Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Cara-Cara Tanam Tembuni, Petua Lama Atau Ajaran Islam?

3-8-2015 12:22 PM| Komen: 48


Artikel dan Video oleh : FirdausZ



Mungkin masih ramai yang tidak pasti atau mengetahui cara-cara sebenar untuk menyempurnakan uri atau pun tembuni setelah isteri selamat bersalin.

Kesemua yang ditemuramah oleh wartawan CARI Infonet kebanyakannya masih keliru dan tidak beberapa pasti tentang petua-petua lama yang masih diamalkan oleh masyarakat kita semasa menanam uri.

uri2.png
Sumber foto : numivitashope.com


Sesetengah orang menyatakan uri harus dibasuh dengan teliti bersama bahan-bahan yang wajib digunakan seperti limau kasturi, asam keping dan garam. Cara menanamnya juga terdapat pelbagai petua, antaranya uri harus ditanam bersama buku, pensil dan harus dinyalakan pelita selama 41 hari, atas sebab-sebab kepercayaan orang dahulu kala.

Namun ada juga yang mengatakan semua amalan ini adalah khurafat atau pun boleh jatuh syirik. Firman ALLAH SWT yang bermaksud: Sesungguhnya ALLAH tiada mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Sesiapa yang mempersekutukan ALLAH, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar. (Surah An-Nisa: 48) - CARI Infonet.


Apa Reaksi Anda...

Bagus
22
Marah
12
Terkejut
11
Sedih
16
Lawak
25
Bosan
24
Komen: 48
Komen

Komen Terbaru

Quote pestol 9-11-2015 12:24 PM

motif baru baca ke? tanam skali dgn gran MOTO' esok besar boleh buat moto sendiri

Lain-lain Komen

Quote piao 3-8-2015 12:32 PM
menarik gak pasal ni. tak ramai tahu sebenarnya cara2 betul
Quote piao 3-8-2015 12:32 PM
@penyo dia ada guna garam apa pendapat you?
Quote cef_gango 3-8-2015 12:37 PM
kahkah tanam laptop sekali?
Quote jiwarasa 3-8-2015 12:42 PM
letak pelita tu. pelik2 lah
Quote gaara_X 3-8-2015 12:44 PM
basuh uri senang je....basuh buang kekotoran darah je.....lepas tu...masukkan asam keping ngan garam....untuk mengelakkan benda nie busuk.....and balut ngan kain...ambo guna kain putih je.....then lepas tanam......gali dalam sket ellakkan binatang menggali uri yang kita tanam nie.....
Quote Jagendas 3-8-2015 12:47 PM
bab tanam tu betul
basuh biar cuci..letak asam keping nk bg ilang bau
tutup la dgn tin ke ..tempurung kelapa sbb xnk bg binatang gali
Quote airfilterkotor 3-8-2015 12:51 PM
zaman dulu letak pelita sebab takmo ada binatang gali uri dalam tanah.
yg letak pasuberat pun ada.

zaman laa ni takyah dah.
kucing ngan anjing daa pandai makan pizza.
Quote fire_place 3-8-2015 12:52 PM
Ada org dh sesat.letak pen,letak kertas,buku..konon anak rajin belajar.
Sebenarny uri ni kalau ko yakin tanam n binatang xmampu gali maka xperlu asam semua.

Boh garam,asam tu sbnrny nak hilangkn hanyir darah.supaya binatang mcm anjing ke kucing xlah gali nnti kang dia makn pulak.tu je.

Quote ultra78 3-8-2015 12:57 PM
Bubuh asam jawa dan garam secukup rasa.
Quote OmJualGas 3-8-2015 01:07 PM
di kampung aku ada yang masih letak pen dan buku sekali...
Quote cef_gango 3-8-2015 01:09 PM
OmJualGas replied at 3-8-2015 01:07 PM
di kampung aku ada yang masih letak pen dan buku sekali...

sama mcm brother dlm video, mula2 xtw dia pun letak. bab letak laptop tu lawak
Quote zorrro_03 3-8-2015 01:20 PM
piao replied at 3-8-2015 12:32 PM
@penyo dia ada guna garam apa pendapat you?

hahahaha...  celakak kau gi tag legen toyota belta.  habis laa thread ni kena ligan...  
Quote tongkatwaran75 3-8-2015 01:22 PM
@axl_bach
di mana kaw...
jgn wat keje hangat2 cam taik babi...
Quote lavapaus 3-8-2015 01:23 PM
AKAK PERNAH MAKAN SUP URI KAMBING SIS... SEBAB TU CEKPIT AKAK SENTIASA KETAT DAN VAZZZZ..
Quote lavapaus 3-8-2015 01:24 PM
tongkatwaran75 replied at 3-8-2015 01:22 PM
@axl_bach
di mana kaw...
jgn wat keje hangat2 cam taik babi...

KENAPA SIS TAG POLIS CI ITTEW??

AKAK TERSENYUM SINIS MELIHAT @axl_bach MEROYAN
Quote axl_bach 3-8-2015 02:17 PM
tongkatwaran75 replied at 3-8-2015 01:22 PM
@axl_bach
di mana kaw...
jgn wat keje hangat2 cam taik babi...

bagus btol usaha aku selama nih, nmpknya ko pun dah bleh beza yg mana tred yg ada nilai ISU SEMASA dan yg mana tred xder nilai isu semasa....kalo x masakan ko akan tag aku jika ada tred2 sampah yer dok....alhamdulillah

@Muntz @spiderman80

Quote berun 4-8-2015 05:27 PM
ramai yang masih amal kan petua lama.... nama je islam penting kan adat dr agama?
Quote sabbath_shalom 4-8-2015 05:40 PM
Ishhh pelik nye Melayu syumul...mesti fefeeling dh bertakwa lepas tanam tembuni tu .

Quote dino 4-8-2015 05:41 PM
cef_gango replied at 3-8-2015 12:37 PM
kahkah tanam laptop sekali?

tanam calculator.... leh pandai matematik

Lihat semua komen(48)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.068309s Gzip On
To Top