|
[Tempatan]
Lain semua tak solat- Staf baru kena pecat, alasannya sebab solat lama sangat
[Copy link]
|
|
Went to one law firm dekat KL,staff nak solat kena minta permision, kelakar plak rasanya. Sekali tu je iolls berurusan kat situ. Iolls penah keje dekat company yg tak bagi solat. Dah masuk keje baru bagi tahu, silap iolls tak tanya masa interview (rasanya tak tanya sbb bukan hal2 kerja), on the spot iolls buat surat benti kerja berkuat kuasa sekarang memandangkan baru masuk keje. Alasan yg diberi mmg tak make sense, semua yg kerja dekat company tu dikira sama dari segi bangsa dan agama, so takleh solat. Now keje kat company yg mmg dah buat surau besar siap2, cuma kena menapak sikit la, so 20 minutes tu mmg mencukupi, bos pon paham (bos cina). Tapi kami jugak diberi bilik khas (utk yg kerja opis pangkat2 sikit la). |
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah. Keja aku membolehkan aku solat kt umah. |
|
|
|
|
|
|
|
acer tanya HR tu pulak.. kena denga both sides |
|
|
|
|
|
|
|
midori888 replied at 6-3-2025 03:31 PM
Bos tak kasi warning, terus pecat je," tulis seorang wanita.
Pergi report pejabat buruh on ground c ...
Unless dia still in probabtionary period. Dia pun ckp dia first time kerja. |
|
|
|
|
|
|
|
jas7512: I cuma nak ckp islsm itu mudah ...
10mins tbh xckup utk buang air, ambil air semayang n solat bg perempuan. Ni xmekap pon mmg xsempat 10min |
|
|
|
|
|
|
|
Prickford replied at 6-3-2025 05:08 PM
Went to one law firm dekat KL,staff nak solat kena minta permision, kelakar plak rasanya. Sekali tu ...
Dasatnya xbg solat. Zohor biasanya mmg include skli dlm waktu lunch. Tp kdg2 i xsuka pegi time tu sbb penuh surau. Gi lambat sikit n kbyakkan mmg akn solat asar jugak sblm balik which is waktu opis hour jgk. Setakat ni performance yg pegi solat ok je. Xde plak keje smpai xsiap. |
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah.. bos tempat i keje, ok je pasal solat.. siap bagi bilik selesa untuk solat.. i doakan bos i dapat hidayah, sihat dan murah rezeki selalu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Ko nak solat lama2 tunggu habis kerja kat rumah lah. Kalau kat ofis tu waktu rehat tengahari tu boleh solat zohor, Asar pula selesai kerja ptg boleh je. Jgn la lama2 sampai 20 minit kokye pun alasan pompuan. 10 minit cukup. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku pernah kena dulu beberapa tmpt dgn supervisor kelling.
Dia blh pertikai org tu 5 minit dh siap kenapa u sampai 15min.Panas hati aku.
Org tu solat koboi patuk ayam 5 min siap.
Aku terus report manager cina.Dia kata u nak solat tkpe kita bg je..dasar kelling..busuk hati.Kuat mendengki dgn wanita cantik |
|
|
|
|
|
|
|
Rata2 melayu islam bertudong dlm pejabat mana p solat.
Jadi hamba abdi manusia boleh kerja siang mlm tp nak amik masa utk worship dgn Tuhan pandang enteng sebab lebih takutkan bos
Aku ..kalau interview mana2 tempat kerja aku akan tanya bab wktu solat dulu.Kita hidup nak cr berkah redha Tuhan bukan kejar duit semata2 sebab nak redha manusia. |
|
|
|
|
|
|
|
alhamdulillah takde masalah nie kat ofis meols, some level ada disediakan small prayer room utk kemudahan weols.
To meols org gi solat nie sama jer dgn org2 yg pergi smoking, kurang2 20 mins. Dah turun rokok, confirm lah jumpa geng2, comfirm akan borak. Jadi masa yg diorg amik lebih kurang jer mcm org pergi solat.
|
|
|
|
|
|
|
|
Company tu pilih rehat 12-00-1.00 noon, mmg tak sempat nak zuhur. Kalau asar tu sempat lagi la balik pukul 5, singgah mana2 masjid utk solat atau sempat sampai ke rumah.
|
|
|
|
|
|
|
|
jas7512 replied at 6-3-2025 01:28 PM
I cuma nak ckp islsm itu mudah...klu co tekankan soal masa...10 min tu dah ckp utk buang air..ambik ...
Tak cukup la10 min tu. aku jenis tak.mekap. pakai bedak + lipstik je. Pi tandas + kencing + wuduk + solat paling cepat +-20 min.
Trybuat kat rumah pun tak dpt 10 min tu
|
|
|
|
|
|
|
|
tengok keadaan, dekat mana solat? jauh atau dekat kalau dekat 10-15minit settle..atau buat masa lunch lepas makan...i ols dulu masa lunch ambik masa 30minit makan 30minit lg hegeh2 p surau jauh sbb ofis xda suraua sndri..iols kerja comp byk chinese..kalau x sempat masa lunch i ols lari kejap time kerja tp pasti kan lepas solat cpt blk ofis ala2 muka tergesa
unit i ols 4orang (2chinese 1indian) iols sorang melayu...Kerja dgn non muslim kena pepandai la ambik hati dorang, jgn berkira kerja...selalunya dorang paham je... |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah kije 20 tahun , dari kerja sykt cina, jd casher sebelum bangla dn self checkout amik alih
kalo ko kerja pasaraya, mmg waktu solat kena dlm watu rehat,
lunch pkl 1-2, 2-3 , 12-1 pn ada tp kalo ko nak solat minta la waktu 1-2
kerja opis plak, ada sykt yg flexible, ye la kerja pn takde la byk sgt, so boleh je nak solat after lunch
ada jabatan yg kerja nya agak sibuk, jd seeolok2 nya solat la pada waktu rehat,
ya wa tau ada org kata seetengah tu amik masa lama, kenapa ek, sebab ada yg sekali kan zuhur dn asar....
|
|
|
|
|
|
|
|
aku dah kije 20 tahun , dari kerja sykt cina, jd casher sebelum bangla dn self checkout amik alih
kalo ko kerja pasaraya, mmg waktu solat kena dlm watu rehat,
lunch pkl 1-2, 2-3 , 12-1 pn ada tp kalo ko nak solat minta la waktu 1-2
kerja opis plak, ada sykt yg flexible, ye la kerja pn takde la byk sgt, so boleh je nak solat after lunch
ada jabatan yg kerja nya agak sibuk, jd seeolok2 nya solat la pada waktu rehat,
ya wa tau ada org kata seetengah tu amik masa lama, kenapa ek, sebab ada yg sekali kan zuhur dn asar....
|
|
|
|
|
|
|
| |
|