Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
2758
View
147
Reply

[Idea] ...Aku Ingin Hidup....

[Copy link]

Author: seribulan    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 19-4-2017 09:23 AM | Show all posts

Tujuan HIDUP kita adalah utk mendapatkan KEREDHAAN ALLAH SWT...
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2017 11:47 AM | Show all posts
TUJUAN HIDUP

Orang yang mempunyai fikiran yang matang akan berkata : Kita makan untuk hidup.

Tapi orang yang berfikiran cetek dan tak matang pula mengatakan : Kita hidup untuk makan. Orang yang bersifat materialistik pula berkata : Kita hidup untuk mencari harta yang ada di pelosok dunia ni. Barulah terasa nikmat!

Bukankah setiap hari, 5 hari sekali dalam solat fardu kita, kita berjanji dengan Allah? Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanya untuk Allah, Tuhan sekalian alam. Itulah janji kita dalam solat. Adakah itu bukan matlamat? Adakah itu hanya bicara mulut sahaja tanpa mengerti dan menghadam maksudnya yang mendalam? Allah. Itulah tujuan dan matlmat keseluruhan hidup kita.

aku hadapkan wajahku kepada (Allah) yang menciptakan langit dan bumi dengan penuh kepasrahan (mengikuti) agama yang benar, dan aku bukanlah termasuk orang-orang musyrik. (Surah al-anam : 79)

Orang yang beriman akan menjawab : Manusia hidup hanya untuk Allah dan untuk hidupnya yang kekal abadi (di akhirat nanti).

maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka (dengan apa yang demikian) Maha Tinggilah Allah yang menguasai alam, lagi yang tetap benar. (Surah al-mukminun : 115-116)

Alangkah besarnya perbezaan antara orang yang hidup untuk dirinya sendiri dengan orang yang hidup untuk Tuhannya. Dunia yang indah dengan fatamorgana. Siapa yang tak tergoda dengan kenikmatan yang diperoleh di dalamnya? Harta, pangkat, darjat dan wanita. Kita pasti hanyut! Kecuali orang-orang yang hati dan jiwanya dekat dengan petunjuk dan hidayah serta nur Allah. Beruntunglah! Semoga kita termasuk golongan insan-insan yang beruntung di hari akhirat kelak. Amin

katakanlah, matabenda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja. (Surah al-Nisa : 77)



MATLAMAT INGIN KE SYURGA

Syurga adalah kampung idaman kita. Dunia ini ibarat jambatan untuk kita menuju ke negeri akhirat. Berjalanlah di atas jambatan dunia ini dengan penuh takwa dan berhati-hati kerana kita mungkin akan tersungkur di tengah jalan. Jangan sampai kita terhumban ke Neraka. Nauzubillahi min zalik.

Setiap manusia pasti mengimpikan Syurga. Namun, adakah kita mengamalkan segala yang diperintah Allah? Adakah kita betul-betul patuh dan taat pada-Nya? Adakah Syurga akan menerima kita? Layakkah kita untuk menghuni Syurga yang barakah?

(iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia ; Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab Neraka.. (Surah al-imran : 191)

Berjuanglah dalam hidup agar kita mujahadah. Berkorbanlah semata-mata kerana-Nya. Berlumba-lumbalah dalam mengerjakan kebaikan. Berpesan-pesanlah dengan kebenaran dan kesabaran. Kejarlah cinta dan kasih sayang-Nya. Semoga kita berjaya menggapai reda-Nya kerana hidup takkan pernah bererti dan bermakna tanpa reda Yang Maha Esa.

Daripada Abu Said al-Khudri r.a., Rasulullah s.a.w. berkata kepadanya : wahai Abu Said! Siapa yang meredai Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad sebagai nabi ; maka wajiblah baginya Syurga. (Riwayat Muslim)



Jadikan Syahid itu cita-cita tertinggi kita..

Jadikan Allah tujuan utama kita..

Jadikan Syurga matlamat hidup kita..

Semoga kita bertemu dengan erti hidup yang sebenarnya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2017 08:45 PM | Show all posts
Tersenyumlah, bkn hanya karena kamu sedang bahagia, tapi karena dengan tersenyum kamu akan membuat dirimu bahagia

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:44 AM | Show all posts
Tujuan hidup...





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2017 11:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidup jd lebih bererti jika ada manusia yg dikasihi di sisi...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2017 11:46 AM | Show all posts
Hidup ni hanya sementara. Platform sebagai persediaan untuk kehidupan yang abadi.

Mungkin juga hidup di sini akan hanya jadi kenangan ketika di sana kelak. Yang penting, hidup ini untuk merasa ajer apa yg ada di muka bumi ini, selagi tidak melanggar aturan agama....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2017 12:10 PM | Show all posts
Bukanlah yang baik sebelum ni tapi cuba untuk jadi terbaik disisi Dia.

Semua jadi tiba2. Ayah meninggal sebab jatuh. Then i ambik positif.

Allah sayangkan kami semua. Dia bagi peluang untuk berubah. Inshaallah selalu doa untuk bersama2 dengan ayah di syurga nanti.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2017 12:12 PM | Show all posts
TQ super momod....kita tengah kutip tacang....

Comments

no prob. buka lah thread baru...  Post time 11-5-2017 12:15 PM
Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2017 08:40 AM | Show all posts
aku tidak minta banyak. aku cuma ingin nikmati hidup aku dengan orang yg benar2 dapat terima segala kekurangan dan kelebihan aku seadanya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2017 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku ingin hidup yg damai....bukan kaya ....cuma damai..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2017 05:08 PM | Show all posts
ada apa dengan hidup kita....
Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2017 05:09 PM | Show all posts
Only in the remembrance of Allah can the heart find peace
Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2017 05:12 PM | Show all posts
Lirik lagu: Ya Rasulullah
by: Raihan

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu
Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kukucup tanganmu
Moga mengalir keberkatan dalam diriku
Untuk mengikut jejak langkahmu

Ya rasulullah ya habiballah
Tak pernah kutatap wajahmu
Ya rasulullah ya habiballah
Kami rindu padamu
Allahumma solli ala Muhammad
Ya rabbi solli alaihi wasallim ( 2x )

Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kudakap dirimu
Tiada kata yang dapat aku ucapkan
Hanya Tuhan saja yang tahu

Kutahu cintamu kepada umat
Umati kutahu bimbangnya kau tentang kami
Syafaatkan kami
Alangkah indahnya hidup ini
Andai dapat kutatap wajahmu

Kan pasti mengalir air mataku
Kerna pancaran ketenanganmu
Ya rasulullah ya habiballah
Terimalah kami sebagai umatmu
Ya rasulullah ya habiballah
Kurniakanlah syafaatmu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2017 09:27 PM From the mobile phone | Show all posts
untuk menghargai nikmat kurniaan Ilahi serta dalam melalui perjalanan kehidupan ,kita dpt melihat pelbagai bukti kebesaran Ilahi..semg kita akan insaf dan sempat bertaubat seblm nafas terakhir kita..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-5-2017 09:18 PM | Show all posts
Hidup itu indah jika kita dpt menghargainya.
Walau perit mcm mana pon dugaan..walau getir mcm mana pon ujian..
Senyum saja Dan positif selalu.
Akan sampai 1 masa nti..bahagia itu sendiri akan mendatangi kita.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 10:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Disamping orgtersayang
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 09:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidup ini bagai lampu dinding
Yang dinyalakan dimalam hari
Apabila minyak sudah kering
Ia kan pasti padam sendiri..

Haa, nasyid terus. apa2 pun selagi masih hidup ni cubalah perbaiki mana2 kesilapan selagi mana masih sempat. Semoga hidup kita semakin tenang bagi menuju yang Abadi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 09:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by BalangMerah at 21-5-2017 04:02 AM

Masih hidup kerana diberi peluang,
Terus hidup kerana ada org tersayang,
Kekal hidup kerana semangat pejuang,
Akan hidup jika belum dipanggil pulang..
Jumpe lagi sayang,
Di syurga yang indah tanpa wayang  

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 09:47 AM | Show all posts
Kehidupan adalah jalan cerita yang rahsia, yang baru kita kenal hari ini. Namun bila kita tinggalkan semalam, kita terlalu rindu. Kerinduan itu yang membuatkan kita keep going. Untuk explore apa lagi yang kehidupan janjikan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 04:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Hidup umpama layang - layang

Tiada pegangan agama maka akan terbang bebas lah kt sehingga kt letih dan terjatuh di tanah tanpa dipedulikan oleh org lain

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 05:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Life is too short to be sad.. just enjoy your life.. do whatever you want to do..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 08:17 AM From the mobile phone | Show all posts
     My prinsip
louistomlinson1.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 09:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku perlu hidup keran ingin menjalani hari tua bersama yg tersayang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-5-2017 09:48 AM | Show all posts
Aku cuma nak hidup macam orang biasa..
Yang ada pasang surut..
Yang akan tempuh susah dan senang..
Yang perlu kerja kuat untuk dapatkan sesuatu..
Jadinya aku akan bersyukur dengan apa yang aku ada..
Hargai apa yang aku dapat..

Aku tetap nak jadi macam apa yang aku ada sekarang..
Yang hati akan cepat tersentuh melihat orang dalam kesusahan..
Jadi aku akan berusaha bersungguh2 untuk membantunya..
Dan melihat dalam sisi hidup aku dan keluarga aku..
Apa aku perlu buat supaya aku dan keluarga aku tidak diduga dengan kesusahan begitu..

Hidup ini bukan antara kita dengan Allah sahaja aje..
Tapi, juga hubungan kita dengan makhluk Allah sahaja..
Jadi, dengan melalui normal fitrah hidup
Yang ada senang dan susah..kaya dan miskin..
Kita akan percaya..
Allah itu ada.. yang kita wajib untuk patuh kepadaNya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2017 10:48 AM From the mobile phone | Show all posts
If I choose to live for a second time,ill bring u along..i miss us..but for now move forward enjoy every bit of it for I know ill c u again...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.068089s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list