ke vampi misalnya, perlu lalu menerusi sukat dulu ker? Atau boleh direct jer from igari ke vampi?
pastu,
apakah tujuan dari sukat nak ke vampi yg berada di utara, pastu turun balik ke memak misalnya?....
kalo direct dan bypass beberapa waypoint tak boleh ker....
|
|
|
|
|
|
|
|
Thats what he did, from IGARI direct to VAMPI, tak pegi ke SUKAT pun yang way south, dah dekat dengan Subang airport.
Itu lah, what I suspect, kat IGARI to hijacker stormed in, switch off the transponder and ask the pilot to steer to the west. Paling senang , untuk bagi plane tu fly automatically he punched in Direct To VAMPI. Then probably hijacker suruh dia fly ke north west, hala ke Calcutta, cross India ke Pakistan and so on.. wallahualam. Tapi bila sampai kat kepulauan andaman tu, mungkin berlaku pergelutan, pilot terbunuh and this hijacker tak tau nak tuju kemana, just turn to the south.. andaian sahaja ok.
Selalunya plane bila terbang menuju ke sesuatu destinasi akan mengikut laluan Airways, yang mana disepanjang airway tu banyak waypoints yang kena lintasi. Tetapi jika traffic permitting, laluan tak sebuk, ATC controller boleh bagi clearance untuk terbang direct dari waypoint ke waypoint untuk shortcut or weather avoidance ker.. so boleh jer bypass beberapa waypoint.
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|