Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
5598
View
16
Reply

Terfikir kah anda 3?

[Copy link]

Author: sauffie       Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-11-2010 11:34 AM | Show all posts |Read mode
Salam, pernah tak anda terfikir?

1. Kalau panglima briged yang baru dilantik atau ditukar mesti akan jumpa ketua polis negeri yang berada di dalam jagaannya. Contoh ayat: "panglima briged Briged jeneral datuk bla bla membuat kunjungan hormat ke atas ketua polis negeri sac 2 datuk bla bla".

2. Lepas itu ada sedikit "perbincangan", apa yang di bincangkan?

3. Lepas itu sesi menukar cenderamata, ada simbolik ke?

Mengkut kata OC saya( dia adalah pegawai sukarela), dia cakap, "kau baru masuk kerja, siapa kau jumpa dulu, supervisor kau kan?" "samalah jugak". Kata OC saya.( dia kerja di kilang elektronik), bahasa industri.
Reply

Use magic Report

Post time 16-11-2010 11:49 AM | Show all posts
selalunya perjumpaan tu utk tahu keadaan kawasan , pertukaran maklumat keselamatan  , sebab klu ikut ranking pun takde sbb Brid Jen perlu jumpa ketua polis negara cuma ianya dah jadi perkara biasa , sbb pegawai tinggi tentera dilantik oleh YDP berbanding polis .
Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2010 10:53 AM | Show all posts
Terfikir pula saya..harap2 ada org2 tentera jawap lah.

1. Kenapa ada pelatih yg dipaksa makan taik dalam askar?

contohnya ketika latihan dalam hutan..ada kawasan yang tidak dibenarkan sesiapa membuang air besar disitu. sesiapa yg melakukan perkara larangan tersebut harus makan taiknya..bagaimana pun atas kelicikan jurulatih, jurulatih membuang air besarnya sendiri dalam kawasan larangan tersebut..pelatih di tanya siapa yang buat hal tersebut. sudah semestinya tiada seorang pun yg mengaku kerana tiada seorang pun buat. bila tiada yg mengaku..semua pelatih harus mencelupkan jari mereka dan 'merasa' bahan tersebut?

Kenapa harus ada trik dari jurulatih macam ni? dera? drill atau aniaya ni?

2. waktu makan dalam latihan.
pelatih disuruh memakai pakaian kasual/formal. seluar hitam kasut berkilat dan pakai tie. bagaimana pun ketika sampai dewan makan, kenapa peltih diharuskan mengotorkan dirinya dengan cara berguling2 di pasir..dan tidak di benarkan sama sekali menbasuh tangannya..sesudah masuk dewan makan..mereka di halau semula oleh jurulatih dalam dewan makan atas alasan badan mereka kotor..apa motif mereka ini, pergi sana di halau..pergi sini kena halau.

3. ketika penempatan rekrut ke kem..mereka di sambut oleh para 'orang lama' dengan cara belasah. malahan ada yg sampai patah2 tulangnya..semuanya terlibat 'orang lama', encik dan pegawai.

4. pada tahun 2009..bulan 8. ada satu surat pekeliling dari kementerian pertahan..menggalakan mana2 askar supaya berpindah unit dari ATM ke Polis. bagaimana pun bila surat tersebut sampai ke kem. OC atau pegawai pemerintahnya menutup surat tersebut dan bila ada anggota bertanya..mereka mengatakan 'tiada'?

~askar bagus, sistem mereka haprak!~

m

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2010 07:12 PM | Show all posts
Salam, pernah tak anda terfikir?

1. 1. Kalau panglima briged yang baru dilantik atau ditukar mesti akan jumpa ketua polis negeri yang berada di dalam jagaannya. Contoh ayat: "panglima briged Briged jeneral datuk bla bla membuat kunjungan hormat ke atas ketua polis negeri sac 2 datuk bla blasauffie Post at 16-11-2010 11:34



...Tu courtesy visit....bukan reporting. Vice-versa jugak kalau CPO baru....dia courtesy visit gak pada Panglima Briged yang sedia ada.
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2010 07:20 PM | Show all posts
~askar bagus, sistem mereka haprak!~
alphawaves Post at 18-11-2010 10:53


Bagi menjawap soklan-soklan diatas.... senang kalu taknak makan taik....makan ular....kena lempang...kena maki nama mak bapak....kena telanjang dan pegang telur ( masa medical check-up).....kena kerja 24 jam sehari - 7 hari seminggu....takda overtime....kena duduk kat pulau dan tak mandi langsung.....atau duduk dalam hutan....

atau tak nak kena trik dgn jurulatih......dan juga tak nak makan dalam keadaan kotor..

senang ja..... JANGAN MASUK ASKAR!!


Bagi menjawap remark Enche Gelombang Alpha.......Sistem askar yang haprak la yang mengeluarkan askar-askar yang bagus.
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2010 09:43 PM | Show all posts
Tu pasal kebanyakan askar yg saya jumpa..merungut..mereka menyesal masuk askar. dan mereka juga mahu memastikan anak2 mereka kelak tidak ada yg akan masuk askar. bukan seorang dua yg mengadu macam tuh.

Lain pula dengan polis...tak pernah jumpa mana2 anggota polis menyesal jadi polis. semuanya cukup senang dengan kerjaya mereka.
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 02:09 PM | Show all posts
Tu pasal kebanyakan askar yg saya jumpa..merungut..mereka menyesal masuk askar. dan mereka juga mahu ...
alphawaves Post at 19-11-2010 21:43



    Maaf la, pandangan Che Gelombang tu betul juga, tapi tenguk jugakla peratusan yang berkhidmat sampai pencen. Malahan yang pencen dibawah umur 45 tahun selepas 21 tahun perkhidmatan masih ada yang join Askar wataniah menabur bakti.

-Kalau bab askar yang tak nak anak dia masuk askar, bagaimana pula yang sebahagian ibu bapa yang dah pencen atau masih berkhidmat yang datang dgn penuh bangga menyaksikan anak mereka berbaris semasa Perbarisan tamat latihan rekrut....

...bagaimana pula PTT atau Pegawai yang sanggup pakai No.1 walaupun sebagai jemputan Ibubapa datang menyaksikan Majilis Pentauliahan anak mereka... Pergi la jenguk tahun depan punya baris. ramai Askar tak kira pangkat...pencen atau berkhidmat yang bangga anak lelaki atau anak perempuan mereka yang mengikut jejak mereka.

Pandangan bahasa kasar saya...

Askar yang tak nak ahli keluarga mereka ikut jejak mereka...selalunya...merupakan anggota yang banyak masalah masa dalam perkhidmatan. kalau di tenguk pangkat pun...kalau PTT...tak lebih dari Koperal....kalau pegawai....paling tinggi berenti Kapten atau Mejar. Mereka rasa perkhidmatan berlaku tidak adil pada mereka.

Pandangan halus saya...

terpulang pada individu askar tu sendiri, kalau dari mula berkhidmat dengan niat " apa aku boleh sumbang untuk perkhidmatan dan negara" maka golongan ni selalunya fikir positif dan maju dalam kenaikan pangkat mereka.

Tapi kalau mula berkhidmat siap tanya " apa kerja asakar dan negara boleh bagi kat aku" then selalunya golongan macam ni la kut mana pun pandang negatif pada perkhidmatan.

Ringkasannya mudah je....

Tak da sapa yang paksa mana-mana individu masuk askar. Kalau masuk dengan kerelaan...maka tadahlah segala apa yang ada selama berkhidmat.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-11-2010 12:27 AM | Show all posts
Teringat latihan dulu, gagal serang hendap, berendam dalam longkang. Tak kira lelaki perempuan.
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2010 02:17 AM | Show all posts
askar lari dari landasan agama....betol kah??

xkn setiap masa darurat, sampai training pon nak darurat ka???
Reply

Use magic Report

Post time 24-11-2010 03:46 PM | Show all posts
Post Last Edit by sparxxjb at 24-11-2010 16:01

Reply 9# cozack

pernah ke askar lari dari landasan agama?.. setahu sy perkerjaan tentera ni ada lah mulia di sisi agama..
lagi satu x kan dah samapai darurat baru nak buat latihan? perpatah orang tua kata dah terjatuh baru nak menadah... pandangan sya lah biar pun teruk dalam latihan tentera semasa aman biarpun bermandi peluh jgan samapai kita bermandi darah dalam pertempuran..... ingat musuh yg akan datang menyerang kita bukan pokok pisang mudah kita tawan?? mereka semua mempunya ilmu medan perang yamg tinggi dan kelengkapan perang yang canggih, jika kita ditawan x kan kita nak panggil tv3 ke atau buat aduan rakyat?? pasal latihan tentera lah x payah lah kita pertikaikan atau politikan... siapa lagi yang kita hendak menaruh harapan kalau bukan angkatan tentera malaysia?? jika kita kesian dgan apa yang dilakukan olh mereka(jurulatih tentera) dgan secara x langsung kita sendiri akan melahirkan tentera yang hanya berkerja kerana wang ringgit, jika belaku pertempuram mereka semua lari mahu ke kita???

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-11-2010 12:19 PM | Show all posts
Reply  cozack

pernah ke askar lari dari landasan agama?.. setahu sy perkerjaan tentera ni ada la ...
sparxxjb Post at 24-11-2010 15:46



    memang betul..latihan secara kasar perlu gak supaya anggota lebih lasak dan biasakan diri..masa negara kita aman ni memang kita tak nampak ape relavennya latihan camtu..tapi kita tak tau sampai bila negara kita akan aman tak diserang musuh..musuh ni macam2 dorang leh wat, tanpa belas kasihan..waktu tu baru kita nampak kegunaan latihan camtu..askar kita takkan mudah lembik..
dorang kena bersedia dengan keadaan camtu, makan taik ke ape ke..masa darurat mana leh nak makan macam vip..pakai kemeja,tai..basuh tangan sebelum makan..masa tu, bangkai pun sanggup kot makan..kalau tak bersedia dengan keadaan camtu, leh mati kebulur la askar kita

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 27-11-2010 08:08 AM | Show all posts
Ada lagi satu, tapi mungkin kes terpencil dan boleh di abaikan. Terfikir kah:

1. Seorang pegawai atau pesara pegawai tentera tidak akan bagi anak dia masuk latihan rekrut perajurit muda. Kalau latihan kadet atau graduan, tiada masalah. Pasal saya pernah jumpa seorang kawan cakap, ayah dia tak bagi pergi pusasda. Kalau nak juga masuk tentera, masuk skim graduan.Ada sebab ke?

2. Berbeza pula dengan sepupu saya, ayah dia pegawai kanan polis dan masih dalam khidmat, tak kisah pun sepupu itu masuk rekrut kostabel di pulapol. Ada perbezaan mentaliti ke antara seorang pegawai tentera dan pegawai polis?

3. Kenapa ada sesetengah pesara llp yang tak bagi anak dia masuk polis, walaupun anak dia minat sesangat. Sampai cakap" kerja apa pun selagi bukan polis?' Ada kes macam ini.
Tapi ada juga anak pegawai tentera yang masuk konstabel polis, adik kawan sekolah lama dulu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2010 08:03 PM | Show all posts
itu terpulang lah kepada pandangan setiap orang... rambut sama hitam hati lain2kan..
bagi sy biar lah mereka yang menentukan sendiri penjalanan hidup keluarga mereka.. kita hanya mampu melihat je...
Reply

Use magic Report

Post time 5-8-2013 08:24 AM | Show all posts
latihan keras tentera bukan shj utk membentuk fizikal yg keras tapi juga mental yg keras.. kalau metal lembik, camnor nak jadi askar? tengok darah jer pon dah pengsan
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2013 10:37 PM | Show all posts
kalau x tahan lasak..kena dera
sila main solitare shaja dalam pc
hahahaha

saya pernah apply tapi hancus
ujian jasmini dah mcm dunia kekurangan oksigen
Reply

Use magic Report

Post time 18-8-2013 02:26 PM | Show all posts
Tapi nowsday jumpa untuk main golf sajork
Reply

Use magic Report

Post time 19-8-2013 04:12 PM | Show all posts
"Kepala hotak ko, kitorang ni ko anggap macam MAK TIRI ko yang menyampah kat ko. X ske? Ko pegi berambus skarang gi duk bawah ketiak mak ko %&^*%&^* %$^$ &*^&^ &%&*& T&&^ kedebush kedebash kepok kepok dush dush!!!!!!!!"

Hehehehe
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.120418s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list