View: 6377|Reply: 26
|
Kekeliruan umat Islam - Adat batal air sembahyang
[Copy link]
|
|
BY MR BERUANG / ISLAM / 27 DEC 2015
Sebenarnya Tak Batal Wudhu Sentuh Suami Isteri
Adakah batal wudhu bila bersentuhan antara suami isteri. Ada yang berpendapat batal wudhu dan ada yang tidak batal.
Dalam masalah ini para ulama berbeza pendapat (khilaf).
1. Berpandangan menyentuh atau bersentuhan antara lelaki dan wanita (termasukk suami dan isteri) membatalkan wudhu dalam apa keadaan sekalipun, samaada sentuhan itu beserta syahwat ataupun tidak. Inilah pandangan mazhab al-Imam al-Syafie R.H.
Dalilnya mazhab pertama antaranya:
i- Ayat al-Quran:
أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء
Maksudnya: “Atau kamu menyentuh wanita.” – maka kamu perlu mengambil wudhu.
2. Berpandangan menyentuh wanita tidak membatalkan wudhu samaada sentuh dengan syahwat ataupun tidak. Ini adalah pandangan dalam mazhab Hanafi R.H.
Dalil mazhab kedua antaranya:
i. Hukum asal orang yang berwudhu adalah kekal wudhunya selama-mana tidak ada dalil yang menunjukkan sesuatu perkara yang dilakukannya itu membatalkan wudhunya. Maka dalam bab menyentuh wanita ini tidak ada dalil yang menunjukkan ia membatalkan wudhu. Adapun tentang ayat di atas, mazhab Hanafi memahami ianya membawa maksud bersetubuh bukan bersentuhan dalam ertikata kulit dengan kulit semata-mata. Selain itu terdapat hadith yang menunjukkan bersentuhan semata-mata tidak membatalkan wudhu, dan hadith-hadith ini menguatkan lagi pandangan mazhab Hanafi yang mengatakan maksud sentuhan di dalam ayat di atas adalah dimaksudkan kepada jima’ atau bersetubuh. Hadith-hadith tersebut ialah:
ii. Daripada ‘Aisyah r.a:
“Aku pernah tidur dihadapan Rasulullah S.A.W. dalam keadaan dua kaki-ku di hadapan kiblat baginda (dan baginda sedang menunaikan solat), lalu apabila baginda hendak sujud, baginda memegang kaki-ku, lalu akupun menarik kaki-ku (untuk membolehkan baginda sujud), apabila baginda bangun, aku lunjurkan semula dua kaki-ku tadi.” (HR al-Bukhari)
iii. Daripada ‘Aisyah juga:
“Aku kehilangan Rasulullah S.A.W. pada suatu malam di tempat tidur-ku, aku meraba-raba mencari baginda, lalu dua tanganku tersentuh belakang kakinya, dan baginda di dalam masjid (sedang sujud menunaikan solat), kedua-dua kaki baginda itu ditegakkan, dan baginda membaca: “Ya Allah, aku memohon perlindungan dengan keredhaan-Mu dari kemurkaan-Mu, dan dengan kemaafan-Mu dari kemuerkaan-Mu.” (HR Muslim)
Zahir dari kedua-dua hadith ini jelas menunjukkan Nabi S.A.W. pernah menyentuh ‘Aisyah R.A. ketika baginda menunaikan solat. Demikian juga ‘Aisyah R.A. juga pernah menyentuh Nabi S.A.W. ketika baginda menunaikan solat. Jika sentuhan antara lelaki dan wanita itu membatalkan wudhu sudah tentu Nabi S.A.W. akan membatalkan solatnya disebabkan wudhu baginda terbatal kerana baginda telah disentuh oleh ‘Aisyah.
Para ulama dari mazhab al-Syafie mengemukan jawapan terhadap hadith ini. Namun jawapan mereka dianggap lemah oleh ulama mazhab lainnya, iaitulah mereka berpendapat barangkali sentuhan yang berlaku antara Nabi S.A.W. dan ‘Aisyah itu berlaku dengan berlapik. Alasan ini dianggap lemah oleh ulama mazhab lainnya, sehingga al-Syaukani berkata: “Takwilan ini merupakan takalluf dan bersalahan dengan zahir (dalil).”
3. Berpendapat bersentuhan antara lelaki dan perempuan dengan syahwat membatalkan wudhu jika tanpa syahwat tidak membatalkan wudhu. Ini adalah mazhab Malik dan Hambali.
Pandangan ini merupakan hasil daripada menggabungkan antara nas-nas yang ada dalam masaalah ini, iaitu ayat al-Quran yang bermaksud: “Atau apabila kamu menyentuh wanita (kamu perlu berwudhu)” kerana zahir ayat ini menunjukkan seolah-olah batal wudhu dengan hanya bersentuhan antara lalaki dan wanita, dengan hadith-hadith yang menunjukkan berlakunya persentuhan antara Nabi dan ‘Aisyah, dan baginda tidak memperbaharui wudhu.
Sebahagian ulama, terutama yang berpendapat tidak batal wudhu dengan bersentuhan antara lelaki dan wanita berpendapat, cara menggabungkan nas-nas seperti yang dilakukan oleh ulama mazhab Malik dan Hambali ini benar jika ayat al-Quran di atas memaksudkan dengan bersentuhan itu adalah semata-mata bersentuhan antara kulit. Akan tetapi terdapat penafsiran yang sahih yang menunjukkan ayat tersebut memaksudkan jima’ atau bersetubuh bukan semata-mata bersentuhan. Ini sepert yang ditafsirkan oleh Ibn Abbas R.A. dan penafsiran ini dipilih oleh Ibn Jarir, dan penafsiran Ibn ‘Abbas ini didahulukan berbanding penafsiran lain, kerana Nabi S.A.W. pernah berdoa kepada Ibn ‘Abbas dengan doa baginda yang berbunyi:
Ya Allah fakihkanlah ia (Ibn ‘Abbas) dalam hal-ehwal agama dan ajarkanlah dia tafsir (al-Quran).” (HR Ahmad, al-Albani telah mensahihkan hadith ini di dalam Tahkik al-Tohawiah)
Selain itu banyak ayat al-Quran lain yang menggunakan kalimat menyentuh (المس) dengan maksud jima’ atau bersetubuh, antaranya firman Allah S.W.T.:
“Tidak mengapa jika kamu mentalak isteri kamu sebelum kamu menyentuh (yakni membawa maksud bersetubuh) mereka atau sebelum kamu menentukan mahar mereka.” (al-Baqarah : 236)
Di dalam ayat yang lain Allah berfirman:
“Jika kamu mentalak isteri-isteri kamu sebelum kamu menyentuh (yakni membawa maksud bersetubuh), pada hal kamu telah menentukan mahar mereka, maka bayarlah setengah daripada mahar yang telah kamu tentukan itu.” (al-Baqarah: 237)
Di dalam ayat yang lain lagi Allah berfirman dengan menggunakan kalimah menyentuh dengan maksud bersetubuh:
“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu menikahi wanita-wanita yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuh (yakni sebelum kamu menyetubuhi) mereka, maka tidak wajib ke atas mereka iddah bagi mu yang kamu minta menyempurnakan nya, maka berilah mereka mut’ah dan lepaskan lah mereka itu dengan cara yang sebaik-baiknya.” (al-Ahzab: 49)
Berdasarkan ini semua, maka pandangan yang lebih kuat dan lebih hampir kepada maksud yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul dalam persoalan ini adalah pandangan mazhab Hanafi yang mengatakan tidak batal wudhu dengan bersentuhan antara lelaki dan wanita. Inilah juga pandangan yang dipilih oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, dan ulama semasa seperti al-Syeikh Abdullah ‘Aziz Abdillah bin Baz, al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin, para ulama dari Lujnah Fatwa Arab Saudi dan ramai para ulama yang lain lagi.
Pendapat Dr. Maza:
“Kalau seseorang itu rasa sentuh batal mengikut mazhab Syafie batal lah. Saya bukan menolak mazhab Syafie, saya mempunyai pandangan yang mungkin berbeza.”
Ini adalah jawapan daripada Dr. Maza dan Ustaz Azhar Idrus
http://www.infokini.my/sebenarny ... entuh-suami-isteri/
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 18-12-2016 04:45 AM
Kepada pembaca :
kita tak perlu keliru atau menjadi keliru rasanya dalam hal bercorak furuk atau cabangan ni , benda ni simple sangat. Not the actual real problem .
dan kalau boleh bagi mereka yang nak tahu asas asas istinbat hukum
sila singgah ke link ini untuk dapat konteks at basic level bagaimana bidang usul fiqh ni beroperasi.
ke thread berkenaan USUL FIQH dan anda akan tahu bahawa website yg berauthority lebih penting.
http://mforum.cari.com.my/forum. ... &tid=1021994&extra=
http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=1021995
http://mforum.cari.com.my/forum. ... &tid=1021997&extra=
pada saya better stick to mazhab yang kita selesa untuk menjamin kualiti ibadah melainkan kita bebetul berilmu. So tujuan saya letakkan link tersebut sebab saya tekankan pentingkan konteks dalam memahami sesuatu isu atau 'masalah'.
u know the context , the actual body of knowledge yg kita perlu ada untuk memahamkan diri dan supaya tidak mudah keliru.
I think ( irasa je) Dr Zul and team are doing just that
May Allah bless him for his mujahadah.
|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf replied at 17-12-2016 05:29 AM
Kepada pembaca :
kita tak perlu keliru atau menjadi keliru rasanya dalam hal bercorak furuk a ...
Sebenarnya tulisan Dr Maza tak cukup halus lg, berpotensi mengelirukan org ramai.
Sy nasihat sapa2 yg nk tahu pendpt ni pi cari ustaz yg dalam ilmu perbezaan mazhab & perbezaan pendpt dlm satu mazhab tu sendiri.
Dlm kes ni sebebarnya ada satu pendapat mazhab syafie yg berpendapat sentuh suami isteri tak batal wudhu. Dan dlm kes tawaf (buat haji/umrah) tak perlu lompat mazhab sb ada dah pendpt ni dlm mazhab syafie sendiri.. Sila rujuk ustaz yg arif & alim dlm mazhab syafie utk perincian sentuh mana etc. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 18-12-2016 04:06 AM
Baulu , u mean talfiq mazhab syafie ke hanafian ke yg sentuh atau batal wuduk dimaafkan ketika tawaf kalau bersentuhan lelaki dan wanita tu ada dinyatakan dalam mazhab syafiie , ye?
i see....
tapi tulah , sebenarnya yg jadi isu hal tahlil, hal qunut ( hehehe sunat je punnnn ) sebab teh question
how much knowledge does a person need to have to enable him to appraise or berkata oh maza ni tengok dari aspek ni ..tapi dia tak tengok from thsi angle...or how much knowledge - i mean body of knowledge untuk ketahui konteks ini?
sebab apa yg i tengok kecenderungan para agamawan yg nak sangat stress on novelty mazhab lah tak bermazhab ni dok bagi cebisan maklumat tapi tak bagi pengajaran yg setting up the whole context
so bila dapat hujung hujung public akan dapat a stand alonve fragmented version of maklumat ( maklumat je pun bukan ilmu )
so kan ini yg i nampak
sebab tu i suka mufti yg setting up the whole context and seseorang yg dari tak tahu at least dapat tahu even at introductory level dapat at least faham why this mufti says this and that mufti says that ...dan lama tarjih / sintesis nilah KBAT ( sapa kata agama tak ikut logik atau tak menekankan pemikiran - ???) and taklah jadi macam cepat judgemental nak kata eh tak pe ikut mazhab tu okay
oh tak pe ikut mazhab ni okay like u know nobody business..walhal tak kuasai ilmu ni bebetul yg membolehkan seseorg fahami talfiq, caution , tatabu ar rukhas..even worse kalau tak tahu apa itu mazhab and then terus formed the thinking system macam tu je...
i mean u know...i guess pendekatan untuk sebarkan the body ofknowledge atyhe very basic intro level even sikit pun is a bless...
|
|
|
|
|
|
|
|
dia pun tahu posting dia tu dan posting dia buat adalah provokasi dan tak ada pun yg adil terhadap islam |
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf replied at 18-12-2016 04:05 AM
Baulu , u mean talfiq mazhab syafie ke hanafian ke yg sentuh atau batal wuduk dimaafkan ketika taw ...
Mazhab syafie......ada satu qaul yg lemah dlm masalah ni. Selemah2 pendapat tu ia masih dlm mazhab syafie. Tapi tu la...... belajar dgn ustaz yg mendalami bab2 feqah baru kita jumpa jwpn pd masalah mcm ni.
Sy tau bab ni pun sebab dlm halaqah yg sy ikuti tu, ramai makcik2 yg dah pi haji/ selalu berumrah membangkitkan pelbagai versi ajaran2 ustaz yg mengajar kursus haji & umrah mereka. Ada sorang tu dah boleh kata every year pi umrah tapi baru2 ni saja dapat tahu solat atas flight kena ganti.
Klu bab2 org mengajar ni, personally it boils down to our mujahaddah dlm mencari ilmu. We'll meet mcm2 jenis ustaz/ustazah, tapi klu kita betul2 nak cepat2 amal ilmu kita tu insya allah, Allah pertemukan kita dgn org yg amanah dengan ilmunya.
Apa yg sy maksudkan amanah, klu kita tanya satu2 masalah, eg bab feqah, dia akn bagi kita jwpn yg plg sunnah,terbaik, terafdhal bagi seorg yg mengikut mazhab syafie (klu tu mazhab kita la). Disiplin dlm ilmu dia tinggi & most of the time dia akn ikut pendpat2 imam2 mazhab yg dah mati. Sebab bak kata ustaz2 mcm ni, klu org2 soleh yg dah mati dah nampak bukti2 kesolehan mereka tp klu yg hidup ni, kita tak tahu depa berckp dgn riak atau amanah. My point is, look out for those org agama yg amanah & berdisplin dlm ilmu mereka.
It takes time to be able to detect org2 yg mcm ni. Depa tak menonjol sb dididik mcm tu & it becomes a plus point bila bukan nama yg dicari tapi Allah bagi ilmu2 yg depa sampaikan ni dpt menyelamatkan umat.
|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf replied at 18-12-2016 04:05 AM
Baulu , u mean talfiq mazhab syafie ke hanafian ke yg sentuh atau batal wuduk dimaafkan ketika taw ...
Satu lagi kan..... it is also a bless bila saya dpt ikuti halaqah ustaz ni.
Dia bwk semua pendapat antara mazhab2, within a single mazhab & then fatwa2 di Malaysia.
It becomes very intetesting bila dia bwk pendapat2 mazhab syafie then compare dgn hasil2 tarjih mufti2 di Malaysia.
Silap hb dia suruh drop pendapat mufti tersebut sana ada sebab latar blkg mufti tu atau sebab mufti tu tak adhere to disiplin bermazhab. Some times it was altogether sebab kaedah yg diguna pakai totally wrong dari sudut syarak hingga menyebabkan fatwa yg digazet wajib being totally rubbished. |
|
|
|
|
|
|
|
ada lah dengaq jugak pendapat ustaz ikim ..yg i takkenal masa tru for sure yg sentuh latar belakang mufti, scholarly experience , etc...itu difahami
tapi tang ilmu ustaz ni yg combined segala ? mazhab unifying ? husih tak berani sentuh kot ...dia buat mazhab baru ke? or what ?
takut gak dengaq but selagi tak affect akidah and syarak obviously
|
|
|
|
|
|
|
|
to be qable to that then he must be knowledgeable dalam semua ...sebab boleh appoint mufti ni layak ke tak
can a scholarly person do that? as in menetukan mufti mana so and so
tapi tak dinafikan i secara tak berilmu tengok pendapat seorang mufti ni hmmm okay ...hmmm....tu aah i tak salah kan ustaz you tu but yeah hmm....( diam diam jelah yups )
okay i nak berhenti kat sini sebab takut gossip pulak
kita tak gossip selagi ak mention nama tapi implicate seeorng dikira gossip tak takut gak
tak pa tabayyun isk....
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 19-12-2016 09:35 AM
wh jap how about that notion - i tatau apa dia sumber sorry
ygkata ijtihad ulamak tu kalau dia betul dapat 2 points pahala , kalau tak betul dapat satu
tapi seriously i bimbang tentabng apa yg i pm kat you
ni sorry ye nak tanya what if
seoarng bapa tu tahu anak tu baligh dan usia 11 thn dah wajib lakukan solat and thinsgh tapis ebab kekangan tempat tinggal psychososial aspects sebab terpisah dari sumber islam dah tak boleh
sapa tanggugng ? mufti tu ka
atau bapaj tu ka?
atau mak tu ka?
ni ygi bimbang
apa yg i ingat ialah uistaz ikim yg meninggal tu yg pakar mazhab syafie tu cakap nak jadi mufti ni bukan senang takut salah nanti huishh....well yups
|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf replied at 19-12-2016 09:34 AM
wh jap how about that notion - i tatau apa dia sumber sorry
ygkata ijtihad ulamak tu kalau dia ...
Selagi tpt dia syiar islam masih meriah, tak boleh nk kata dia terpisah dari sumber Islam, nak2 ada mufti tpt tu.
Unless budak tu born & raised kat Kutub Utara among eskimos yg kafir, mak pak dia pun x amalkan Islam.
So, senario environment sebenar mcm mana? |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 20-12-2016 07:09 AM
KANGAR, 16 Dis. – Jabatan Mufti Negeri Perlis memandang serius persepsi dan kerisauan dalam kalangan orang bukan Islam mengenai hak hadanah atau penjagaan anak dan keizinan pendaftaran agama Islam bagi anak daripada ibu bapa berlainan agama. Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, bagi menjawab kekeliruan berkaitan isu tersebut, intipati Fatwa Negeri Perlis berhubung hak berkenaan bagi anak di bawah umur 18 tahun yang dikeluarkan pada 2015, akan dibawa ke sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) akan datang untuk diwartakan. ( NOTA : bagus prihatin satu sifat mulia ) Katanya, usul itu nanti memberi perhatian mengenai pasangan suami isteri yang seorang daripada mereka beragama Islam, tidak boleh memaksa anak mereka memeluk Islam tanpa kerelaan anaknya itu selepas berlaku perceraian. “Di Perlis, suami isteri (bukan Islam) yang bercerai dan seorang daripada mereka tidak memeluk Islam, maka hak hadanah anak dan penetapan agama tidak dinilai sebagai perkara utama mengikut agama ibu atau bapa. “Soal kemaslahatan anak tersebut menjadi perkara utama dan mesti tiada unsur paksaan dalam menentukan agama anak-anak berkenaan, di mana jika ibunya bukan Islam tetapi lebih berkemampuan serta dapat menjamin dari sudut perkembangan moral, emosi, serta keperluan anak itu, maka ibunya lebih layak walaupun bapanya seorang Islam,” katanya pada sidang media di sini, semalam. Mohd Asri berkata, Fatwa Negeri Perlis mengenai hak hadanah ibu bapa berlainan agama sudah diluluskan, serta mendapat perkenan Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail, cuma ia belum diwartakan. Beliau berkata, usul berkaitan fatwa itu nanti akan dibacakan bersama-sama Seksyen 117(b) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perlis (Pindaan) 2016 pada sidang DUN seterusnya. “Kita tidak mahu berlaku kekeliruan dan manipulasi ibu atau bapa yang mendaftar anak mereka sebagai Islam, tanpa kerelaan anak terbabit, kerana itu dianggap paksaan dan unsur paksaan tiada dalam Islam. “Jika anaknya berusia tiga tahun serta masih belum memahami apa-apa, mustahil untuk ada kerelaan dari anak itu dalam memeluk Islam,” katanya. Katanya, anak terbabit perlu menunggu usianya menjangkau 18 tahun untuk memilih agama Islam, tanpa perlu meminta keizinan sesiapa. – Bernama
sumber YADIM petik Bernama http://www.yadim.com.my/v2/?p=27730
so rasional dipakai tak dinyatakan - i dunno cant comment sebab tu i tertanya beberapa persoalan: persoalan saya ialah :
let say lah - anak tu dapat kat mother/father yg diceraikan dan nauzubillah tak islam dah...dan mak / ayah tu pi berhijrah tinggal dia bersama anak tu dan jika kalau anak perempuan tu baligh macamn mana ?? ...yakni bukan nak kena tunggu 18 tahun pun kan nak lakukan ibdata wajib - atau dlm konteks ni dia kena tunggu 18 thun jugak ke nak solat puasa baca quran if parents depa tak pernah discuss sapa nak tentukan agama anak??? maksudnya ibu atau bapa anak ni yg islam boleh berlepas diri ke dalam menjamin maqasid ? i dunno i asked?
secar akritikalnya saya melihat age of consent dalam syarak dan kes sivil - so i tak jelas dalam konteks ini/.
so macam mana kewajipan anak perempuan n yg lahirnya fitrah islam tu nak tentukan agama dia sebab faktor jarak, lokasi dan geografi ? so bapa / mak yg islam boleh berlepas diri lah kan? gitu ke ideanya?
- melainkan .......... kalau ada separate perjanjian yg si ayah/ ibu tu kata i want my son/daughter to get to know islam first .so kalau dedua depa setuju luar court ke ape ke ni alhamdulillah OKAY ... but now...i nampak satu persoalan apa rasional Dr Maza dan apa implikasi dengan maqasid syariah ? mohon penjelasan dalam aspek ini sebab i kekaburan ?
i mean i dunno sebab tu i tanya you Baulu .. - kalau the gal dah menses ( baligh) so dia dok jauh dari bapa/ibu yg beragama islam ..bagaimana ibadat wajib lain ?
si anak ni ?
i mean Dr Maza pikiaq lagu mane ye? kalau ada rasional then may i know what is it?
dalam kes hadanah ? sebab i dengar radio ikim dulu benda ni dibawa jugak ...cuma sapa ntah yg bagi penjelasan like ..ntah ...tak jelas dan i hope tetamu tu dapat lah kupas dengan tuntas dan jelas tapi ...yups.
satu lagi :
STATUS ayat : tiada paksaan dalam agama tu i tak faham sebab i pun bukan mufti so i tanya ...
adakah ia terpakai juga pada :
a) anak yg lahir pada ibu dan bapa beragama islam ( di mana salah seorg muallaf ) tapi bila cerai salah seorang tu tak nak practising muslim ...or nauzubillah lah ...jadi bukan ....
b) atau sefaham i yg bukan mufti ayat ni dalam konteks dakwah ialah kita tak boleh paksa org masuk islam...kita sampaikan syiar je itu je fungsi daie salah satunya - sampaikan mesej ..not more ... dan bila org islam dah islam pun ayat ni takleh dgunakan untuk tidak melakukan fardhu macam solat ke, puasa ke...kan?
or i salah ? sila betulkan ? i dont mind ? sebab dalam ini kita tabayyun ..siasat
so i tak faham sebab dua benda yg seakan sama, berkaiatn tapi ditulis oleh dua seumber beza and ? does it make sense?
i understand mufti ni punya pandangan dalam melihat the best interest of the child - ini fras ayg sapa ambil paeds ke or terlibat dalam health care or ambik developmental psychology faham so ...nothing new sangat pun.kita faham itu. tapi tang persoalan tu i tertanya secara teknikal.
i dunno sebagai seorang islam yg berakal, ASWJ dan guna logik akal dlm menilai i musykil sahaja dalam beberapa perkara. ada yg tak jelas , mohon penjelasan.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 20-12-2016 07:07 AM
tapi kalau baca sumber berita harian ( link : http://www.bharian.com.my/node/222400) : enakmen nombor tu sama ye tapi make more sense sebab
a) dia ubah frasa ibu DAN bapa kepada Ibu atau bapa
b) so ap ayg berlaku ialah i- kalau mak atau ayah tu dah bagi permission peluk islam kalau budak tu bawah 18 yrs old okaylah
sebab salah seorang...
c) tapi hahah hak hadanah tu kalau dapat pada pasangan yg memahami konsep kekelaurgaan islam ...well alhamdulillah ...if not i musykil ?
Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin membidas tindakan sebuah akhbar Bahasa Inggeris yang mengeluarkan laporan palsu membabitkan pindaan Rang Undang-undang Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Pindaan) 2016.
Beliau yang kini di Melbourne, Australia menegaskan tidak pernah membuat apa-apa kenyataan kepada akhbar Bahasa Inggeris terbabit seperti yang dilaporkan di muka surat enam.
"Akhbar The Star membuat laporan yang bohong. Saya sendiri memberitahu semalam dalam Facebook bahawa tidak mempunyai maklumat tentang isu yang dibangkitkan kerana masih di luar negara.
"Mereka mengandaikan kenyataan saya secara palsu tanpa mendapatkan secara langsung daripada saya sepatah pun. Barangkali akhbar terbabit perlu diambil tindakan undang-undang," katanya dalam status yang dimuatnaik dalam Facebook miliknya hari ini.
Baru-baru ini, Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Azlan Man melahirkan kekecewaan dengan laporan salah akhbar berbahasa Inggeris yang mendakwa Kerajaan Negeri menentang dasar Kerajaan Pusat berhubung pindaan Rang Undang-undang Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Pindaan) 2016.
Katanya, pindaan yang dibahaskan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis, itu sudah diputar belit oleh akhbar berkenaan hingga menimbulkan kekeliruan. Seksyen 117 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Perlis 2006 sebelum ini menyebut seseorang yang tidak beragama Islam boleh memeluk agama Islam jika dia sempurna akal dan sudah mencapai umur 18 tahun; atau jika dia belum mencapai umur 18 tahun, ibu dan bapa atau penjaganya mengizinkan pemelukan agama Islam olehnya. ( MY NOTES : this makes more sense, good ) so kalau ini lebih benar - yg bernama petik sumber apa??? ke i yg confuse ? benda yg sama tapi berbeza atau benda yg sama laporan dah jadi lain ka? ATAU apa ? pertanyaan jujur dari saya ??? tabayyun TABAYYUN ?
Pindaan Rang Undang-undang Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Pindaan) 2016 yang dibahaskan di sidang DUN semalam hanyalah menyelaraskan kepada versi bahasa Inggeris dari ibu dan bapa kepada ibu atau bapa. Difahamkan, sepanjang tiga hari sidang DUN Perlis, wartawan akhbar berkenaan tidak hadir membuat liputan.
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/222400
|
|
|
|
|
|
|
|
Acong sengaja buka thread nak laga kn org Islam .Itu je niat dia.bukan nk belajar Islam.Sia2 layan dia. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by mbhcsf at 8-1-2017 11:05 AM
tak pe , dalam konteks Acong ia difahami
tapi dalam konteks muslim , i teringat kata kata ini?
Dari ‘Abdullah bin ‘Umar radhiallahu ‘anhuma, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, المسْلِمُ مَنْ سَلِمَ المسْلِمُوْنَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ , و المهاجِرَ مَنْ هَجَرَ مَا نهَى اللهُ عَنْهُ “Yang disebut dengan muslim sejati adalah orang yang selamat orang muslim lainnya dari lisan dan tangannya. Dan orang yang berhijrah adalah orang yang berhijrah dari perkara yang dilarang oleh Allah .” (HR. Bukhari no. 10 dan Muslim no. 40 )
Sumber: https://muslimah.or.id/3727-sifat-muslim-yang-sempurna.html
macam pepatah melayu : mengata dulang ...something something , bukan? ( sekadar bertanya , no puns intended )
oh bolehkah saya bertanya kepada saudara yg jika sudi ( jika saudara fasih berbahasa arab dan ilmu agama ) akan
frasa :
adalah orang yang selamat orang muslim lainnya dari lisan dan tangannya. Dan orang yang berhijrah adalah orang yang berhijrah dari perkara yang dilarang oleh Allah .” (HR. Bukhari no. 10 dan Muslim no. 40 )
dan
so kalau jemari seseorang itu digunakan untuk bersekongkol dengan umpatan gossipan dan melakukan sesuatu dengan niat negatif
apakah hukumnya ya?
i mean boleh huraikan ...?
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by MohdNizamCY at 9-1-2017 03:31 PM
Bagi saya : Saya ikut Sunnah Rasullullah = Tidak batal wudu. Korang nak ikut mazhab, ikut suka korang ler. Yang pastinya, yang COMFIRM boleh bagi syafaat adalah Rasullullah saw.
Dalam hal ini, saya tak nampak khilaf langsung. Lagipun, Imam Syafie pernah mengingatkan, jika terdapat khilaf, kembali kpd Alquran dan Sunnah.
So, jawapan yg paling tepat (tiada sebarang syak), TAK BATAL WUDU berdasarkan Sunnah Rasullullah saw. Dan jika anda RASA Imam Syafie boleh bagi syafaat diakhirat kelak berdasarkan apa yg dia hujjahkan, ikut suka kamu ler. Lagipun, jika mahu bersolat sekalipun, samaada berwudu ataupun tidak, semuanya boleh dirujuk kpd AlQuran dan Sunnah. |
|
|
|
|
|
|
| |
|