Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12
Return to list New
4732
View
31
Reply

[Komunikasi] SMS dan Anda

[Copy link]

Author: mysara       Show all posts   Read mode

Post time 4-2-2006 02:08 AM | Show all posts
Originally posted by ajinomotonosuga at 4-2-2006 02:06 AM



uih rajinnya ko bleki..aku nak sms sebulan sekali pun payah..setaun buleh kire dengan jari..tak payah campur jari kaki

couldnt be bothered ler bleki..i got my own world.:kant:
...heh...and ive got mine too...to each its own yeah...:cak:
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-2-2006 01:32 PM | Show all posts

Reply #18 seribulan's post

i hope so :bgrin:
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2006 05:04 PM | Show all posts
Originally posted by mysara at 4-2-2006 01:14 AM
okie... so apa pendapat rasyid pula?
maksud sara, kembangkan apa yg rasyid faham ttg topik ni lar




tak reti na kembangkan da. .
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-2-2006 12:55 AM | Show all posts
SMS akan menyebabkan kerencaman bahasa berlaku, jadi sara rasa elok jika penggunaan akronim SMS diperkenalkan oleh badan2 yg cinta akan BM
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2006 10:55 AM | Show all posts
Originally posted by mysara at 2-2-2006 10:39 AM
Sejauh manakah kepentingan SMS mempengaruhi hidup anda?
pelbagai promosi dan tawaran dibuat oleh pihak kapitalis bagi mewajarkan lagi budaya meng'sms' di kalangan rakyat malay ...

senang, cepat dan ringkas...
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2006 10:01 PM | Show all posts
SMS punca pelajar tak cukup tidur


CANBERRA: Lebih 40 peratus pelajar sekolah di Australia menghadapi gangguan tidur kronik yang menyebabkan mereka cepat meradang dan ketinggalan dalam pelajaran keesokan hari, menurut satu kajian.



Kebanyakan pelajar kehilangan waktu tidur berharga kerana berjaga sehingga lewat malam menghantar sistem pesanan ringkas (SMS) kepada rakan mereka, kata pakar pendidikan dan pakar psikologi klinikal, Andrew Fuller.

Fuller, yang mengendalikan penyelidikan pada peringkat sekolah mengenai tabiat tidur pelajar, mendapati komunikasi menerusi SMS menyebabkan pelajar perempuan lebih ramai mengalami gangguan tidur berbanding pelajar lelaki.

Dalam satu contoh tahun lalu, dalam tinjauan ke atas 213 pelajar lelaki dan 193 pelajar perempuan, 42 peratus pelajar lelaki dan 40 peratus pelajar wanita didapati mengalami masalah tidur kronik disebabkan pelbagai alasan sehingga ke tahap mengganggu tumpuan di sekolah.

Contoh ini secara adil menunjukkan aliran yang kita dapati di sepanjang waktu penyelidikan. Melihat pada aliran ini, jika sekumpulan pelajar menghantar SMS, mereka turut mengganggu sekumpulan pelajar lain.

Telefon berbunyi dan mereka terbangun. Ia seperti jam loceng kecil,

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-2-2006 10:17 AM | Show all posts
SMS menjadi budaya manusia masa kini, merampas keintiman, merampas kemesraan, menerjah suatu hubungan dengan kebisuan dalam aksara yang menyalahi tata yang menyingkatkan segala nikmat dan langgam suatu keindahan kata-kata dek kepantasan masa yang direbut oleh insan-insan yg tak betah erti diam krn diam itu bererti materi yg menyirna.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2019 12:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Penting bila takde line internet. Huhu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 24-4-2019 10:49 AM | Show all posts
Achik lebih suka SMS daripada ber wasap bagai sebb kalu gan pakciknya, lagi cepat dia baca..ni kira benda2 yang penting sangat nak sampai kan kalau maleh nak call dia lah...hahahhaa

selalunya klu dah gadoh2 manja orang tua tu, kami berSMS je...boleh??Wasap tu kekadang pokciknya bukan bukak pun data dia...buang maso achik je nak wasap bagai aihhh...tu sebb SMS ni kira penting gak la sebb klu internet line tak dak ..segala wasap ka, instg ka, weechat ka..semua masuk tong sampah heheheheh...

Tapi achik pantang sungguh aihhh kalo pokciknya balas SMS  cuma gan huruf - K -
Punya panjang lah kita sms dia balas hak tu je..tu mmg panjang lagi ler time gadoh orang tua kami..haahhaha..mau seminggu mkn beli kedai ja..tutup dapor den!!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-4-2019 01:40 PM | Show all posts
Saya lebih suka bercakap melalui panggilan tentang hal penting dari perlu menaip di sms mahupun whatsapp...rimas
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2019 11:52 AM | Show all posts
SMS hanya jika perkara itu betul-betul penting dan jika penerima tak ada WhatsApp (masih ada lagi org yang takmau guna data). Ini kerana SMS tak masuk dalam pakej talipon dan kena bayar "by usage".

Selalunya kalau betul-betul penting, cuba call dulu, tapi kadang kadang orang tu tak angkat call, jadi kena hantar SMS juga
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2019 11:19 AM | Show all posts
Sebulan sekali je sms ni kerap juga bulan ni...
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.082132s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list