CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 12232|Reply: 6

Teknik Buat Telur Separuh Masak

[Copy link]
Post time 2-6-2013 09:19 PM | Show all posts |Read mode


BG suka sangat makan telur separuh masak, kalau pi makan kat kopitiam untuk bekpes / minum petang memang order telur separuh masak

memang senang nak buat telur separuh masak, cuma rebus dalam air panas atau masukkan air panas dalam bekas plastik untuk buat telur separuh masak ni

tapi bila buat sendiri mesti tak cantik macam kat kopitiam tu...boleh tolong ajar tak teknik2 untuk buat telur separuh masak supaya pecah cantik macam kat kopitiam tu?

pernah nak tanya pekerja kopitiam teknik2 buat telur separuh masak ni tapi segan plak

p/s: teringin nak buat pas tengok masterchef malam ni



mod, kalau thread tak relevan tolong delete, tapi sebelum delete kasik kedit dulu...tq

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-6-2013 09:57 PM | Show all posts
beli timer...rendam dlm air panas n tutup bekas dlm 10min..bila kringg je siap..sbb sya slalu trlupa..so timer penyelamat segalanya... so hubby blikan cosway pnya bekas yg ada timer tu...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-6-2013 10:21 PM | Show all posts
MrsInsp posted on 2-6-2013 09:57 PM
beli timer...rendam dlm air panas n tutup bekas dlm 10min..bila kringg je siap..sbb sya slalu trlupa ...



ada jugak timer cosway siap timer tu...siap dah rosak bila check balik tadi

tapi hasil telur tu memang tak secantik mcm yang kat kopitiam tu

kat masterchef tadi dengar macam 6 minit pastu kene kacau2 selalu air rebusan tu, tapi tengok hasil dari peserta tu x cantik jugak (terkurang/terlebih masak)



Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2013 01:41 PM | Show all posts
kalo timer cosway tu dia ckp 10 min..tp sbnrnya bunyi loceng yg 1st tu yg balance lg 3min tu dah bleh angkat dah..pas angkat trus rendam dlm air dlu..bg sjuk..kalau ikut chef ramsey n chef jo dlm mstrchefus  ada gak ujian ni..dia ckp kna letak tlur dr awl sblm mndidih tu lg..bkn dah mendidih bru letak..tp x ingt lak dia ckp bape min..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-6-2013 08:34 PM | Show all posts


kalau sape2 yang pernah keje kopitiam boleh share pengalaman dorang buat telur separuh masak tu camne...nak apply part time kat old town ler nanti




Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2013 09:32 PM | Show all posts
agaknya lepas rebus kena rendam dalam air sejuk kot. sebab tu telur yg kat kopitiam tu mcm elok je keluar bila kita pecahkan kulit dia
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 3-6-2013 10:31 PM | Show all posts
krukx posted on 3-6-2013 09:32 PM
agaknya lepas rebus kena rendam dalam air sejuk kot. sebab tu telur yg kat kopitiam tu mcm elok je k ...



selalu gak rendam pas masak tapi masih gak kalau pecahkan tak masak cantik





Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 09:56 AM GMT+8 , Processed in 0.063836 second(s), 33 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list