Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Tinjauan Ambang Merdeka : Betul Kata Rais Yatim, Rakyat Tidak Peka?

25-8-2015 12:56 PM| Komen: 97



Artikel : Loo Tung Seang
Video : Loo Tung Seang & Firdausz


Merdeka! Merdeka! Merdeka!", itu adalah laungan keramat yang selalu kita dengar apabila setiap kali tibanya 31 Ogos. Namun jika sekadar melaungkan "merdeka" beberapa kali, adakah sudah cukup membuktikan kita memahami erti kemerdekaan yang sebenar? 

Jika hanya meletakkan bendera Malaysia di kereta, di rumah dan di mana-mana sahaja menjelang 31 Ogos, adakah situasi ini cukup membuktikan kita bersemangat patriotik?

Justeru, dalam meniti detik kemerdekaan tanah air buat kali ke-58 pada tahun ini, menjadi suatu kewajiban untuk semua rakyat Malaysia menanam rasa bangga dengan kemerdekaan dan keamanan yang tidak ternilai harganya ini.

Baru-baru ini, Penasihat Sosiobudaya Kerajaan Malaysia, Tan Sri Dr Rais Yatim berpendapat konteks sambutan di negara ini telah disempitkan dengan hanya mengibar Jalur Gemilang dan semangat sambutan masih hambar berbanding negara jiran.



Sehubungan itu, Cari Infonet berkesempatan menjalankan tinjauan di sekitar bandaraya Kuala Lumpur dengan menanyakan 5 soalan berkaitan Hari Kemerdekaan untuk melihat sejauh mana pemahaman masyarakat negara ini tentang erti sebenar kemerdekaan. 

Antara soalan-soalan tersebut :
 
1) Tahun ini negara kita sambut Hari Kemerdekaan yang ke berapa? 
2) Apa tema rasmi sambutan Hari Kemerdekaan untuk tahun ini?
3) Apa erti kemerdekaan buat anda?
4) Apa nama khas bendera Malaysia?
5) Siapa bapa kemerdekaan negara kita?
6) Sila nyanyikan lagu Negaraku? 

Mujurlah sepanjang tinjauan dilakukan,  rata-rata warga kota sekurang-kurangnya mampu menjawab dua soalan serta penuh semangat menyanyikan lagu Negaraku di depan kamera. 

Jom kita saksikan gelagat mereka dalam usaha meraikan kemeriahan Hari Kemerdekaan.

Selamat Hari Kemerdekaan dari kami warga CARI Infonet. Merdeka!Merdeka!Merdeka!. #SehatiSejiwa. - CARI Infonet.



Apa Reaksi Anda...

Bagus
18
Marah
15
Terkejut
18
Sedih
14
Lawak
10
Bosan
24
Komen: 97
Komen

Komen Terbaru

Quote the_killer 30-8-2016 02:44 PM
Tanah Melayu : 31 Ogos 1957
Sarawak            : 22 Julai 1963
Sabah                 : 31 Ogos 1963


kalo nak ikutkan tarikh 31 Ogos hanya tanah melayu dan sabah jela kot sambut merdeka...sarawak 22 julai

Lain-lain Komen

Quote ifanonline 25-8-2015 01:00 PM
nak peka apenya...rakyat dok hadapi masalah ekonomi..dok sibuk kibar bendera kejadah haper...
Quote gekkou 25-8-2015 01:15 PM
soklan no 2 dan no 3 aku tak dapek nk jawab
Quote alieyrina 25-8-2015 01:19 PM
Aku kecewa dgn malapetaka dan bala dlm negara..so x merdeka lah..byk menda lg aku nak pikiaq selain merdeka ...hampa x pa la..jalan tol minyak parking suma free...goyang teloq saja
Quote seramado 25-8-2015 01:24 PM
baru lepas tgk video ni...huhu kelakar jawapan2 org awam yg CARI temubual...semua taktau psl kemerdekaan.. kelakar tp sedeh jugak kot...
Quote cendolsantan 25-8-2015 01:24 PM
kalau kelima-lima soalan tu ditanya kepada Ahmad Maslan, rasa-rasa dia tahu tak? huhu
Quote seramado 25-8-2015 01:24 PM
apa pun tahniah CARI..terhibur tgk video korang ni...
Quote kudajantan77 25-8-2015 01:24 PM
Merdeka pebenda ... kita sedang dijajah dan dipijak oleh Indon Bugis dan Indon Jawa ...
Quote krustykrab 25-8-2015 01:26 PM
Rakyat akan lebih peka dgn hari kemerdekaan sekiranya kerajaan lebih prihatin dgn nasib rakyat....
Quote akuwell 25-8-2015 01:35 PM
ok, aku terhibur dengan video Cari intebiu netizen. Mungkin dorang tak ingat tahun ke berapa merdeka dengan tema tahun ni (tema tahun ni memang hazab pon) , kurang-kurang nama lain bendera dengan bapa kemedekaaan ramai yang ingat.  
Quote eLiaD 25-8-2015 01:35 PM
soalan no 1 tu rasanya xkan disebut lg bg menghormati rakyat sabah n sarawak..
Quote tightcherry 25-8-2015 01:40 PM
Mg la ingt merdeka..Takde la Beria nk celebrate..nak beli bendera kot kene gst..kose sgt
Quote achiema 25-8-2015 01:40 PM
seriusss la...tahun ni mmg aku x ambik tahu pasal merdeka....kerajaan pon agak kurang promosi utk merdeka tahun ni....
Quote Skuau 25-8-2015 01:51 PM
Bg ku kita belum merdeka dlm erti kata sebenar.Kita sedang 'dijajah' Bangla,Indon,Myanmar,Nepal,Negro,India,Cina,Vietnam dll.
Quote elmen 25-8-2015 02:02 PM
siapakah yg mencipta logo sambutan tahun ini?


klu : dicipta ketika sahur menunggu azan subuh
Quote chinta89 25-8-2015 02:12 PM
nmpaknya bakal jadi thread HOT!
Quote blinkazwa 25-8-2015 02:14 PM
kelakar uncle cina tu..
kalo taktau siapa bapa kemerdekaan, kasik pukul itu org. hahhahaha


merdeka apa kalo kita hidup kembali semula ke zaman dijajah..
bercakap sket, kena tangkap.
bagi pendapat sket, disekat.
Quote finding 25-8-2015 02:21 PM
soalan no.3 tu subjectif.  masing2 individu ada jawapan tersendiri.
Quote atira 25-8-2015 02:21 PM
tema 'selamatkan malaysia' tu mmg win
Quote hzln 25-8-2015 02:23 PM
setelah dihencap bertubi2, thread syok sendiri, bukan isu semasa terkini etc, baru nampak peningkatan thread original content oleh reporter cari nih
good job guys

Lihat semua komen(97)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.067788s Gzip On
To Top