Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
5710
View
95
Reply

...campak saja perkataan Merdeka...

[Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Post time 10-10-2008 12:41 PM | Show all posts
Sedapnya nak campakkan perkataan Merdeka...klakala pulak....

kalau tak merdeka lagi teruk ko tau! Cuba fikir yang positif...
Kerana Merdekalah kita...

1. Dapat sekolah /belajar percuma
2. banyak peluang belajar ke luar negara
3. Dapat beli kereta, ada kerja dan boleh berforum
4. Dapat bersuara secara demokrasi
5. dapat berniaga
6. Dapat buku teks percuma
7. Dapat bonus
8. Ada pesta bole merdeka
9. Ada cuti merdeka.
10. Orang tahu negara kita merdeka.

Merdeka bukan erti selesai semua masalah. Tetapi kita boleh selesaikan masalah kerana kita rakyat negara merdeka. Paling tidak ..kita tidak dijajah. Kalau pun ada yang mindanya masih dijajah, itu sebab individu.

Jangan senang-senang nak campakkan Merdeka...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-10-2008 08:11 PM | Show all posts

Reply #24 ajinomotonosuga's post

suke bermain2 kata mcm nih...

kemerdekaan bile kita sedar reflection kita tak semestinye apa yg kita alami. kadang2 bleh jadi bende di dlm hati. bile kita fikir kita sudah dihujung jalan, (kearah kemerdekaan), realitinye tidak sebagaimana yg kita nampak. kemerdekaan juga berlaku jika disudah temui jawapan kemerdekaan itu (spiritual liberty perhaps?), tapi ada org lain yg menyekat kemerdekaan jiwa kita dgn cara yg lain.

hmm....aku pun dah pening....anyway, i love this concept of kemerdekaan. kemerdekaan yg orang lain taknampak, danhanya exclusive pada diri kita.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2008 11:01 AM | Show all posts
VERY SUBJECTIVE.....SOME HOW IM PROUD TO BE MALAYSIAN....
SALAM MERDEKA untuk semua..Allahu Akhbar!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2008 03:21 AM | Show all posts
As a Malaysian, of course i luv Malaysia

Mana nak cari Malaysia lain?
Ada kat Afrika ker Malaysia lain, Ada kat China ke Malaysia yg lain tu, Ada kat Antartika ke Malaysia lain tu?

Tak ada...tak akan jumpa, kat sini lah Malaysia.

Mana mungkin akan ku campakkan merdeka itu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-11-2008 12:52 PM | Show all posts
hampir 51 tahun kite merdeka, susah payah orang terdahulu ntuk membebaskn negara kite ditangan penjajah ,ramai penduduk tanah melayu yang mempertahankan negara ini terkorban hanya untuk membebaskan negara dari penjajah yang hanya mengutip kekayaan di muka bumi kite ini..

setiap tahun negara membangun,walaupon ade saat kejatuhan,tp tetap menjadi sebuah negara yang terbilang dimuka bumi ini..

rakyat yang hidup sekarang hampir lupe pengertian merdeka, takkan la 50 tahun kite merdeka dan kite sanggup campak perkataan merdeka yang telah bnyak membawa perubahan..fikir2kan lah...


assalamualaikum..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2017 12:21 PM | Show all posts

Pakar Sejarah Universiti Sains Malaysia (USM), Dr Nazarudin Zainun berkata, erti 'harfiah' merdeka ialah bebas yang bermaksud kebebasan adalah bebas daripada apa-apa belenggu.
"Dari konteks bahasa pula, merdeka bermaksud berubah-ubah. Dulu, merdeka merujuk kepada merdekanya seorang hamba tetapi, sejak adanya penjajahan, erti kemerdekaan telah berkembang menjadi besar baik dari segi makna mahupun tindakan.
Namun, maksud merdekanya seorang hamba berbeza makna dengan merdekanya sesebuah negara. Bagi para pejuang, kemerdekaan itu tentu sekali mempunyai pengertian yang berbeza berbanding mereka yang sudah lahir dalam sebuah negara yang sedia merdeka, katanya.
Tambahnya, pengertian kemerdekaan bagi generasi muda adalah untuk mengisi kemerdekaan dan pada masa sama memastikan kemerdekaan yang dikecapi terus kekal melindungi agama, bangsa dan negara dari segi mental serta fizikal.
"Pemahaman kita mengenai kemerdekaan perlulah difahami dengan betul dan tepat barulah roh kemerdekaan itu boleh meresap dalam jiwa kita sehingga kita yakin dan percaya bahawa menjiwai erti kemerdekaan sebenar adalah sangat penting.
Generasi muda haruslah berusaha gigih dalam mempertahankan kemerdekaan negara kita dari terus dibelenggu fitnah serta hasutan daripada pelbagai sudut terutama sekali melalui media sosial. Jika dulu, untuk menakluki sesebuah negara itu, tentera asing perlu datang secara fizikal dalam mengawal pentadbiran negara kita tetapi kini, tidak lagi."

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2017 08:21 PM From the mobile phone | Show all posts
dulu masa kecik2 (tahun 90an) semangat sangat bila tiba sambutan hari kemerdekaan.bangun awal , mandi awal sebab nak tengok perbarisan depan tv.tema sambutan hari kemerdekaan pun hafal dimulut even masa tu tengah sekolah rendah.esoknya pergi sekolah seronok komen2 dengan kawan2 siapa yg menang perbarisan terbaik.
tapi zaman sekarang,sambutan hari kemerdekaan berlalu macam tu je sebagai hari cuti umum.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2017 02:40 PM | Show all posts
Masih lagi hangatnya erti kemerdekaan yang disambut...kini? perkataan merdeka disambut dengan cuti umum, perbarisan terbaik..kejut budak2 bangun awal nak pergi tengok perbarisan sempena hari merdeka, konsert, pemakaian baju daripada bendera....pernah tanya apa erti merdeka kepada kanak2 kalau penghayatan sebegitu yang diberi...explaination y penting dulu baru datang penghayatan...kalau dah ditabur sebegitu, memang tak sama masa zaman kegemilangan lagu2 patriotik...di jalan2 pon budak2 kecik boleh nyanyi sambil naik basikal...kini??? masih ada cuma semangat kemeriahan adakah berkurangan...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2017 07:03 PM | Show all posts
Merdeka...tp kalau hanya pd catatan sejarah saja dah x de ertinya merdeka tu.

Sbb skang ni ramai yg dah x reti nk hargai kemerdekaan yg kita ada pd hari ni.

Kemerdekaan yg ada skang ni pon x tau sampai bila mampu bertahan kalau dah ramai sgt yg nk menggadai dlm diam/ dlm terang..baik tua mahupun muda.

Tepuk dada tnya hati Dan fikiran..apa akan jd kalau MERDEKA bertukar menjadi JAJAHAN

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 11:39 AM From the mobile phone | Show all posts
nama je merdeka. 31 ogos setiap tahun kibar jalur gemilang...hakikatnyer...errmnn:zz:zz

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 07:25 AM | Show all posts
merdeka itu bukan hanya dilihat dari mata, tapi dari jiwa, telinga dan juga minda..... kadang-kadang... kita fikir kita sudah merdeka tapi sebenarnya kita jauh dari merdeka... tepuk dada.... tanya iman di jiwa dan di minda....

-bicara hati

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 09:00 PM From the mobile phone | Show all posts
tiap kali sampai bulan Ogos... perkataan MERDEKA pun muncul... merdeka.. merdeka.. merdeka....

lepas tu... hilang.... sampailah tahun depan....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 10:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesetiaan kepada raja dan negara dapat membuktikan rakyat Malaysia masih menghargai kemerdekaan yg telah diperoleh selama ini

Pemimpin dan rakyat adaah elemen penting dalam pembentukan sesebuah negara. Namun simbol kedaulatan negara masih terletak pada tangan Raja-raja melayu.

Hargai warisan melayu yang merupakan tunggak kepada negara.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 11:13 AM | Show all posts
merdekakan diri daripada perangai-perangai yang membinasakan...
merdekakan jati diri daripada sikap pesimis dan pemalas...
merdekakan minda daripada berkata-kata yang menghiris kalbu...
merdekakan jiwa daripada sikap suka menghakimi, suka mendengki, suka mencari salah orang...
merdekakan perasaan daripada rasa takut dgn pandangan/anggapan orang lain...

akhir sekali...

merdekakan Malaysia daripada kerajaan yang membebankan rakyat & daripada para pemimpin yg langsung x bijak yg tiada rasa empati  


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 01:04 PM From the mobile phone | Show all posts
tq to momod @seribulan .... dah bantu iols merdeka dari jadi SR since 2008 katanya
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 01:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Rata-rata rakyat Malaysia ni terutama yang generasi baru tak betul2 menghayati makna kermedekaan tu. Laungan dan erti merdeka tu sendiri macam dah tiada makna, atau laungan dari mulut semata2. Zahirnya mungkin merdeka, tapi pemikiran masih dijajah.

Mungkin juga kerana kita lebih didedahkan dengan kisah kemerdekaan yg dicapai tanpa pertumpahan darah. Jadi tak rasa semangat perjuangan tu. Tidaklah maksudnya mencapai merdeka itu perlu pertumpahan darah, cuma sebaiknya diangkat lebih lagi wira2 tak didendang sewaktu misi melawan Jepun dan Komunis dulu. Apa yg dipelajari di sekolah tak memberi keadilan bagi wira2 ini. Padahal kita banyak pahlawan, pengunaan senjata canggih masa tu yang tak kurang hebatnya yg tak diketahui umum.

Tapi yang paling penting sekali adalah bagaimana kita hendak memerdekakan pemikiran dan sikap kita. Tak guna sambutan kemerdekaan tu kalau masih lagi rasist dan sangka buruk dengan berlainan kaum. Macam mana nak merdeka kalau hukuman dan kesalahan rakyat saja yg dibawa kemuka pengadilan sedangkan pemimpin yg rasuah, salah guna kuasa masih bermaharaja lela.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 07:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Merdeka....jiwa merdeka bebas dari belenggu yang kusut...hati dan perasaan bebas tanpa halangan yang membebankan diri...Merdeka..merdeka.....bebaskanlah aku dari dibelenggu...hahaha

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 08:02 PM | Show all posts
Merdeka, kebebasan yang tidak bertepi.

Kita merdeka pada nama tp tidak pd bangsa.
bangsa yang menidakkan kebebasan
bangsa yang menyebabkan bangsa nya menangis
bangsa yang meragut bangsanya sendiri
bangsa yang kaya tanpa menyedari miskin itu wujud
bangsa yang akhirnya terus menindas dan menghukum bangsanya sendiri.

merdekalah bangsaku.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2017 09:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Merdeka bukan sekadar memerdekakan diri daripada penjajah

Minda juga perlu dimemerdekakan untuk melahirkan masyarakat malaysia yg mempunyaibminda kelas pertama

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2017 11:06 PM | Show all posts
kecik2 dulu tahun 80an mmg tetiap tahun abah bwk pegi dataran merdeka.
kena bangun awal bersiap awal kalo mak keje pagi
kami antar mak dulu kt hospital universiti (ppum)
pastu terus ke dataran merdeka
orang memang ramai tp jujurnya saya tak paham semua tu
dah abah bawak ke situ jd tengok jer la orang ramai kt situ
tengok perbarisan dan sebagainya
pukul 10 lebih bila dah abis semuanya balik rumah
sepatah haram sy tak paham pegi dataran merdeka utk apa
begitulah setiap tahun
ada juga tahun2 tertentu abah masuk dlm perbarisan
sb abah keje kerajaan
tu la agaknya abah suka tengok perbarisan kt dataran merdeka
skrg ni pun dah lebih 20 tahun abah pencen
abah tetap tengok perbarisan tapi depan tv jer
kul 7.30 pagi mesti dah cari pot depan tv
sambil2 tu abah dan mak tengok baju jabatan mana yg paling menarik
saya mmg tak lah nk ke dataran nun
sb tak kuasa nk tempuh orang ramai dan cari parking kt area dataran merdeka

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 10:15 PM | Show all posts
merdeka itu sendiri satu perkataan keramat seperti mana betapa hebatnya usaha orang-orang malaysia dulu untuk memerdekakan negara kita.

buat semua pejuang,
terima kasih.

buat semua rakyat malaysia,
keharmonian dan kebebasan yang kita kecapi sekarang, haruslah di jaga.

jadi, jangan disentuh perkataan merdeka itu.

selamat hari merdeka, rakyat malaysia!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2017 08:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Merdeka atau derhaka?
Macam mana rasa merdeka bila tiap hari kita mengeluh itu dan ini
Tenaga keringat org dulu keluar tapi tidur nya nyenyak
Tenaga keringat org sekarang tak berapa nak keluar tapi  tidur nya dgn  otak berjalan

Dulu dengar lagu negara ku semangat berkobar kobar
Hari ini dengar lagu negara ku hati jadi sayu
Bila orang tua di hina dan di maki, di viral setiap hari , jadi ikutan anak muda sekarang
Dulu bapa berdehem semua anak anak takut tapi hubungan keluarga sangat rapat
Hari ini sayang anak, semua permintaan dipenuhi tapi hubungan tak mesra akibat memenuhi tuntutan kerja dan keperluan.
Rindu nya zaman dulu zaman lagu negara ku yang slow itiew.
Merdeka kita hari ini atas nama apa?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2017 10:32 AM | Show all posts
Kemerdekaan itu sendiri membawa maksud "kebebasan" daripada penindasan penjajah, dan apa yang kita nikmati sekarang adalah pengorbanan daripada pejuang-pejuang yang terdahulu yang  berjuang untuk memberi kesenangan untuk anak cucu cicit mereka kelak.

Terima kasih pejuang negara dan terus mensyukuri nikmat keamanan yang kita nikmati sekarang.

Selamat Hari Kemerdekaan Malaysia!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2017 11:54 PM | Show all posts
!5 more days to go....
Then its Merdeka  !!!  Merdeka !!! Merdeka !!!

Dulu2 rasanya bila laungan Merdeka bergema boleh naik bulu roma ...But now sedihhh sgt2...very few houses now yang kibarkan bendera...kalau dulu sampai atas pokok pun ikat bendera.. Now nak psg bendera kat umah rasa janggal sbb yr hse will be only few or only house yang ada bendera...  

Sad...so sad...its a sad sad situation( )...jokes aside tapi ini perasaan yang I feel..probably its just me or majority...Im not sure... Disebabkan different political ideology sampai semangat kemerdekaan makin suram...kusam.. No Im not gonna let that happen this time ..I luv my country wpun macam2 ups & downs nya.. Its all from  US... Let us be a true Malaysian...Put aside our differences..Lets really have the true Malaysian spirit again... MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !

Im so blessed to be a Malaysian...Thank You Allah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2017 08:57 AM | Show all posts
Merdeka merdeka tapi..
KLCC kene tawan dgn warga asing..
Macam kat Indonesia, Bangladesh, Pakistan la pulak..
Huhuhu..
Dengan bau bauan yang kurang segar..
Kuang...Kuang..Kuang..
Malaysia ku terbilang..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.052874s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list