Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
2749
View
38
Reply

Kenapa Perlu Tutup Cermin DiRumah Bila Ada Kematian?

[Copy link]

Author: Borak_Ola       Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-3-2017 08:55 AM | Show all posts |Read mode
Kenapa Perlu Tutup Cermin DiRumah Bila Ada Kematian?
Timbul juga tanda tanya mengapa amalan menutup cermin ini dilakukan apabila ada jenazah di dalam rumah, namun memandangkan situasi yang tidak sesuai, persoalan ini selalu disimpan dan akhirnya dilupakan begitu saja.
16998207_1935166870048678_7469640894907739977_n.jpg
Ini adalah perbuatan pelik, ada jenazah cermin pula ditutup. Menutup cermin-cermin muka dengan kain apabila jenazah ada di dalam rumah hampir menjadi kebiasaan masyarakat kita.

Namun, bila melihatkan amalan menutup cermin dengan kain ini hampir menjadi kemestian, persoalan ini perlu mendapat penerangan yang jelas.

Apa hukumnya dalam Islam perbuatan menutup cermin muka ketika ada jenazah didalam rumah.
Berikut ialah maklumat yang perolehi dari sebuah laman soal jawab agama. Wallahualam bissawab
17022035_1935166873382011_882925274545082400_n.jpg
Kami tidak menjumpai saranan dari Rasulullah saw supaya menutup cermin-cermin muka ketika terdapatnya jenazah dalam rumah tersebut. Apa yang kami temui ialah ianya merupakan amalan orang tua-tua dahulu yang beranggapan bahawa, cermin hanya digunakan oleh Si Mati ketika hidupnya sahaja. Apabila telah mati, cermin tersebut tidak berguna lagi kerana mengikut Kepercayaan Kuno Masyarakat Hindu, roh atau hantu tidak boleh melihat dirinya dalam cermin.

Maka untuk menjaga hati dan perasaan serta bagi menghormati roh tersebut, setiap cermin muka dirumah simati tersebut perlulah ditutup. Perbuatan tersebut mengikut syarak adalah dilarang kerana ianya adalah perbuatan yang tidak dilakukan oleh Rasulullah saw serta dianggap sebagai satu perbuatan khurafat yang menyalahi syarak.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 09:57 AM | Show all posts
akak tutup cermin takut jenazah muncul belakang akak..
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 09:59 AM | Show all posts
tapi kat kampung saya..sampai kena marah dgn orang2 tua klu tak tutup cermin..gambar pun kena tutup
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Xsyirik ke bt camni? Aku ada lah tgk masa arwah pakvik meninggal...mak sedara aku tutup cermin kt rumh dia...heran gak...pastu skrg bru dpt relate...melayu dan adat hindu xdpt dipisahkan.
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 10:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Org melayu dulu2 byk guna agama hindu dlm hidup depa...bersandinglah,langkah bendul lah,ni yg bqru tahu meninggal tutup cermin kt rumah.
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 10:27 AM | Show all posts
adikfatin replied at 20-3-2017 10:02 AM
Xsyirik ke bt camni? Aku ada lah tgk masa arwah pakvik meninggal...mak sedara aku tutup cermin kt ru ...

bersanding..berinai..
melenggang perut..
belah mulut bayi..
sembah.. (majlis adat istiadat)
kenduri arwah.. (3 hari, 7 hari, 40 hari, 100 hari)
guna sireh pinang, beras kunyit..
tabur bunga bila ada kematian(biasanya di kubur)
ni antara adat2 yg popular yg melayu ikut dari hindu..

tutup cermin bila ada kematian.. ade jgk dgr2 tp xtau dari ajaran mana..


Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 10:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Masa arwah bapak aku meninggal ...xtau sapa.. adik aku kot... tutup cermin pastun turunkan gambar2.. semua gambar manusia bukan gambar arwah aje... xtau kenapa n x bother nak tanya pon sbb tgh sedih n kalut kan
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 10:48 AM | Show all posts
khurafat jer tu.
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 11:40 AM | Show all posts
Aku Tanya member aku, budak India, dia bgtau supaya org yang datang melawat simati tu tumpu perhatian kat simati, bukan dok belek2 muka kat cermin...
entah la...
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 11:45 AM | Show all posts
keluarga besar aku dah beberapa kali kematian..xde plak sekalipun org suruh ttup cermin
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 12:06 PM | Show all posts
khurafat
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 03:15 PM | Show all posts
Hawau benau aku tanya akak kerani sebelah aku ni... "memang ler nanti roh tgk dia dah mati pastu nanti yang bawah kain tu hidup"...

Aku pernah dengar benda tapi setakat Arwah atuk, nenek dah bapak sedara aku meninggal tak perasan pulak...
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 05:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Family aku masih mengamalkan tutup cermin dan turunkan/terbalikkan gambar..bila tanya, sedara mara cakap tak elok..macam tak elok kalau ada reflection jenazah kat cermin..ntah la
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 08:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Cermin tutup takut ada yg berhiaslh dpn cermin masa menziarahi jenazah...kn x elok..gmbar takut yg jatuhkn aib..cthnya gmbar x bertutup aurat ke ..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 09:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak penah amalkan among my family & tak perasan pulak bila menziarah kematian sapa2. I tak tau ada adat macam ni rupanya..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-3-2017 01:48 PM | Show all posts
AbukRokok replied at 20-3-2017 11:45 AM
keluarga besar aku dah beberapa kali kematian..xde plak sekalipun org suruh ttup cermin

keluarga besar aku dah beberapa kali kematian..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 02:19 PM | Show all posts
tak perasan pula bab ni.ni kalau kat rumah atok sedara aku yang meningal jenuh la nak beli kain tutup cermin pasal rumah dia tu ada satu bahagian cermin sama besar dengan dinding..kalau raya tak yah risau muka comot.lepas makan lalu je depan cermin.belek lah muka puas puas.
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 03:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Cermin tu kegunaan dia kan untuk grooming.. orang tgh berkabung, manalah sempat nak pikir utk berdandan. Abis2 pun janji muka bersih, rambut sikat je dh cukup.
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 08:22 PM From the mobile phone | Show all posts
owh xtau pulak.masa arwah atok meninggal semua org sibuk.xde spe hirau cermin tutup ke x.nak ngaji,nak solat jenazah,nak mndikan arwah.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 10:57 AM | Show all posts
adikfatin replied at 20-3-2017 10:02 AM
Xsyirik ke bt camni? Aku ada lah tgk masa arwah pakvik meninggal...mak sedara aku tutup cermin kt ru ...

melayu dan hindu berpisah tiada kekdahnyaa...
cuma realiti jer menafikan....

Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 01:21 PM | Show all posts
chinta89 replied at 20-3-2017 10:27 AM
bersanding..berinai..
melenggang perut..
belah mulut bayi..

belah mulut ni bertahnik kan...  bukan ada ke dalam agama?  sebab pakcik2 aku selalu suruh ustaz datang buatkan kat anak2 sedara aku...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 01:36 PM | Show all posts
eyansss replied at 22-3-2017 01:21 PM
belah mulut ni bertahnik kan...  bukan ada ke dalam agama?  sebab pakcik2 aku selalu suruh ustaz d ...


Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 01:46 PM | Show all posts

lerrrr...  gigih la aku ikut buat kat anak aku haritu...  ceh...  tq chinta for ur input...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 02:10 PM | Show all posts
eyansss replied at 22-3-2017 01:46 PM
lerrrr...  gigih la aku ikut buat kat anak aku haritu...  ceh...  tq chinta for ur input...

iols pun terkejut jugak bila tahu.. sb dari kecik mmg selalu tgk family buat kan..
sbnrnya byk yg iols pun x sangka adat hindu ni mmg byk yg kte ikuti tetapi disesuaikan dgn agama dan budaya melayu.


cth : mse arwah tok guru meninggal, ramai yg pertikai kerana x buat mjlis tahlil. sb itu adat hindu.. so, xde nk majlis2 makan 40 hari ke 100 hari ke,..

bab2 mcm ni iols cuba baca2 dlm buku, internet, dan tanya2 org yg lbh arif. ternyata budaya melayu dah mmg berakar umbi dari adat agama lain..



Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 03:55 PM | Show all posts
masa arwah abah meninggal hari tue, xde tutup cermin. mgkin kematian mengejut, semua mcm terkejut. semua lupa
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.083376s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list