JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1043
View
49
Reply

Decoupage

[Copy link]

Author: FanTasyCreaTioN       Show all posts   Read mode

Author
Post time 5-12-2018 11:23 PM | Show all posts |Read mode
Edited by FanTasyCreaTioN at 6-12-2018 06:55 AM
Seni decoupage sangat cantik kalau kita betul berminat untuk mendalami lebih dalam berkaitan dengan kraf ni
Decoupage membawa maksud menghiasa sesuatu objek dengan menampal kertas ( tisu selalu nya ) untuk menjadi "sebahagian" dari objek tersebut dan menjadikan ianya lebih cantik.

Kali ni FC D.I.Y petias lama menjadi tempat simpan pakaian yang jarang d pakai. Nak buang malas sebab rumah abang tingkat 4 .. huhu tak larat nak mengangkut ke bawah.

Jom!!~

ni petias nya .. FC buang bahagian atas tu

fm1.jpg

fm3.jpg

ni bahagian pintu

fm4.jpg

fm5.jpg

letak jaring kat bawah tu

fm2.jpg

fm6.jpg

fmm2.jpg

fmm1.jpg
fmm3.jpg
fmm4.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 12:44 AM | Show all posts
antara hasil decoupage yang FC buat ..
menggunakan "papan hitam" .. banyak jual kat D.I.Y

cantik untuk hiasan meja pengantin
cantik untuk sebagai hadiah kenang kenangan


dc9.jpg


Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 01:38 AM | Show all posts
lawanya .. pandai kaka buat ..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 06:44 AM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 6-12-2018 01:38 AM
lawanya .. pandai kaka buat ..
Terimakasih!!!~ Try la buat

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 06:55 AM | Show all posts
Lenkali jangan buang kotak bekas kita beli sesuatu ..
boleh buat jadi cantik gni

Bahan :
Kotak

Gam Putih
Warna putih acrylic

Warna putih Buncho
Bekas untuk mencampur kan warna putih ( sedikit buncho + acrylic )

dc6.jpg

campuran Gam Putih dengan sedikit buncho putih dan acrylic putih

dc2.jpg

Warna kan kotak dengan campuran tadi. Keringkan

dc7.jpg

bersambung


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 07:00 AM | Show all posts
sambungan..

FC kali ni guna kertas nipis khas untuk decoupage . Beli kat Daiso

dc1.jpg

sapu gam putih kat satu bahagian dulu..
pastu baru tepek kertas nipis tu..
buat kesemua bahagian
bila kering .. sapu varnis / sealer
dc3.jpg

dc4.jpg

dc5.jpg

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 07:08 AM | Show all posts
Hiasan kotak lagi

Hiasan kotak (2)

kali ni FC hias kotak bekas beli usb fan

dc10.jpg

dc11.jpg

kali ni FC guna 2 corak kertas tisu
dc17.jpg

dc19.jpg

bersambung


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 07:14 AM | Show all posts
Hiasan kotak(2)

sambungan

ini kita guna untuk"mewarnakan" objek supaya sama / lebihkurang warna kertas tisu yang kita nak guna.
Rata - rata pemerhatian FC .. ramai suka background putih

dc11.jpg

warna kan gni

dc12.jpg

dc13.jpg

dc14.jpg

Mengapa tak spray jer? kan senang kan ..
sebenar nya FC dah buat gtu .. gagal .. total failed
sebab bila spray permukaan tu jadi licin..
tak melekat elok tisu nya

Biarkan kering.

bersambung...



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 07:19 AM | Show all posts
Hiasan kotak (2)


sambungan..

sambil nunggu kering .. kita sedia kan tisu yang kita nak guna tu

potong keliling yang kita nak pakai

dc17.jpg

pastu selow selow gam kan kat kotak tadi
dc28.jpg

untuk bunga bunga pula .. FC guna teknik ni
dc30.jpg

dc30a.jpg

bersambung ...


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 07:24 AM | Show all posts
Hiasan kotak (2)


Tada !!~ nak siap dah!!~

ikut cara seterus nya

dc31.jpg

Tada!!!~ Siap~~


dari kotak ni ...
dc10.jpg


menjadi gni

dc32.jpg

Selamat mencuba

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 12:05 PM | Show all posts
Terimakasih Mod @friedfishsoup  

Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 02:26 PM | Show all posts
nice.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2018 04:17 PM | Show all posts
Terimakasih
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 07:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow....cantiknya saya pernah buat decoupage ni...lama dah tak main kraf ni...rindu pula..selalunya sya buat pada botol yg dah tak guna...kraf2 begini boleh menjana pendapatan...fauxcake pun seronok buat...
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 07:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantiknya hasil kerja tangan FC. Saya pernah buat decoupage sekali on wood. Kemudian saya beralih ke folk art on wood menggunakan cat akrilik. Dah lama berhenti buat folk art akibat komitmen kerja dan keluarga. Hobi saya yang terkini ialah watercoloring.
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 08:06 PM From the mobile phone | Show all posts
cantikkkkk.. meols tau pasal decoupage ni pon dr ig kak ecah.. kak ecah ad buat yg mcm 3d/emboss/timbul gitu.. fc ade buat yg jenis gitu x??
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 11:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Wah cantik nya... berseni sungguh tangan u kn
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 11:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Kreatifnya kaka FC. Nak cubalah. Lately ni datang minat pulak nak buat benda gini
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 11:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Rajin gile..
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 11:42 PM From the mobile phone | Show all posts
cantiknyer...tgn i xbseni...mmpu tgk jela
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:19 AM | Show all posts
Redvelvet3 replied at 6-12-2018 07:53 PM
Wow....cantiknya saya pernah buat decoupage ni...lama dah tak main kraf ni...rindu pula..selalunya s ...
meh laa .. kongsi kongsi sini

suka nengok nengok

mana tau dapat idea ..
sharing is caring  ( pasal crafts jer )

FC lebih focus kat clay sebab banyak sangat benda boleh buat dari clay
masa dan tangan ja tak cukup

fauxcake pun best
cuma nak bermain dengan plaster tu la huhuhu remeh gegiler

kotor
tapi nanti nanti balik kampung nak buat fauxcupcakes untuk hiasan rumah sendiri
hehe hiasan rumah sendiri best
selain boleh buat rumah jadi cantik
tu promo pree kalo ada tetamu yang datang

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:24 AM | Show all posts
saizeriya replied at 6-12-2018 07:54 PM
Cantiknya hasil kerja tangan FC. Saya pernah buat decoupage sekali on wood. Kemudian saya beralih ke ...
Decoupage ni FC blom explore sangat
takat haha ada yang cabar sebab dia terer tentang ni

kebetulan tu memula kita cuba cubakat kotak
eh.. senang .. cuma kena perlu kesabaran jer kan
nak tekan tisu tu skit demi skit huhuhu


pastu kena ada tisu tisu yang menarik.. baru best

perghhh!!~ ni mesti terer melukis ni..
meh la tunjuk / buka thread pasal tu
nak juga belajar

Terimakasih

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:31 AM | Show all posts
multinicky replied at 6-12-2018 08:06 PM
cantikkkkk.. meols tau pasal decoupage ni pon dr ig kak ecah.. kak ecah ad buat yg mcm 3d/emboss/tim ...
FC tau pasal decoupage ni dari pinterest
hahaha situ lubuk segala gala nya kan

memula tu tak minat sebab .. terhad nak jumpa tisu cantik cantik ni
yer la bila kat ulu ni.. semua terhad
pastu balik kampung .. tengok tengok kat kedai .. beli skit  bawak balik sini
tu yang sakan decoupage kotak tu

pastu singgah rumah abang long
banyak juga kedai jual .. beli lagi

petias lama jadi tempat simpan baju

FC blom lagi jenguk FB kak ecah
2 hari ni sedaya upaya abis kan tempahan .. bunga rose dalam cengkerang
dah tarik nafas nanti boleh nengok nengok

mahal laa orang jual tisu online .. hat yang cantik cantik sekeping rm2.50
blom termasuk postage tu

yang 3D tu blom buat .. yang jenis layer by layer kan




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:32 AM | Show all posts
Iema5008 replied at 6-12-2018 11:02 PM
Wah cantik nya... berseni sungguh tangan u kn
Terimakasih !!~ meh la cuba


Decoupage ni akan jadi cantik kalo dapat tisu yang cantik.. tu bagi FC la
nak dapat tisu yang cantik tu la .. huhuhu


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-12-2018 08:35 AM | Show all posts
Leeanne88 replied at 6-12-2018 11:28 PM
Kreatifnya kaka FC. Nak cubalah. Lately ni datang minat pulak nak buat benda gini
Jom la!!~~

best nyer ada geng bersenicamni.. seronok sesangat


cuma tu la
kena rajin carik tisu cantik cantik  




Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.059982s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list