Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
5589
View
62
Reply

Aliff Aziz mengaku bersalah atas 2 tuduhan – mencuri dan berkelakuan tidak senonoh di tempat awam

[Copy link]

Author: kp5x       Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-8-2020 09:14 PM | Show all posts |Read mode
Edited by kp5x at 9-8-2020 01:17 PM

Aliff Aziz mengaku bersalah atas 2 tuduhan – mencuri dan berkelakuan tidak senonoh di tempat awam

Oleh: NURULKHASANAH AGOST

SINGAPURA: Pelakon dan penyanyi Aliff Aziz hari ini (7 Ogos) mengaku bersalah atas dua tuduhan - mencuri dan berkelakuan tidak senonoh di tempat awam. Satu lagi pertuduhan diambil dalam pertimbangan.

Aliff tampil di Mahkamah Negara pagi tadi dalam keadaan kemas berbaju putih, sambil ditemani ibunya, S Hafiza Basharahil.

Menurut kertas pertuduhan yang dibacakan kepada Aliff sebelum pengakuan bersalah dibuat tadi, tuduhan pertama adalah bagi mencuri wang sebanyak S$300 dan 1 juta rupiah (S$94) milik seorang pelakon dan ahli politik Indonesia.

Menurut Hakim Victor Yeo, bagi pertuduhan pertama ini Aliff boleh dikenakan hukuman "penjara mandatori".

Pertuduhan kedua adalah bagi kelakuan tidak senonoh dengan menjerit-jerit dan menunjukkan isyarat-isyarat menggunakan tangan semasa berada di tempat awam.

Hakim menambah, bagi pertuduhan kedua ini, Aliff boleh dikenakan denda tidak melebihi S$2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Pertuduhan ketiga yang diambil dalam pertimbangan adalah mencuri sekotak rokok Marlboro dan pemetik api.

Apabila Hakim Victor Yeo bertanya sama ada Aliff memahami pertuduhan dan hukuman yang boleh dikenakan ke atasnya, dia mengangguk dan menjawab "ya”. Aliff kemudian mengaku bersalah atas dua pertuduhan mencuri dan berkelakuan tidak senonoh di tempat awam.

(Gambar-gambar: Petikan daripada video di media sosial)

Dalam rayuan bagi hukuman yang lebih ringan bagi pertuduhan pertama, peguam bela Aliff, Encik Muralli Pillai, meminta agar Hakim menimbangkan hukuman penjara antara satu dengan empat minggu bagi pertuduhan pertama. Ini "memandangkan jumlah wang yang terlibat dalam pertuduhan tersebut dan ia sudahpun dipulangkan", kata Encik Muralli.

Namun pihak pendakwa berhujah bahawa perbuatan Aliff memudaratkan mangsa, seorang warga Indonesia. Ini kerana beliau seorang pelancong di Singapura dan kehilangan wang akibat dicuri serta "menyusahkan" beliau.

Encik Murali kemudian berkata Aliff amat kesal di atas perbuatannya itu dan mengulangi lagi bahawa wang sudahpun dipulangkan.

Bagi pertuduhan kedua berhubung kelakuan tidak senonoh di tempat awam, Encik Murali menekankan bahawa tiada sebarang kecederaan atau kerosakan yang berlaku akibat perbuatan Aliff.

Keadaan mental Aliff pada waktu kejadian bagi kedua-dua pertuduhan juga disifatkan oleh Encik Murali, yang merujuk kepada laporan perubatan ke atas Aliff, sebagai "mengalami masalah psikiatri".

Hakim kemudian mengarahkan Aliff dirujuk ke Institut Kesihatan Mental (IMH) untuk menjalani pemeriksaan psikiatri untuk mengetahui sama ada Aliff boleh diletakkan di bawah Arahan Rawatan Mandatori (MTO)

Di bawah Arahan Rawatan Mandatori, pesalah yang didapati mengalami masalah psikiatri yang boleh dirawat akan diarahkan menjalani MTO sebagai ganti hukuman penjara.

Aliff akan kembali dihadapkan ke mahkamah pada 14 September nanti untuk mendengar hukuman ke atasnya dijatuhkan.

CURI WANG AHLI POLITIK INDONESIA KERANA PERLU WANG

Sekitar pukul 12.00 tengah malam pada 7 Jun 2019, Aliff bertemu dengan seorang pelakon dan ahli politik Indonesia bernama Raja Yunika Perdhana Putri , 32 tahun, di Hotel Studio M yang terletak di 3 Nanson Road.

Pertemuan itu bertujuan untuk mereka berbincang bagaimana Raja Yunika boleh membantu memperluaskan kerjaya nyanyian Aliff ke Indonesia.

Selepas berbincang, Raja Yunika naik ke tingkat dua biliknya, sekitar pukul 1.00 pagi untuk berehat. Beliau bagaimanapun meninggalkan begnya di tingkat satu bilik itu.

Semasa Raja Yunika berehat, Aliff membuka beg beliau dan mengambil wang sebanyak S$300 dan 1 juta rupiah (S$94.50), sebelum meninggalkan bilik tersebut.

Apabila Raja Yunika bangun kira-kira pukul 3.00 pagi beliau mendapati wangnya sudah tiada. Namun apabila beliau bertanya kepada Aliff menerusi panggilan telefon, Aliff tidak mengaku.

Raja Yunika kemudian membuat aduan polis.

Aliff kemudian mengaku mencuri wang tersebut kerana dia memerlukan wang, yang kemudian digunakan untuk membeli makanan dan sebagai tambang pengangkutan.

Aliff sudahpun membayar balik wang sebanyak S$400 kepada Raja Yunika.

TERUS CETUS KEKECOHAN DI TEMPAT AWAM, MESKI DIARAH BERTENANG

Sekitar pukul 4.00 petang pada 10 November 2019, seorang pegawai polis yang juga saksi kes - Sarjan Lee Qi Theodore - tiba di Orchard Tower bersama rakan sejawatannya untuk menjalankan tugas.

Pada pukul 5.30 pagi, Lee terdengar bunyi bising.

Beliau kemudian ternampak Aliff , yang sedang dalam keadaan mabuk, menjerit-jerit serta menunjukkan isyarat tangan ke arah seorang individu lain. Kedua-duanya dikerumuni orang ramai, yang sebahagian daripadanya cuma untuk menenangkan keadaan.

Lee kemudian menghampiri Aliff dan menasihatinya agar bertenang. Aliff kemudian bertenang dan berlalu pergi.

Lee dan rakannya mengekori Aliff dari jauh untuk memastikan dia tidak mencetuskan kekecohan lagi. Bagaimanapun, sekitar pukul 6.25 pagi, Aliff mengulangi lagi perbuatannya.

Aliff juga menghampiri sebuah teksi dan menendang bahagian kiri hadapan teksi tersebut. Namun tiada kerosakan berlaku pada teksi itu.

Meskipun Lee sekali lagi menyuruh Aliff bertenang, kali ini dia tidak menghiraukan arahan itu.

Aliff kemudian bertembung dengan seorang kenalannya dan berjalan bersama. Sekalipun demikian, Aliff dan kenalannya itu tiba-tiba bergelut dan mula saling menolak antara satu sama lain serta menjerit-jerit.

Lee dan rakannya kemudian menangkap Aliff.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 8-8-2020 09:33 PM From the mobile phone | Show all posts
kesian btol iols dgn dia ni.. dulu kemahen jadi dambaan since baru2 debut.. but now jadi lagu ni.. sayang btol..
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 09:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Xpe Bella ade sentiasa membela dan membele...semuga dipermudahkan urusan tuk anak2 n Ibu bapa kedua manusia ni
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 09:48 PM | Show all posts
solat tu menjadikan kita manusia.
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Xpe Aliff, kalau rasa nak ngamuk nnt, Bella bawa pusing2 dgn vellfire baru dia
Sejuk skit kena aircond kan
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 09:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Jun 2019 tahun lepas tu br lepas cerai kan? Adoi begitu terdesak tak berduitnya sampai sanggup mencuri..nasib la tak bunuh org je dia xbuat. Semoga ini menjadi titik permulaan utk dia.insaf dan jadi.muslim sejati dan membahagiakan bella
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian dgn anak2 dia.. malu dpt bpk mcm ni
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:03 PM | Show all posts
Manusia kalau dah terlibat dengan najis dadah and alcohol ni memang susah dah nak jadi "manusia".
Good luck, Bella.
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:05 PM | Show all posts
Tak turn off ke husband camnj. Org lain husband hebat baik budinpekerti
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Cookeelaat replied at 8-8-2020 10:03 PM
Manusia kalau dah terlibat dengan najis dadah and alcohol ni memang susah dah nak jadi "manusia".
G ...

Masalahnya masih ramai rakyat Malaysia yg pejam mata kononnya suami kena buatan org ataupun saka.. tu semua reason utk dorang pertahankan rumahtangga
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Apo pukul 12 mlm jumpa pompuan utk membincangkan hal kerjaya di bilik hotel
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak apa
Bini si Bella tu dah kaya hasil simpati cerita cerai dgn kau.dulu
Kau mntak jela dia Bantu
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg sorg br bli keta.. yg sorg asyik buat hal.. bertabahla bella oii..
Aku rsa bni dia yg tolong bayaq denda
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:26 PM From the mobile phone | Show all posts
kebanggaan bella. ko haderr????
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 10:28 PM From the mobile phone | Show all posts
nasib baik dah ada orang kutip.. janji berlaki..
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2020 11:34 PM From the mobile phone | Show all posts
barfi replied at 8-8-2020 10:12 PM
Masalahnya masih ramai rakyat Malaysia yg pejam mata kononnya suami kena buatan org ataupun saka.. ...

In denial. Takut nak start over. Takut label janda tu. Kesian anak2 takde bapa lah.
Lagi kesian kalau ada bapa spesis macam Aliff ni.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 11:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Kesian anak2 die....bwk2 la insap..
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 11:46 AM | Show all posts
bawak2 lah insaf aliff. anak dah 2 tu.
takkan nak tunggu anak 3 baru nak berubah....
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 12:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Problematic betul dia ni.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2020 12:05 PM From the mobile phone | Show all posts
kuku^panjang replied at 9-8-2020 11:46 AM
bawak2 lah insaf aliff. anak dah 2 tu.
takkan nak tunggu anak 3 baru nak berubah....

masa kejadian tu ank baru sorang... tak tau lah sempat ngongkek ke tak dgn bella asalberlakilahh tu...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list