Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Durian Organik? Bezakah Dengan Durian Biasa

17-8-2015 06:09 PM| Komen: 17

Artikel Oleh : Izzah Abbasy
Video Oleh : Izzah Abbasy, FirdausZ



Biasakah dengar DURIAN ORGANIK? Durian organik ini ialah durian yang bebas daripada penggunaan baja beracun dan bahan kimia pada pokoknya. Ia mempunyai perbezaan daripada segi ketahanan dan rasa. Durian organik ini lebih sedap dan boleh bertahan lama. Tidak seperti durian biasa, ia cepat rosak dan rasanya tetap sedap seperti biasa. Jom, kita kenali lebih mendalam berkaitan dengan Raja Buah ini.

Durian mempunyai bau yang unik dan isi yang dilindungi daripada duri yang tajam. Perkataan "DURI" itulah durian ini dinamakan. Bentuknya berbeza daripada bujur mahupun bulat. Kulitnya berwarna hijau dan keperang-perangan. Warna isinya pula bergantung kepada jenis buah iaitu daripada durian kampung atau mengikut gred.

Durian ialah buah tropikal yang berasal dari Malaysia, Indonesia dan Brunei. Durian dimakan ketika betul-betul masak. Bau yang kuat petanda durian telah masak walaupun kulitnya belum dibuka. Ada segelintir masyarakat yang tidak tahan dengan bau kuat durian ini. Begitu juga dengan  pelancong atau orang asing, mereka pasti termuntah dengan bau dan rasa durian ini pada awalnya. Durian lazimnya berbuah pada bulan April hingga September mengikut tempat dan bermusim sama dengan buah manggis. Harga buah durian sangat tinggi jika bukan pada musimnya. Majoriti masyarakat di Malaysia sangat meminati buah durian ini.

Selain boleh dimakan begitu sahaja, durian juga digunakan dalam masakan atau manisan. Sebagai contoh, tempoyak, ikan patin masak tempoyak, pulut durian, bubur durian, dodol, cendol durian, air batu campur dan sebagainya. Manisan selalu dijadikan sebagai pencuci mulut. Adakala durian dimakan begitu sahaja dengan nasi.

Buah durian memiliki kandungan gula,[37] vitamin C, kalium dan triptofan asid amino serotoninergik yang tinggi,[71] dan menjadi sumber baik karbohidrat, protein dan lemak. Durian dikatakan buah yang 'panas' jika terlebih makan. Sebaiknya selepas makan, kulit durian atau pangsa durian tersebut jangan terus dibuang dan letakkan air masak ke dalam pangsa durian serta minumnya. Ini petua nenek moyang kita. Jika boleh, durian dimakan bersama manggis kerana buah manggis dianggap mempunyai penyejuk kepada badan.

Bagi masyarakat Malaysia, sudah tentu sangat rugi bagi sesiapa yang tidak makan raja buah ini. Nikmat ketika merasai isi buah ini ternyata berbeza dengan buah yang lain. - CARI Infonet

Apa Reaksi Anda...

Bagus
21
Marah
16
Terkejut
15
Sedih
11
Lawak
17
Bosan
9
Komen: 17
Komen

Komen Terbaru

Quote nenekglamer 8-9-2016 03:15 PM
Layan musang king mmg syok. It signifies the essense of durian. Rasa n texture.. deep. melekat. profound. cam kekasih paling hebat. Makes u forget the rest.

Erm...

Lain-lain Komen

Quote ultra78 17-8-2015 06:17 PM
Durian........

The fruit actually has a high sugar content, so people with diabetes will need to be careful how much they eat.

The flesh around three durian seeds can contain between 20g and 30g of carbohydrates, said Dr Soh. This is equivalent to the amount of sugar in half a can of regular Coke (20g) or a bowl of white rice (30g).

Ms Chia said diabetics should limit their durian intake to just one or two seeds a day.
Quote #h$=== 17-8-2015 06:24 PM
Tak kisah lah.. Asalkan sedap
Quote imransulaiman 18-8-2015 08:05 AM
Malam tadi pekena serawa durian.... Nyaaaaam!
Quote MissNigga 18-8-2015 08:11 AM
sama jer rasanya kot ..... cuma rganik n lebey healty jer
Quote MissNigga 18-8-2015 08:12 AM
mana button edit tak dok nie

re-type ...

sama jer rasanya kot ..... cuma organik ni lebey healty jer
Quote mizkajura 18-8-2015 12:17 PM
durian original please. nak yg manis. PAHIT tak nak...
Quote nashrudean 18-8-2015 12:43 PM
kalu ayam organik HPA mmg x sedap la banding KFC tp healthy.. so durian organik i expect sama jgak...
Quote ayahlang 19-8-2015 08:40 AM
sedap makan dengan nasi.  kalau ada kuah kari atau masak lemak isi durian digaul bersama nasi memang sedap hingga menjilat jari.
Quote pooh~key 19-8-2015 08:51 AM
MissNigga replied at 18-8-2015 08:12 AM
mana button edit tak dok nie

re-type ...

Click here to edit.
Quote Simunggu 19-8-2015 09:13 AM
ayahlang replied at 19-8-2015 08:40 AM
sedap makan dengan nasi.  kalau ada kuah kari atau masak lemak isi durian digaul bersama nasi memang ...

ya...minum lagi cola...
Quote MissNigga 19-8-2015 09:23 AM

iols tak nampak pun uols ....
seriessss.... mmg edit punya button disabled kat trid ni ker
Quote pooh~key 19-8-2015 11:39 AM
MissNigga replied at 19-8-2015 09:23 AM
iols tak nampak pun uols ....
seriessss.... mmg edit punya button disabled kat trid ni ker

Papehal pun, iols tabik dengan kegigihan chuols sbb buat jugak pembetulan pada posting chuols.
Quote MissNigga 19-8-2015 12:07 PM
pooh~key replied at 19-8-2015 11:39 AM
Papehal pun, iols tabik dengan kegigihan chuols sbb buat jugak pembetulan pada posting chuols.

tak kisah pun .. kalo re-post sekali lagi .. dpt extra tacang
Quote biozipstar 20-8-2015 08:46 AM
aku xleh terima makan nasik ngan durian.. ouh.. x leh xleh..
Quote ayahlang 21-8-2015 08:25 AM
durian organik bukankah pokok durian yang ditanam oleh datuk nenek moyang kita dulu dulu? yang masih hidup sehingga kini,atau disebut sebut durian kampung.
Quote mirandanicky1 8-9-2016 02:51 PM
sedapppppppppnyaaaa. nk g beli durian sekarang jugakkkkkkkkk
Quote nenekglamer 8-9-2016 03:15 PM
Layan musang king mmg syok. It signifies the essense of durian. Rasa n texture.. deep. melekat. profound. cam kekasih paling hebat. Makes u forget the rest.

Erm...

Lihat semua komen(17)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.078871s Gzip On
To Top