Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
356088
View
2433
Reply

KUIZ MINI~ SANTAI KELANTAN/TERENGGANU

[Copy link]

Author: amiraira       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 14-9-2015 08:37 AM | Show all posts

❊❊Terbuka kepada semua forumer CARI❊❊
Kredit : , 1 ayat 5 kredit
Tajuk kuiz : Buat ayat dr perkataan diberi dan terjemahan ayat tersebut
Tempoh : 14 Sept - 16 Sept 2015 @ 12:00 PM




Perkataan :-
1~ KUPIT
2~RENYOH
3~RANGGOH
4~GEDEBE
5~PAROP
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 14-9-2015 08:58 AM | Show all posts
Edited by lavender_aqua at 14-9-2015 09:00 AM

1. Kupit- kedekut
Mu tokse kupit dengan budak-budak, bagi sajalah buah tu
Awak janganlah kedekut dengan budak-budak, bagi sajalah buah tu

2. renyoh- renyah/ leceh
Bakpe renyoh bena nak isi borang ni?
Kenapa renyah sungguh nak isi borang ni?

3.  ranggoh-gelojoh
Makan ikan goreng tu jange ranggoh, satgi tercekik tulang
Makan ikan goreng tu jangan gelogoh, nanti tercekik tulang

4. gedebe- samseng
Dia tu gedebe paling lama berkuasa kat sini
Dia tu samseng paling lama berkuasa kat sini


5. parop-parah
Parop masalah budak ni, guane nak kita buat?
Parah masalah budak ni, macam mana nak kita buat?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2015 09:23 AM | Show all posts
1)  kupit- kedekut

      mu ni kupit sungguh nok belanja ambe makke
      mu ni kedekut sungguh nak belanja saya makan

2)   renyoh - susah atau menyusahkan

      malas nok anyam ketupat,kerja renyoh tu
      malas nak anyam ketupat,kerja susah tu

3)  ranggoh - melantak,mkan dengan gelojoh

     dia ranggoh makke nasi sampai dua pinggan
     dia melantak makan nasi sampai dua pinggan

4)  gedebe - berani,samseng

     gedebe dia nok tumbok pokcik tua tu tanpa sebab
     berani dia nak tumbuk pakcik tua tu tanpa sebab

5)  parop - parah,teruk

     parop budok tu jatuh moto,patoh kaki tangan
     teruk budak tu jatuh motor,patah kaki tangan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2015 12:48 PM | Show all posts
1  kupit - kedekut

abe buleh x jangan kupit dengan meksha?

abang boleh tak jangan kedekut dengan meksha?

-----------------------

2   renyoh - susah atau menyusahkan

mu ni masa kecik tak nak mati. dah besar renyoh orang

kamu ni waktu kecil tak nak mati. dah besar menyusahkan orang

-----------------------
3  ranggoh - melantak,mkan dengan gelojoh

adik makang dengan ranggoh sekali

adik makan dengan gelojoh sekali

-----------------------

4  gedebe - berani,samseng

budak baru duk KL tu buat perangai gedebe

Budak baru duduk KL tu buat perangai samseng

-----------------------
5  parop - parah,teruk

' parop luka nih ', kata dia

' parah luka ni ' , kata dia

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2015 02:57 PM | Show all posts
Edited by Tashu at 14-9-2015 03:01 PM
amiraira replied at 14-9-2015 08:37 AM
❊❊Terbuka kepada semua forumer CARI❊❊
Kredit : , 1 ayat 5 kredit
Taj ...

1)  kupit- kedekut

      meksu terkenal denge sifat kupik
      meksu dikenali dengan sifat kedekut

2)   renyoh - susah atau menyusahkan

      makan kuzi sedap tapi nak buatnya renyoh
      makan kuzi sedap tapi rumit untuk membuatnya

3)  ranggoh - makan dengan gelojoh

     mung ranggoh gapodio la sapa penuh mulut
     awak makan apa la sampai penuh mulut

4)  gedebe - berani, samseng

     mamat terkenal ore paling gedebe kapong dia
     mamat terkenal sebagai orang paling berani di kampungnya

5)  parop - parah, teruk

     minah tu parop doh, siye male terbaye gewe sokmo
     minah tu dah teruk, siang malam asyik terbayang kekasihnya saja

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2015 06:00 PM | Show all posts
Edited by spankee_fili at 16-9-2015 09:06 AM

1~ KUPIT - bakhil / kedekut
Kupit benar pakcik tu.
Kedekut betul pakcik tu.

2~RENYOH - sulit / leceh
Renyoh nok buak nasi dage ni
Leceh nak buat nasi dagang ni

3~RANGGOH - melantak
Ranggoh nasi dua pingge pun dok cukup.

Melantak nasi dua pinggan pun tak cukup.

4~GEDEBE - samseng / seseorang yang berani tanpa rasa takut / hati kering
Kawe dok beghani nok dekat denge ore-ore gedebe ni.
Saya tak berani nak dekat dengan orang-orang samseng ni

5~PAROP - teruk / parah
Dok menyumpah seranah ore ja, parop dah ore tua ni.
Asyik menyumpah seranah orang je, teruk dah orang tua ni.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2015 09:12 AM | Show all posts
Edited by sfhzuraz at 15-9-2015 09:16 AM

1. kupit = kedekut

Mu jange kupit  denge kito, kito nih buke ore lain pung denge mu..
Awak janganlah kedekut dengan saya, saya bukannya orang lain dengan awak.

2. renyoh = susah

Nok jahik bene mah ko soket meme keje renyoh.
Nak jahit benang emas ke kain songket memang kerja susah.


3. ranggoh =  melantak

Kena ike bakar nga budu.. ranggoh nasik dua pinggan pun dok cukup boh.
Makan ikan bakar dengan budu, makam 2 pinggan nasi pun tidak cukup.

4. gedebe = samseng, degil, sombong, berani atau tak makan saman

Guano mu gedebe berdooh? Mu nak tra numbuk aku?

Kenapa kamu samseng sangat? Kamu nak rasa penumbuk aku?

5. parop = teruk/parah

Parop la mu nih...tu pung mu dok tau...
Teruk lah awak ni, itu pun tidak tau.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2015 11:00 AM | Show all posts
1~kupit- kedekut

Abe tu walaupun kayo tp dio tak kupit
abang tu walaupun kaya tapi dia tak kedekut

2~renyoh - susah atau menyusahkan

suka masak yang senang-senang, tak suka yang renyoh-renyoh, leceh
suka masak yang senang-senang, tak suka yang susah-susah, leceh

3~ranggoh - melantak,mkan dengan gelojoh

Kena ike bakar nga budu.. ranggoh nasik dua pinggan pun dok cukup
kena ikan bakar dan budu.. makan nasi dua pinggan pun dah cukup

4~gedebe - berani,samseng

mu tunjuk gedebe kepala angin
kamu tunjuk samseng kepala angin


5~parop - parah,teruk

Makin parop dah ni
makin parah dah ni

@amiraira  vell coba2 jer ni

Comments

terbaikk syg  Post time 15-9-2015 11:49 AM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2015 02:06 PM | Show all posts
1. Kupit - kedekut
    Mu jange kupit..dop molek
    Awak jangan kedekut..tak elok

2. Renyoh - susah
    Renyoh nak lilit tudun ni
    Susah nak lilit tudung ni

3. Ranggoh - makan
    Ranggoh ikan goreng dengan nasi putih
    Makan ikan goreng dengan nasi putih

4. Gedebe - samseng   
    Mu jangan berlagok gedebe dengan dia
    Awak jangan berlagak samseng dengan dia

5. Parop - parah
    Parop doh jerebu dekat malaysia ni
    Parah dah jerebu dekat malaysia ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2015 04:43 PM | Show all posts
1- kupit -kedekut
    kupit sungguh mod bod sini

2-renyoh- susah/menyusahkan
   perjalanan ke sungai pantai sangat renyoh sekali

3- ranggoh - makan dengan gelojoh
    makan renggoh sokmo dianya

4- gedebe - berani/samseng
    sikap gedebe Ali,buat semua orang benci dia

5- parop- parah /teruk
    parop dah anak dara seorg ini

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2015 06:11 AM | Show all posts
(1) KUPIT - KEDEKUT / BERKIRA
Tok baik kupit nge adik beradik sedighi.
Tak baik kedekut dengan adik beradik sendiri.

(2) RENYOH - PAYAH / RUMIT
Renyoh jugok nok bekwoh, mace-mace nok keno buat.
Rumit juga nak kenduri kahwin, macam-macam nak kena buat.

(3) RANGGOH - MENTEKEDARAH
Anok daro tok moleh dok ralit meranggoh jah pagi pete sie male.
Anak dara tak elok asyik mentekedarah pagi petang siang malam.

(4) GEDEBE - BERANI
Dio tu kok luar jah napok gedebe tapi gak dale hati ado tamey.

Dia itu luaran saja nampak berani, tapi sebenarnya dalam hati ada taman.

(5) PAROP - PARAH
Koho parop masaloh budok mudo lo ni... duk gilo ko vape.
Semakin parah masalah budak muda sekarang... gilakan vape.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2015 08:53 AM | Show all posts
1~ KUPIT - bakhil / kedekut
Mu jange dok kupit nanti ore tak suka
Terjemahan : Kamu jangan kedekut nanti orang tak suka

2~RENYOH - sulit / leceh
Renyoh nak taip kat forem cari nih pakei hp
Terjemahan : Leceh nak menaip kat forem cari guna HP

3~RANGGOH - melantak
Mu meme suka ranggoh nasi sampai 3 pinggan
Terjemahan : Kamu memang suka melantak nasi sampai 3 pinggan

4~GEDEBE - samseng / seseorang yang berani tanpa rasa takut / hati kering
Masa kecil kena didik dengan betul budok-budok nih jange bila dah besar jadi gedebe
Terjemahan : Masa kecil harus dididik dengan betul budak-budak ini jangan bila dah besar jadi samseng

5~PAROP - teruk / parah
Parop benar batuk mu nih deh
Terjemahan : Teruk betul batuk kamu nih

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2015 08:54 AM | Show all posts
spankee_fili replied at 14-9-2015 06:00 PM
1~ KUPIT - bakhil / kedekut
Kupit benar pakcik tu.

Chuols tak buat terjemahan ayat ker?

buat cepat sebelum mira tutup kuiz
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2015 09:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Blueberri replied at 16-9-2015 08:54 AM
Chuols tak buat terjemahan ayat ker?

buat cepat sebelum mira tutup kuiz

tenkiu chuols...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-9-2015 12:06 PM | Show all posts






kiuz santai tamat disini

isnin depan kita mula lagi
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2015 12:41 PM From the mobile phone | Show all posts
amiraira replied at 16-9-2015 12:06 PM
kiuz santai tamat disini
isnin depan kita mula lagi

macih miwaaa.....

Comments

sama2 spank...jgn lupa isnin depan tau :)  Post time 16-9-2015 01:09 PM
Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2015 02:58 PM | Show all posts
amiraira replied at 16-9-2015 12:06 PM
kiuz santai tamat disini
isnin depan kita mula lagi

terima kasih mira...

Comments

welcome zura...jgn lupa minggu depan tau :)  Post time 17-9-2015 03:43 PM
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-9-2015 09:33 AM | Show all posts
Edited by amiraira at 21-9-2015 09:52 AM
selamat pagi dan selamat sejahtera teman2 semua


Berikut adalah tempat menarik di Terengganu
sila tepek gambar dari senarai dibawah dan pastikan gambar dari sudut yg berbeza
kalau sama x dapat +5 mcm biasa bermula sekarang berakhir rabu @ 23 Sept 2015,12PM

1~ taman awan lagun
2~la hot spring
3~tmn rekreasi telaga simpul
4~kg budaya terrapuri
5~setiu wetland




Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2015 10:39 AM | Show all posts
1~ taman awan lagun


2~la hot spring


3~tmn rekreasi telaga simpul


4~kg budaya terrapuri


5~setiu wetland

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2015 11:49 AM | Show all posts
Edited by spankee_fili at 21-9-2015 11:50 AM

1~ taman awan lagun


2~la hot spring



3~tmn rekreasi telaga simpul


4~kg budaya terrapuri



5~setiu wetland



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list