Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

Makan Kulit Cempedak? Cuba Resipi Mandai Orang Banjar Ini, Gerenti Terangkat!

1-2-2018 10:04 AM|Oleh: Zailina| Komen: 8

Kebiasaannya, kita pasti akan membuang kulit cempedak usai memakannya, kan? Namun, berbeza dengan Melayu Banjar. Mereka tidak akan membuang kulitnya selepas isinya disantap. 


Buat apa je dengan kulit cempedak?

Mereka akan menjeruknya. Pernah dengar jeruk lain seperti jeruk cili, petai, mangga dan lain-lain, kan? Ini jeruk tradisi, mandai atau hampapai daripada kulit cempedak. 

Buah cempedak mempunyai antioksidan, serat dan vitamin C. Ia juga tinggi potassium yang boleh menurunkan tekanan darah. Selain itu, ia membantu memusnah infeksi usus, memastikan mata dan kornea sihat selain kaya dengan vitamin A. Ia juga berunsur antibakteria, antiviral dan antifungal. Pendek kata, cempedak dapat membuat sistem jantung lebih baik.


Buah cempedak banyak khasiat, kulit pun boleh diguna
Foto: BuahBuahImpian


Asasnya, kulit cempedak, air masak dan garam
Foto: warisanbondaresipi

Malah, biji cempedak juga diproses untuk membuat tepung cempedak. Ia sesuai bagi mereka yang alah gluten seperti terkandung dalam tepung gandum. Hirisan biji pula dikeringkan dan digoreng menjadi kerepek. Memang menakjubkan buah kegemaran ramai ini.


Jeruk kulit cempedak elak pembaziran
Foto: karangkraf

Jadi, jangan membazirkan kulitnya yang tebal. Hanya perlu kupas untuk membuang bahagian luar kulitnya yang 'tajam' tu. Ikuti resipi yang diberikan ini, tau. 

Kulit cempedak sebenarnya boleh dijadikan lauk. Orang Banjar buat jeruk, kemudian digoreng garing dengan ikan bilis, bawang dan potongan cili kering. Khabarnya, sedap dimakan dengan nasi panas. Masakan ringkas, berkhasiat dan yang penting, menjimatkan.


MANDAI

bahan-bahan:
Kulit cempedak (dibuang kulit luar yang hijau, ambil bahagian putih saja)
1/2 hingga 1 cawan garam (bergantung pada kuantiti kulit)
Air masak (disejukkan) secukupnya
4-5 biji cili padi
1-2 keping asam gelugur


Cara membuatnya:
1. Bersihkan kulit dan toskan airnya.
2. Gaul kulit dengan garam hingga rata.
3. Isikan kulit ke dalam balang bertutup rapat.
4. Tuangkan air sehingga 1/2 inci di atas paras kulit.
5. Tutup kemas. Biar selama seminggu (ada cadangkan hanya 2-3 hari, ikut suka 'masam' jeruknya). 
6. Ambil secukupnya, hiris halus dan goreng dengan bawang, ikan bilis dan cili kering.

Nota:
Jika ada unsur berwarna putih, sudukan keluar dan buang. Ia adalah getah cempedak. Setelah ambil yang nak digunakan, tutup dan letak dalam peti sejuk.


Foto: NA-Kitchen

Nah, sudah siap. Pembuka selera, sedap makan dengan nasi panas! Kreatif betul resipi ni. Kena cuba buat gulai lemak cili padi, mana tahu sedap jugak, ala-ala rebung jeruk. - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
9
Marah
6
Terkejut
13
Sedih
12
Lawak
7
Bosan
13
Komen: 8
Komen

Previous : Kafe Ini 'Ambil' Peluh Sebagai Bayaran, Uniknya Bersenam Untuk Makan!

Next       : 5 Taktik Menculik Paling Licik! Awas, Lindungi Anak Anda Daripada Menjadi Mangsa

Komen Terbaru

Quote abangadek 2-2-2018 05:26 PM
nampak mcm sedap.. selalu tengok kt MAHN

Lain-lain Komen

Quote raihaneem 1-2-2018 10:40 AM
Sedap sgt ni..klau buat msk lemak pun sure sedap dgn kulit jeruk ni
Quote jazaa100 1-2-2018 05:21 PM
raihaneem replied at 1-2-2018 10:40 AM
Sedap sgt ni..klau buat msk lemak pun sure sedap dgn kulit jeruk ni

sedap ke haneem....
tak pernah tgok & mkn....
kat fb tengah viral pasal mandai ni.....

Quote Bantalkuning 1-2-2018 08:44 PM
Mak i cakap sedap.. I tak pernah makan lagi
Quote raihaneem 1-2-2018 09:35 PM
jazaa100 replied at 1-2-2018 05:21 PM
sedap ke haneem....
tak pernah tgok & mkn....
kat fb tengah viral pasal mandai ni.....

Ada ter missed perkataan ni...nmpk sedap sgt.
Tp takut angin...
Klau msk lomak ok jugak kot..mcm jeruk maman  
Quote syue86 2-2-2018 09:09 AM
kulit durian pn hrp bley dibuat sesuatu..kesian mahal sgt
Quote ibuaq 2-2-2018 11:59 AM
Sedap tau mandai nie, Cuba la try buat
Quote msdummy.2018 2-2-2018 05:24 PM
oooo...xpernah try...ada jual kerr???
Quote abangadek 2-2-2018 05:26 PM
nampak mcm sedap.. selalu tengok kt MAHN

Lihat semua komen(8)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.142439s Gzip On
To Top