Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
39886
View
149
Reply

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]

Author: Leonarzi       Show all posts   Read mode

Post time 6-6-2010 11:40 AM | Show all posts
selain dari tu bahase melayu dgn sebutan eee... eee. sayeee.. kiteee dianggap sebagai bahasa pondan.... kite ee nak pi pasarr... dlm army dan polis di mesia.. mereka gemar guna bahasa utara yg nampak lebih jantan
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 11:43 AM | Show all posts
antara kemelahan ketara bahasa melayu adalah... bila menyanyi sebutannya tau lak nak ikut bahasa baku...

cuba bayangkan lagu2 melayu dinyanyikan dlam sebutan bahasa melayu riau tu... alahai.. pondannya
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 11:44 AM | Show all posts
dan sebab tu org asing lebih berminat mempelajari bahasa indonesia berbanding bahasa melayu mesia... sebut lain.. eja lain
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 11:48 AM | Show all posts
eja lain sebut lain bukan masaalah bahasa tu tapi masaalah kepimpinan.

asalnya, tulisan bahasa melayu bukan tulisan rumi.  bila dah di tukar jadi rumi, jadi ler masaalah vowel.  Tu pasal dulu bahasa melayu tahun 40an-70an ada huruf ĕ.  Bahasa Turki lagi teruk, sebab nak sangat jadi rumi, huruf-huruf rumi dia banyak kena tambah ekor.
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 11:58 AM | Show all posts
Awal penciptaan Bahasa  sebagai jati diri bangsa bermula dari , iaitu pada  . Pada Kongres Nasional  ...
Leonarzi Post at 6-6-2010 02:07


Satu penerangan yang tepat untuk menafikan kebodohan bangsa lain dan bangsa melayu yang sudah lupa jati diri bagaimana asalnya bahasa melayu dipilih sebagai bahasa rasmi kebangsaan Indonesia..... juga sebagai penjelasan cubaan memecahkan bangsa melayu kepada suku kaum lebih kecil bagi membolehkan mereka menghasut dan memencilkan bangsa melayu... hal ini berjaya di buat oleh penjajah bangsa pendatang di Singapura... dan ushaa melakukannya sedang dibuat oleh pendatang di negara ini....

Kita akan terus mendedahkan kebodohan bangsa pendatang ini walaupun menggunakan nick melayu untuk menipu...

p/s kalau tak tipu bukan bangsa.... tu la...
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 12:21 PM | Show all posts
eja lain sebut lain bukan masaalah bahasa tu tapi masaalah kepimpinan.

asalnya, tulisan bahasa me ...
ibnur Post at 6-6-2010 11:48



    sekarang tadika kat mesia baru terhegeh2 nak belajar cara mengeja ikut sebutan.. walhak sistem cahaya ka apa jadah sume mmg diajar di indonesia... belajar mengeja dgn cara menyebut aa ba caa.. dan bukannya a b c
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 12:45 PM | Show all posts
sekarang tambah lagi satu bahasa melayu pondan
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 12:51 PM | Show all posts
sekarang tambah lagi satu bahasa melayu pondan
ketupat79 Post at 6-6-2010 12:45


dicipta oleh golongan golongan perogol bahasa...
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 01:46 PM | Show all posts
dicipta oleh golongan golongan perogol bahasa...
HaMiZiE Post at 6-6-2010 12:51

GOLONGAN PEROGOL BAHASE.. ALAHAI.. TAK SUKE LE KITEEEE
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 01:47 PM | Show all posts
Bahasa Melayu Indonesia ikut sistem Belanda la ;

Malaysia
a b c d .....

Indonesia

aa be ce de .....

Yang membezakan pronunciation je, maksud 90% masih sama, sedangkan dalam Msia pun banyak slang~
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 01:56 PM | Show all posts
dicipta oleh golongan golongan perogol bahasa...
HaMiZiE Post at 6-6-2010 12:51

bukan perogol tapi peliwat
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 02:02 PM | Show all posts
Bahasa Melayu Indonesia ikut sistem Belanda la ;

Malaysia
a b c d .....

Indonesia

aa be ce ...
rastablank Post at 6-6-2010 13:47



    sebab tu org luar lebih suka bahasa indonesia berbanding bahasa melayu pondan... eja lain sebut lain...tapi bila menyanyi tau lak sebut ikut ejaan...
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 02:10 PM | Show all posts
bukan perogol tapi peliwat
ketupat79 Post at 6-6-2010 13:56


mampu ker mereka meliwat?
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 02:25 PM | Show all posts
selain dari itu bahasa melayu ponda ni jugak menimbulkan kekeliruan bila suka.. sebut SUKE.. kalau BOLA... tak mo lak sebut BOLE.. patutla org luar kata bahasa melayu pondan ni takde standard
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 03:07 PM | Show all posts
selain dari itu bahasa melayu ponda ni jugak menimbulkan kekeliruan bila suka.. sebut SUKE.. kalau B ...
peYno Post at 6-6-2010 14:25



    ada lagi peYno, kalau sesuatu perkataan tu tambah imbuhan tak pulak bunyi e

cth 'percaya' - bahsa pondan bunyi 'percaye' tp bila tambah imbuhan awalan dan akhiran jd 'ke-percaya-an', tak plak sebut 'kepercayean'
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:24 PM | Show all posts
tu tak termasuk nyanyian  kebangsaan NEGARA KU.. e eh.. tau pulak menyanyi ikut ejaan..
bayangkan la lagu negara ku tu dinyanyikan dlm sebutan bahasa melayu (melayu riau)

Negareee kuu
tanah tumpahnyeee darah kuu

alahai.. pondannya
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:26 PM | Show all posts
ada lagi peYno, kalau sesuatu perkataan tu tambah imbuhan tak pulak bunyi e

cth 'percay ...
ChildrenOfBodom Post at 6-6-2010 15:07


sah


    .. bahasa melayu yg dulu dipanggil bahasa malaysia.. mmg tak de kelas berbanding bahasa2 antarabangsa lain seperti arab, urdu dan bahasa indonesia...

setakat bahasa kampung je laa
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:30 PM | Show all posts
yang pastinya malaysia sekarang sedang di jajah oleh jawa.......
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:35 PM | Show all posts
lor, ada org bodoh kutuk bahasa Melayu, padahal dia taip dlm bahasa Melayu bukannya bahasa Indonesia

bahasa Indonesia ni lagi gampang
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2010 05:39 PM | Show all posts
abang pun kakak, kakak pun kakak

sialan sungguh
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.093565s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list