Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Lebih Banyak Protein Dari Tepung Gandum, Roti Dari Lipas Ini Baik Untuk Diet Anda

20-3-2017 11:38 AM|Oleh: Myra Rozi | Dilihat: 986| Komen: 11

Sebuat sahaja tentang lipas pasti ramai antara kita sudah berasa geli dan jijik. Apatah lagi jika melihatnya depan mata, memang sakit hati dan akan dibunuh serta merta.

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Sebuat sahaja tentang lipas pasti ramai antara kita sudah berasa geli dan jijik. Apatah lagi jika melihatnya depan mata, memang sakit hati dan akan dibunuh serta merta.

Namun kini anda harus menerima serangga ini seadanya kerana ia mungkin akan menjadi makanan di masa hadapan.

Pelik? Tidak, kerana dua orang saintis yang berasal dari Brazil ini berjaya menghasilkan roti yang diperbuat daripada lipas.

Foto: www.neatorama.com
Berbeza dengan pembuatan roti biasa yang menggunakan tepung gandum, Andressa Lucas dan Lauren Menegon, pelajar di Federal University of Rio Grande berjaya menghasilkan resipi roti dari lipas.

Portal Natorama menyatakan, cara untuk menghasilkannya adalah dengan menggiling lipas dan menghancurkannya sehingga menjadi tepung.

Foto: www.neatorama.com
Secara saintifik, serangga ini memiliki kandungan protein tertinggi iaitu sehingga 70 peratus.  Lipas juga mengandungi asid amino, lipid dan lemak yang baik.

Jadi, roti lipas ini adalah lebih baik bagi menjaga diet dan pemakanan yang seimbang.

Jangan risau dengan kualiti kebersihannya, kerana lipas yang digunakan dibiakkan dengan standard kebersihan yang tinggi malah memiliki penternakan khasnya yang tersendiri. 


Jadi bagaimana, ada sesiapa yang sanggup mencubanya? -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
2
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
1
Komen: 11
Komen

Previous : Risau Si Manja Batuk? Hanya Guna Nanas Dapat Melegakannya!

Next       : -

Komen Terbaru

Quote AyaqMeloSuam 22-3-2017 01:07 AM
Kt mesia dh lama LIPAS kering jd ubt astmatic... boleh beli kt SengSey cina...

Lain-lain Komen

Quote matchstick 20-3-2017 11:59 AM
Roti tu bau lipas x..mati lah nk telan roti kena hadap bau lipas
Quote idakamaruddin 20-3-2017 12:14 PM
Ngekkk sgt resipi guna lipas ganti tepung

adoi la mcm2 la..

nk ikut teori sains ni, manusia pn di kata asal dr beruk

Quote krustykrab 20-3-2017 02:15 PM
bukan lipas ni serangga yang kotor ke?
Quote chinta89 20-3-2017 02:40 PM
yuckkkssss!

Jadi, roti lipas ini adalah lebih baik bagi menjaga diet dan pemakanan yang seimbang.


byk lg cara nk diet la bengong!
Quote green~tea 20-3-2017 03:55 PM
Byk lg protein source lain!!! Kalo malas sgt pakai je protein powder buat penkek ke cekodok ke
Quote DeeHanania 20-3-2017 04:12 PM
Wlpn lipas dbiakkan gan standard kbersihan,tetap jijik...wlpn kita suka lipas
Quote Artemesiaa 20-3-2017 06:11 PM
Sesuai untuk pengemar makanan exotic
Quote insulin 20-3-2017 09:57 PM
Nampak macam sedap jah...
Quote mbhcsf 21-3-2017 07:21 AM
introducing Super duper healthy R-protein  ( Roach proteins)

euwww....no way
Quote gigahertz 21-3-2017 07:24 PM
DeeHanania replied at 20-3-2017 08:12 AM
Wlpn lipas dbiakkan gan standard kbersihan,tetap jijik...wlpn kita suka lipas

aku pernah sekali minum nescafe teguk habia kat dasar nampak bangkai lipaa dewasa.

Quote AyaqMeloSuam 22-3-2017 01:07 AM
Kt mesia dh lama LIPAS kering jd ubt astmatic... boleh beli kt SengSey cina...

Lihat semua komen(11)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.060204s Gzip On
To Top